کد خبر: ۶۸۰۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵

۱۰ نکته جالب زندگی «علی دایی» به روایت رسانه اسپانیایی

رسانه فوتبال اسپانیا در گزارشی ۱۰ نکته از زندگی علی دایی بازیکن سابق فوتبال ایران و آقای گل جهان را به تصویر کشید.
۱۰ نکته جالب زندگی «علی دایی» به روایت رسانه اسپانیایی
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه فوتبال اسپانیا درخصوص حقایق جالب زندگی علی دایی نوشت: دایی نامی که کریستیانو رونالدو به دنبال شکست رکورد گلزنی وی است. ماشین گلزنی که این روزها در حال تعقیب رکورد گلزنی ملی‌پوش اسبق ایرانی است. بازنشستگی وی ۲۰۰۶ با ۱۰۹ گل بین‌المللی همراه بود.

رونالدو اکنون ۱۰۲ گل در کارنامه خود ثبت کرد که هنوز هفت گل تا ملی‌پوش ایرانی فاصله دارد. او خشم گلزنی خود را مقابل آندورا به راه انداخت و هنوز هم دوئل‌های وی برابر فرانسه و کرواسی در لیگ ملت‌های اروپا ادامه دارد. به احتمال زیاد رونالدو در سال ۲۰۲۰ از اسطوره آسیا پیشی نخواهد گرفت اما به اندازه کافی به رکورد این اسطوره نزدیک خواهد شد تا بتواند اثرگذار باشد.

باید این مطلب را بخوانید: دایی در ۱۹۶۹ در اردبیل متولد شد. او در تیم‌های استقلال، پرسپولیس و السد قطر بازی کرد و در آنجا به وسیله آرمینیا بیل فیلد دیده شد. بازی او در سال اول در بوندسلیگا به حدی خوب بود که توانست با بایرن مونیخ قرارداد امضا کند.

بعد از یک فصل او به هرتابرلین پیوست. جایی که او سه گل دیگر را به ثمر رساند. پس از آن او از اروپا خداحافظی کرد و به مدت پنج سال در خاورمیانه بازی کرد تا آنکه در ۲۰۰۷ بازنشست شد.

اما درخصوص این اسطوره ایرانی چقدر می‌دانیم؟ در متن زیر نکات جالبی از زندگی بهترین بازیکن ایرانی را می‌خوانیم.

۱۰ نکته جالب زندگی «علی دایی» به روایت رسانه اسپانیایی

تحصیلکرده دانشگاه است

وی در رشته مهندسی مواد (متالورژی) از دانشکاه شریف فارغ التحصیل شد. او همزمان با تحصیلات عالیه برای استقلال اردیبل بازی می‌کرد. وی هرگز از قبل در این زمینه دوره ندیده بود.

دایی از اولین‌های جهش انقلابی

در دهه ۹۰ معمول نبود تا بازیکنی از خاورمیانه در لیگ‌های اروپایی بازی کند یا جهش بزرگی از قطر به آلمان (السد به آرمینیا ۱۹۹۷) داشته باشد. عملکرد او در آن مدت واقعا یک انقلاب بود و درهایی را به روی جهان عرب باز کرد. در واقع مسیر او برعکس شد. هنگامی که فوتبالیست‌های بزرگ با دلیل دلارهای نفتی بازنشستگی‌های پرمنفعتی داشتند. او به مدت پنج سال در آلمان ماند.

مسلمانی با ایمان

او با بایرن مونیخ تنها ۶ گل به ثمر رساند. گرچه یکی از به یادماندنی‌ترین لحظه‌ها زمانی بود که او از تبلیغ نوشیدنی‌های الکلی امتناع کرد زیرا این نوشیدنی‌ها در اسلام ممنوع است.

۱۰ نکته جالب زندگی «علی دایی» به روایت رسانه اسپانیایی

به بیشتر تیم‌های آسیایی گل زد

آن چیزی که باید در قیاس با رونالدو در خصوص دایی به آن اشاره کنیم تعداد گل‌های وی برابر تیم‌های آسیایی است. البته او از قاره آسیاست و این مشکل دایی نیست. وی از مجموع ۱۰۹ گل، ۹۵ گل به تیم‌های آسیایی، پنج گل به تیم‌های اروپایی، سه گل به تیم‌های آفریقایی، دو گل به کشورهای آمریکای جنوبی و سه گل به تیم‌های کونکاکاف زده است.

او در بازی دوستانه برابر مکزیک در سال ۲۰۰۰ نیز موفق به گلزنی شد. بیشترین قربانیان گل‌های دایی تیم‌های لائوس و مالدیو هستند که وی با زدن هشت گل به این تیم‌ها رکورد شکست.

دایی هرگز در جام جهانی گلی به ثمر نرساند

دایی در ترکیب تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به عنوان کاپیتان حضور داشت اما تیم ملی ایران در این جام جهانی‌ها در مجموع بیشتر از چهار گل را ثبت نکرد و هیچکدام از این گل‌ها را دایی به ثمر نرساند و این قضیه از ناامیدکننده ترین عملکردهای این اسطوره بود. از افتخارات گلزنی او در مقدماتی جام جهانی (۳۶)، بازی‌های دوستانه (۲۷)، مقدماتی جام ملت‌های آسیا (۲۳)، جام ملت‌های آسیا (۱۴) و بازی‌های آسیایی (۹) محسوب می‌شود.

دایی می‌گوید ۱۱۱ گل ولی...

دایی ادعا می‌کند که مجموع گل‌های او ۱۱۱ گل بوده است ولی فیفا اعلام کرد که دیدار برابر افغانستان یک بازی زیر ۲۳ سال بوده است و آمار گل‌ها در این بازی محاسبه نخواهد شد. اگر آمار گلزنی اینگونه حساب شود گل‌های رونالدو می‌تواند بیشتر از این باشد.

زندگی‌نامه‌ای طولانی

در هفتم آوریل ۲۰۰۸ دایی اعلام کرد که در حال نوشتن زندگی‌نامه خود است که در سال ۲۰۱۰ منتشر خواهد شد. با کمی تامل در خاطرات شیرین و تلخ او وی عنوان کرد که برخی از رازها را در قلب خود برای همیشه نگاه می‌دارد. این کتاب نه تنها ۱۰ سال بعد، بلکه پس از آن هم منتشر نشد.

اولین آسیایی در لیگ قهرمانان

در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۸ در دوئلی میان بایرن مونیخ و منچستر یونایتد که به تساوی ۲ بر ۲ انجامید، دایی به جای کاستر جانکر در دقیقه ۶۳ وارد زمین شد. از طرف اعلام اتحادیه فوتبال اروپا، دایی اولین آسیایی بود که در لیگ قهرمانان اروپا حضور یافت. هر چند در پایان فصل ۱۹۹۸-۹۹ که به آن اشاره نشد، او در پنج بازی نتوانست گلی به ثمر برساند.

دایی از شکستن رکوردش توسط رونالدو ناراحت نیست

دایی به از دست دادن رکورد گلزنی بین المللی خود نزدیک می‌شود. او با فروتنی و آرامش گفت: به رکورد گل‌های خود افتخار می‌کند. ولی رکورد ها قطعا یک روزی شکسته می‌شوند. خوشحالم که بازیکن عالی رکوردم را می‌شکند. زیرا می‌دانم که رونالدو یکی از سه بازیکنان برتر تاریخ است.

او دو بار با رکورد پوشکاش برابر شد

این بهترین داستان اوست که توسط (چهار چهار ۲) انتخاب شد: رکورد ۸۴ گل بین‌المللی فرانس پوشکاس به مدت ۴۷ سال شکسته نشد. در نوامبر ۲۰۰۳ دایی ۸۳ گل برای ایران به ثمر رساند و وی در جام ملت‌های آسیا برابر کره شمالی رکوردش با پوشکاش برابر شد. هواداران ایرانی با پرتاب ترقه‌ای به یک بازیکن کره شمالی آسیب زدند. میهمانان بازی را ترک کردند و دیگر بازنگشتند. کره شمالی به مدت یکسال از مسابقات بین المللی کنار گذاشته شد و همین امر سبب شد تا ایران به برد سه بر صفر دست یابد. در نهایت گل دایی حذف شد که این گل می‌توانست او را با رکورد پوشکاش برابر سازد. یک هفته بعد وی در بازی برابر لبنان توانست گل بزند و به رکورد پوشکاش برسد و از او عبور کند. وی یکی از برترین گلزنان در فوتبال بین المللی است که در بازی برگشت برابر همان رقبا موفق به گلزنی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین