کد خبر: ۶۷۹۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲

بهمنیار، نویسنده معروف تاجیک درگذشت

داستانهای "عشق صیاد"( ۱۹۸۴)، "اسب آبی" (۱۹۸۸)، "زرینۀ زرنگار"(۱۹۹۷) و رمانهای "سَرمَددِه" (۲۰۰۲) و "شاهنشاه"( ۲۰۰۷) از جمله بهترین آثار بهمنیار محسوب می‌شوند.
بهمنیار، نویسنده معروف تاجیک درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

نجم‌الدین عربزاده یکی از نویسندگان معروف و توانای تاجیک که آثارش را با نام بهمنیار" می‌نوشت شب گذشته بر اثر بیماری در شصت و شش سالگی در شهر دوشنبه، پایتخت، درگذشت.

بهمنیار را از بهترین نثرنویسان معاصر تاجیکستان می‌دانند.

داستانهای "عشق صیاد"( ۱۹۸۴)، "اسب آبی" (۱۹۸۸)، "زرینۀ زرنگار"(۱۹۹۷) و رمانهای "سَرمَددِه" (۲۰۰۲) و "شاهنشاه"( ۲۰۰۷) از جمله بهترین آثار بهمنیار محسوب می‌شوند.

به گفته دوستانش او در سالهای اخیر مشغول نوشتن رمان تازه‌ای با نام "غوتیخ" یا "کوه یخ" بوده است.

بهمنیار عضو اتحادیه نویسندگان تاجیکستان و برنده جایزه ادبی "صدرالدین عینی" بود.

این نویسنده صاحب‌نام تاجیک تابستان سال ۱۹۵۴ در شهر پنجکینت، واقع در شمال تاجیکستان به دنیا آمد و بعد از ختم مدرسه در دانشگاه ملی تاجیکستان زبان عربی خواند.

در زمان اتحاد جماهیر شوروی دو سال در لیبی به فعالیتهای ترجمه‌ای مشغول بود. او همچنین در نشریه‌های "مدنیت تاجیکستان"، "ادبیات و صنعت" و مجله ادبی "صدای شرق" کار کرده بود.

زمان جنگ داخلی تاجیکستان به زادگاهش-شهر پنجکینت برگشت و حدود ده سال در آن جا کار و زندگی کرد.

سال ۲۰۰۲ با دعوت اتحادیه نویسندگان تاجیکستان به شهر دوشنبه برگشت و معاون سردبیر "صدای شرق"، مجله ملی ادبی تاجیکستان شد.

دو کتابش با زبان روسی در دوشنبه و مسکو به نشر رسیده و داستانهای جداگانه‌اش به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی ، ایتالیایی ، استونیایی... چاپ شده‌اند.

پنج سال پیش رمان "سَرمَددِه" بهمنیار به خط فارسی به نشر رسیده بود. این کتاب را شهزاده سمرقندی، نویسنده و خبرنگار تاجیک مقیم هلند همراه با همسرش مهدی جامی به حروف فارسی برگردان و ویراستاری کرده بودند.

به نوشته بسیاری از روزنامه‌نگاران و ادیبان تاجیک درگذشت بهمنیار ضاعیه‌ای بزرگ بر پیکر ادبیات معاصر تاجیکستان بوده و بی‌گمان کمر داستان‌نویسی فارسی در این کشور را خمتر خواهد کرد.

قرار است مراسم خاکسپاری بهمنیار صبح روز چهارشنبه، ۱۱ نوامبر در زادگاهش در شهر پنجکینت برگزار شود.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین