کد خبر: ۶۷۹۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲

نگاه خاکستری اصولگرایان به انتخابات آمریکا

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در کانون توجه رسانه‌های خارجی و داخلی است. اصولگرایان با نگاهی خاکستری مناسبات آتی تهران و واشنگتن در دوره جدید را پیش‌بینی می‌کنند.
نگاه خاکستری اصولگرایان به انتخابات آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

نتایج پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشخص شده و رسانه‌ها در ابعادی گسترده، آینده مناسبات تهران- واشنگتن را مورد واکاوی قرار می‌دهند. یکسان‌انگاری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یا به عبارتی «جو بایدن» و «دونالد ترامپ»، اتهام ذوق‌زدگی و تلاش جهت بهره‌برداری سیاسی از انتخابات آمریکا به اصلاح‌طلبان و دولتمردان، پیش‌بینی تداوم تحریم‌ها، رد گزاره مذاکره و ... مهمترین خطوط خبری- تحلیلی اصولگرایان درمورد انتخابات آمریکا است.

این گزارش مهمترین محورهای برجسته در این رسانه‌ها را با مصادیقی عینی، بررسی کرده است.

این‌همانی جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها

یکسان‌انگاری دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان، یکی از خطوط خبری مهم اصولگرایان در خصوص نتیجه انتخابات آمریکا است. از نگاه اصولگرایان، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در بهترین حالت، در تقابل با تهران، دو روی یک سکه هستند.

روزنامه «جوان» دوشنبه ۱۹ آبان در تیتر نخست خود با عنوان «دست چدنی آمریکا مخملی شد» آورد: نگاهی به کارنامه دولت های دموکرات ایالات متحده از پس از جنگ جهانی دوم نشان می دهد که ضربات آنها به جامعه ایرانی اغلب گزنده تر و مؤثرتر از دولت های جمهوریخواه بوده است، کما اینکه دولت اوباما با معاونت بایدن سخت ترین تحریم ها را علیه ایران وضع کرد.

به نوشته این روزنامه، مرور کوتاه تاریخی نشان می‌دهد که کارنامه دموکرات‌ها در مقابله با ایران تا چه اندازه سیاه است. این کارنامه سیاه در شرایط فعلی به جای امیدواری این یادآوری جدی به تمام ایرانیان است که تا چه اندازه ضربه دست‌های چدنی زیر روکش مخملین می‌تواند بر ایران دردناک باشد.

روزنامه «سیاست روز» در سرمقاله روز دوشنبه خود با عنوان «ترامپ و بایدن سروته یک کرباس» نوشت: استقبال از ورود بایدن به کاخ سفید در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در دوران باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات آمریکا شدیدترین تحریم های اقتصادی و حتی تهدید نظامی را پشت سر گذاشت آیا چیزی جز امید داشتن به یک اتفاق واهی و پوچ نیست.

اصولگرایان تلاش می‌کنند این همسان‌انگاری احزاب آمریکایی را از زبان خارجی‌ها بیان کنند. روزنامه «رسالت» ۲۰ آبان در مصاحبه با یک تحلیلگر آمریکایی، از قول او نوشت: دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تفاوتی واقعی با یکدیگر ندارند و نباید تمایزی میان آن‌ها قائل شویم.

روزنامه «صبح نو» هم دوشنبه در گزارشی نوشت: بایدن معاون اول دولتی بود که اجازه نداد ساختار تحریم‌ها علیه ایران برچیده شود.

همچنین اصولگرایان دشمنی آمریکا با ایران را ساختاری و فراتر از اراده دولت‌ها در آمریکا معرفی می‌کنند. در یادداشت روز ۲۰ آبان «کیهان» می‌خوانیم: تفاوت ترامپ و بایدن نه در دشمنی بلکه در «نحوه دشمنی» با ایران است. نه فقط این دو، که تمام روسای جمهور آمریکا تحت نفوذ صهیونیست‌ها هستند و اصولا تصور پیروزی برای یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بدون حمایت لابی‌های صهیونیست هم «محال» است. آنها نمی‌توانند با جمهوری اسلامی ایران دشمن نباشند.

این روزنامه دیروز هم در تیتر نخست خود نوشت: «دشمنی آمریکا علیه ایران با ترامپ شروع نشده که با بایدن تمام شود.»

اتهام ذوق‌زدگی و خوش‌خیالی به اصلاح‌طلبان و دولتمردان

اصولگرایان، اصلاح‌طلبان را به ذوق‌زدگی در خصوص پیروزی انتخاباتی بایدن و حتی تلاش برای بهره‌برداری انتخاباتی از پیروزی نامزد دموکرات‌ها متهم می‌کنند.

روزنامه «جوان» ۱۹ آبان در یادداشتی ذیل عنوان «ذوق پیروزی بایدن و توهین به منتقدان برجام» آورد: قرار است دموکرات ها ضامن پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آینده باشند. در این مسیر برای اصلاح طلبان هر نوع فحاشی به منتقدان آزاد است! اصلاح طلبان که پس از ماه ها تلاش برای بزک و تحسین جو بایدن و دعا و ابراز امیدواری برای پیروزی انتخاباتی او، حالا از ذوق پیروزی در پوست خود نمی گنجند، از انزوای به زمین خوردن برجام و شکست در انتخابات مجلس و نارضایتی عمومی مردم از دولت و مجلس اصلاح طلب بیرون آمده اند و جشن پیروزی بر پا کرده اند؛ گویی که بایدن رئیس جمهور اصلاح طلبان در ایران است و نه رئیس جمهور دموکرات ها در امریکا.

در گزارش ۱۹ آبان روزنامه «رسالت» نیز آمده است: برخی مقامات دولتی از آمدن رئیس‌جمهور منتخب جدید چنان اشتیاق زائدالوصفی از خود نشان می‌دهند که گویا این آمریکا نبوده است که در زمان شیوع کرونا با فشار حداکثری، زانو بر گردن مردم ایران گذاشته است و سردار محبوب آن را شبانه و به طرز ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسانده است،اما بد نیست که به بیانیه بایدن پس از ترور حاج قاسم سلیمانی نیز نگاهی بیندازیم.

روزنامه «سیاست روز» هم روز ۱۹ آبان در تیتر نخست خود با عنوان «ذوق زدگی برای آمدن و رفتن بایدن- ترامپ»، به بررسی آنچه «امید واهی برخی برای مذاکره با آمریکا»خواند، پرداخت.

خبرگزاری «فارس» هم به نقل از یادداشت اینستاگرامی «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: خوش بینی دولت‌های گذشته نسبت به امریکا و اروپا، بارها به ملت ایران آسیب زده است. سریال ٤۰ ساله سیاست تحریم و برداشتن تحریم از سوی دولت‌های امریکا و خوش‌خیالی برخی از دولتمردان ایران طی ٤۰ سال گذشته فرصت‌های اقتصاد ملی ما را از بین برده است. دولتی در امریکا آمده ایران را تحریم کرده و دولت دیگری می آید و آن را در کاغذ بر می دارد. سریال کاغذی و قهرمان بازی عده‌ای در ایران و امریکا با شکست برجام کاملا آشکار شده است. بنابراین، از سویی رئیس جمهور جدید امریکا باید در اولین فرصت، کلیه تحریم ها را بردارد، از ملت ایران به خاطر اقدامات گذشته عذرخواهی کند، خسارات اقتصادی ناشی از تحریم ها را که به ملت ایران وارد شده جبران کند.

روزنامه «کیهان» هم دوشنبه در گزارش خود مواضع دولتمردان به‌ویژه ابراز امیدواری رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و وزیر خارجه به دولت جدید آمریکا را «سیگنال‌هایی منفعلانه» به دولت دموکرات‌ها دانست که برخلاف منافع ملی کشورمان است.

این روزنامه دیروز هم در خبر ویژه خود هم خطاب به دولتمردان نوشت: ۷ سال به امید آمریکا نشستید ۷ ماه برای مردم کار کنید.

برداشت‌های انتخاباتی از واکنش اصلاح‌طلبان به انتخابات آمریکا

برداشت انتخاباتی از واکنش اصلاح‌طلبان به نتایج انتخابات آمریکا هم دیگر دستورکارهای اصولگرایان بود.

روزنامه «صبح نو» دوشنبه در گزارشی با عنوان «بایدنیست‌های وطنی مشغول کارند»، اصلاح‌طلبان را به تلاش برای بهره‌برداری انتخاباتی از پیروزی بایدن در آمریکا متهم کرد و نوشت: «بایدنیست‌های وطنی» زودتر از آنچه گمان می‌شد کار خود را شروع ‌کردند.

این رسانه انتشار فیلمی از اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص بایدن را تلاشی برای آغاز کمپین اصلاح‌طلبان در ایران بعد از پایان کمپین بایدن در آمریکا و بازگرداندن فضای کشور به سال ۹۲ دانست.

روزنامه «سیاست روز» هم سه‌شنبه در یادداشتی آورد: برخی سیاسیون در ایران متأثر از چنین شرایطی و طبق روال همیشگی به استقبال پیروزی بایدن رفته و رسیدن نامزد حزب دموکرات به کاخ سفید را به‌مثابه دمیدن روح در کالبد برجام دانستند. آنها حتی به مذاکرات نیز بسنده نکرده و تلاش می‌کنند تا از این انتخابات و پیروزی بایدن و دمکراتها، برای پیش افتادن در انتخابات ۱۴۰۰ استفاده کنند.

روزنامه «کیهان» هم در یادداشت روز ۲۰ آبان خود، اصلاح‌طلبان را «خوشحال‌تر از بایدن» خواند که قرار است با «آن» ذهن مردم را تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مشغول نگه دارند.

اشتباه خواندن «گره زدن مسائل داخلی به تحولات خارجی»

اصولگرایان از آنچه تلاش اصلاح‌طلبان برای «ارتباط دادن مسائل اقتصادی داخلی با تحریم‌ها» می‌خوانند انتقاد می‌کنند.

روزنامه «رسالت» ۱۹ آبان در گزارشی نوشت: گره‌زدن مشکلات و معیشت مردم به موضوعات سیاست خارجی با اهداف انتخاباتی، آدرس غلطی مهم در تجویز نسخه التیام مشکلات کشور است. طبیعی است مادامی‌که دولت مستقر در پاستور به‌جای تدبیر برای حل مشکل، چشم امید به خارج دوخته باشد، بخشی از مردم نیز از پاستور ناامید خواهند شد.

روزنامه «کیهان» ۲۰ آبان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: برخی طیف‌های اصلاح‌طلب به شدت در تلاشند گشایش اقتصادی را به انتخابات آمریکا گره بزنند. گره زدن مسائل سیاست داخلی به مسئله مهمی همچون سیاست خارجی یک خطای استراتژیک است و این خطا می‌تواند عواقب بسیار نامناسبی در ابعاد گوناگون اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای جامعه ایران داشته باشد.

درگزارش ۱۹ آبان «وطن امروز» می‌خوانیم: خوشحالی عجیب و غریب روزنامه‌های اصلاح‌طلب و طرفدار دولت از انتخاب بایدن، خلاصه وضعیت این دولت در نسبت با اداره کشور است. گره زدن همه اتفاقات کشور بویژه وضعیت اقتصادی به انتخابات آمریکا تاسفبارترین اتفاق این روزها بود؛ مساله‌ای که در میان عموم مردم هم گسترش یافت؛ وضعیتی که بیش از هر چیز نتیجه ذهنیت خودتحقیری این ۷ سال است.

تداوم تحریم‌ها و لزوم پایداری در مسیر مقاومت

تاکید و اصرار بر تداوم تحریم‌ها به رغم پیروزی دموکراتها، از مهمترین دستورکارهای اصولگرایان است.

روزنامه «خراسان» ۱۹ آبان در گزارشی نوشت: بایدن هشت سال معاون اول رئیس جمهوری بوده است که پایه گذار بسیاری از تحریم های ظالمانه علیه ایران بود.

این روزنامه برای ترسیم مسیر سیاست خارجی بایدن در برابر ایران به یادداشت چندی پیش او در «سی ان ان» استناد کرد و نوشت: « راه هوشمندانه‌تری برای سخت‌گیری بر ایران وجود دارد» بایدن تیتر یادداشت اش را این گونه انتخاب کرد. یادداشت او هرچند کوتاه است، اما به‌خودی خود توضیح‌دهنده تلاش او برای اجرای هوشمندانه و دقیق برنامه‌های فشار بر ایران است، به‌ نحوی که دشمنی‌ها و فشارها علیه ایران حفظ شود، ولی به‌گونه‌ای رفتار نشود که کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه از آمریکا فاصله بگیرند و اجماع‌سازی بین‌المللی یعنی همان چیزی که ترامپ اعتقادی به آن ندارد، از بین برود.

در گزارشی در تارنمای «رجانیوز» هم می‌خوانیم: جو بایدن و دونالد ترامپ هر دو راهبرد مشترکی را دنبال می‌کنند که فشار بیشتر بر ایران است. حال ترامپ نام آن را «فشار حداکثری» می‌گذارد و بایدن از آن به عنوان «فشار هوشمند» تعبیر می‌کند.

روزنامه «وطن امروز»هم سه‌شنبه درگزارشی نوشت: دموکرات‌ها «برجام» را یک «ابزار» و نه یک «سند حقوقی» یا «هدف» قلمداد می‌کنند. بر همین اساس، قطعا دولت بایدن پس از حضور در کاخ سفید، تن به تعلیق تحریم‌های ایران (حتی در صورت اعلام بازگشت به برجام) نخواهد داد.

روزنامه «رسالت» ۱۹ آبان در گفت و گو با « مسعود براتی» کارشناس مسائل تحریم و اقتصاد بین‌الملل از قول او نوشت: به‌طور قطع جریان دموکرات خوی بیشتری برای اعمال تحریم علیه ایران به‌خصوص با ایجاد ساختارهای جدید دارد. ترامپ ساختار جدیدی شکل نداد، اما دولت اوباما با همکاری کنگره ساختارهای تازه‌ای ایجاد کرد. دموکرات‌ها در اعمال تحریم، توجه و دقت نظرهایی داشتند که دولت ترامپ نداشت، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را ناجی قلمداد کرد. افراد نزدیک به بایدن صحبت از اعمال دیپلماسی با پشتوانه فشار می‌کنند، یعنی چهره دیپلماسی در برابر فشار حداکثری قرار می‌گیرد و همان سیاست‌های قبلی اعمال می‌شود.

در یادداشت روز ۱۹ آبان کیهان هم می‌خوانیم: بایدن، خواستار سخت‌گیری است نه گشایش. دموکرات‌ها بارها گفته‌اند به تعهدات برجامی ایران بسنده نمی‌کنند و امتیازات جدید می‌خواهند. مشاوران بایدن می‌گویند ایران، هم باید دائمی‌سازی بندهای رو به پایان برجام را بپذیرد و هم، توانمندی نظامی و نفوذ (امنیت) منطقه‌ای خود را واگذار کند.

اصولگرایان با پیش‌بینی تداوم تحریم‌ها، تداوممسیر مقاومت را توصیه کردند. به نوشته «جهان نیوز» به نقل از توئیتر «علیرضا زاکانی» نماینده مجلس، سقوط ترامپ نشانه‌ای از درستی این گزاره است که گام دوم انقلاب و شکست دولت های بعدی آمریکا راحت تر خواهد بود. مقاومت هوشمندانه و فعال روش پیروزی ملت ایران هست. فقط نفوذی‌ها هستند که می خواهند روش پیروزی را از یاد یک ملت ببرند.

آینده‌کاوی توافق هسته‌ای

رسانه‌های اصولگرا با تاکید بر احتمال بازگشت آمریکا به برجام،نسبت به تغییر بندهایی از آن ابراز نگرانی می‌کنند.

تارنمای «مشرق نیوز» به نقل ازمشاور سابق بایدن نوشت: بایدن قصد دارد در مدت زمان کوتاهی به توافق هسته‌ای بازگردد اما به دنبال تغییراتی در برخی بندها مانند زمان انقضای برجام نیز است.این اظهارنظر، مبنای بسیاری از گزارش ‌ها در رسانه‌های اصولگرا قرار گرفت.

روزنامه «رسالت» ۲۰ آبان در سرمقاله خود آورد: صورت‌بندی اظهارات مشاور سابق بایدن و تجمیع آن با مواضع دیگر افراد شاخص در حوزه سیاست خارجی آمریکا به‌وضوح نشان می‌دهد که دموکرات‌ها «بازگشت مشروط به برجام» را در دستور کار خود قرار داده‌اند دولت بایدن سعی دارد در ازای «اعلام بازگشت کلی به برجام» امتیازات جدیدی را از ایران طلب کند که شاخص‌ترین آن‌ها، «دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران» است. تحقق این خواسته غیرقابل‌قبول، مستلزم حذف بند «غروب آفتاب» در توافق هسته‌ای با ایران است. پس‌ازآن، دموکرات‌ها درصدد آن خواهند بود تا در عین اعلام بازگشت به برجام، از تعلیق عملی تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده علیه کشورمان اجتناب کنند.

روزنامه «خراسان» هم با استناد به یادداشت بایدن در «سی ان ان» آورد: بایدن در یادداشت خود می‌نویسد که «اگر ایران به تعهدات سختگیرانه برجام پایبند باشد، آمریکا نیز به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت».

به نوشته این روزنامه، رئیس جمهور منتخب آمریکا رعایت تقدم و تأخر اتفاقات را نمی‌کند. اگر به فرض بنا بر از سرگیری تعهدات باشد، این آمریکا است که ابتدا باید به توافق برگردد و سپس ادعای پایبندی دیگران به تعهدات را بکند.گزاره دوم این است که بایدن بازگشت به برجام را آغازی برای تشدید محدودیت های هسته‌ای و برجامی بیان کرده و فشار بیشتر بر ایران در حوزه‌های دیگر نظیر موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشری را در چشم‌انداز خود متصور است.

روزنامه «جوان» هم ۲۰ آبان در تیتر نخست خود با عنوان «پیشکش برجامی ترامپ به بایدن» نوشت: قرار است سیل تحریم های جدید ترامپ در ۲ ماه آینده «سد برجامی« بایدن را پر کند تا رئیس‌جمهور جدید آمریکا بتواند با تکیه بر انبوه تهدید و تحریم به جا مانده از ترامپ، برجام را به عامل فشار بیشتر بر ایران تبدیل کند.

روزنامه «وطن امروز» سه شنبه در یادداشتی آورد: دموکرات‌ها با بازگشت اعلامی به برجام، در آینده قدرت پیدا می‌کنند با عنوان «عضو حاضر در توافق هسته‌ای»، تهدید استناد به مکانیسم ماشه علیه ایران و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را پیدا کنند.

مذاکره، هرگز

اصولگرایان رد مذاکره را جزو خطوط خبری اصلی خود قرار داده‌اند.

«کاظم انبارلویی» روز دوشنبه در سرمقاله روزنامه «رسالت» نوشت: در نگاه ما ایرانیان، آمریکا فرعون زمانه است. انقلاب اسلامی هیچ‌گاه با استکبار جهانی سر سازش نخواهد داشت، همان‌طور که آمریکا به عنوان نماد اصلی استکبار جهانی هیچ وقت سر آشتی با ملت ایران و به رسمیت شناختن انقلاب اسلامی نداشته است. آنچه امروز به عنوان تحریم‌های ظالمانه شاهد آن هستیم، مصوبات اجماعی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکاست. آن‌ها هر اختلافی داشته باشند، در خصومت‌ورزی علیه ملت ایران اختلافی ندارند.

روزنامه «کیهان» هم ۱۹ آبان در ستون یادداشت روز خود نوشت: درباره تعامل با آمریکا، حقیقت همان است که چندی قبل آقای ظریف گفت که «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد». به تعبیر آقای عراقچی: «نتیجه پایبندی به برجام، تحریم‌های بیشتر بود. درسی که از برجام گرفتیم این بود که مقاومت بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد».

خبرگزاری «تسنیم» هم ۱۹ آبان در یادداشتی نوشت: اینکه برخی می‌گویند همین الان بدون هیچ مقدمه‌ای باید با بایدن سخن گفت، به معنای شیک بودن آنان و طرفداری‌شان از مذاکره نیست؛ چنین استفاده‌ای از مذاکره، درواقع پرکردن خشاب بایدن است. آنچه آمریکا می‌گوید اصلاً مذاکره نیست؛ آنها معتقدند ایران باید شروط آنها در موضوع هسته‌ای، منطقه‌ای، موشکی، رفتار ایران و... را بپذیرند؛ تفسیر ساده‌ترش این است که ایرانیان آزادی خود را در بسیاری از مسائل برای تعیین سرنوشتشان، به هیئت حاکمه آمریکا واگذار کنند. بدون آنکه هیچ تضمینی هم برای اقتصادشان باشد؛ مثل اتفاقی که در لیبی رخ داد.

به نوشته این رسانه، رسیدن به شرایط مذاکره نیازمند قوی‌شدن از درون است، به نحوی که طرف مقابل در مذاکرات چیزی بر شما تحمیل نکند و حقی از شما غصب نسازد، بلکه مجبور شود حقوق شما را به شما واگذار کند و رفتارهایش را تغییر دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین