کد خبر: ۶۸۰۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰

هشدار جو بایدن به نخست‌وزیر انگلیس

جو بایدن از اولین تماس تلفنی خود با بوریس جانسون به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا، برای فشار بیشتر به انگلیس در مورد برنامه‌های بریگزیت استفاده کرد.
هشدار جو بایدن به نخست‌وزیر انگلیس
آفتاب‌‌نیوز :

جو بایدن که از روز دوشنبه تماس با رهبران جهان از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس را آغاز کرده، در گفت‌وگوی تلفنی خود با رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا و طرفدار جدایی این کشور از اتحادیه اروپا، موضوعات مختلفی از جمله تغییر آب و هوا و همه‌گیری کرونا را به بحث گذاشته و همزمان حمایت خود را از «پیمان جمعه نیک» اعلام کرده است.

به گزارش یورونیوز، پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست در سال ۱۹۹۸ میلادی با میانجی‌گری بریتانیا بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی بسته شد تا به درگیری‌های مذهبی در آنجا که طی سه دهه بیش از ۳۶۰۰ کشته برجای گذاشته بود، پایان دهد.

جو بایدن که یک آمریکایی-‌ایرلندی کاتولیک است، دوبار در گفت‌وگوهای روز دوشنبۀ خود با بوریس جانسون، موضوع بریگزیت و ارتباط آن با ایرلند شمالی را مطرح کرده و هشدار داده که طرح لندن برای بریگزیت نباید «پیمان جمعه نیک» را که صلح را به جزیره ایرلند برگردانده، تحت تاثیر قرار دهد.

بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، جانسون نیز در پاسخ اطمینان داده است که اجرای بریگزیت به گونه‌ای باشد که این پیمان آسیبی نبیند.

گفت‌وگوی آنها پس از انتشار پیام تبریک توییتری بوریس جانسون خطاب به جو بایدن انجام شد؛ پیام تبریکی که با یک گاف سیاسی همراه بود. زیرا در شکل ظاهری آن خطاهایی بود (از جمله تغییرات در فونت‌ها) که نشان می‌داد در واقع نسخه اولیه آن چیز دیگری بوده و احتمالا برای تبریک پیروزی دوباره دونالد ترامپ تنظیم شده است.

بایدن پیش از این در ماه سپتامبر نیز هشدار داده بود که طرح جانسون برای بریگزیت ممکن است توافق صلح در ایرلند شمالی را به خطر بیندازد و اعلام کرده بود که اگر جانسون از مسیر پارلمان بریتانیا به دنبال اجرایی کردن طرح خود باشد، آنگاه او نیز از توافق بر سر معاملات تجاری آمریکا-بریتانیا خودداری خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین