کد خبر: ۶۸۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶

در خوزستان باران بارید، صدها نفر راهی بیمارستان شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۱۰۲ بیمار با مشکل تنگی نفس از شب گذشته و در پی باران پاییزی در اهواز تاکنون به بیمارستان‌های دانشگاه در خوزستان مراجعه کرده‌اند.
در خوزستان باران بارید، صدها نفر راهی بیمارستان شدند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در توییتی اعلام کرد: از این تعداد مراجعه ۲۳ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: با توجه به پراکندگی ذرات آلرژن در هوا ضروری است مردم به ویژه بیماران تنفسی از خانه خارج نشوند و در و پنجره‌های خانه نیز بسته شوند.

به گفته ابول نژادیان، در بارندگی روز یکشنبه ۱۸ آبان ماه تنها ۴ نفر به بیمارستان‌های گلستان و سینا در اهواز مراجعه کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه گرده‌افشانی درختان کونوکارپوس و علف‌های هرز در بعدازظهر و اوایل شب اتفاق می‌افتد شانس ابتلا بیشتر می‌شود پس در صورت پیش‌بینی بارندگی برای عصر و اوایل شب بهتر است مردم از خانه خارج نشوند.

وی استفاده از ماسک و توجه مردم به هشدارها را از دلایل کاهش آمار در بارندگی قبل عنوان کرد.

ابول نژادیان افزود: اگر قطرات بارندگی بعدی ریز و ملایم باشد تعداد مراجعه‌کنندگان کم می‌شود ولی اگر درشت و همراه با رعد و برق و گرده‌افشانی و ذرات آلرژن با حجم زیاد و با فاصله بیشتری باشد مراجعه‌کننده بیشتر خواهد بود.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.
۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شد و چهار احتمال مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی به عنوان عامل تنگی‌نفس معرفی‌شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی‌ها معرفی‌کرد.

گیاه کونوکارپوس که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تایید شده است.

بر همین اساس شورای سلامت خوزستان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است.

ایدنی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پاییزی با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران‌های پاییزی هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده‌افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

از ۲۷ مهر تا دهم آبان پارسال، ۱۲هزار و ۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی در خوزستان راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان نیز به دنبال بارندگی هزار و ۵۳۴ نفر راهی مراکز درمانی شدند.

تکمیلی/ مراجعه ۴۳۰ نفر با علائم تنفسی به بیمارستان

به گزارش فارس، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۴۳۰ نفر از شهروندان در شهرهای تابعه این دانشکده به علت بروز مشکلات حاد تنفسی ناشی از بارندگی اخیر به بیمارستانها مراجعه کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین