کد خبر: ۶۸۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶

هشدار پوتین به خطرات خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که خطرات امنیتی پس از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
هشدار پوتین به خطرات خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای
آفتاب‌‌نیوز :

پوتین در اجلاس مجازی شرق آسیا گفت: "خطرات و تهدیدها از زمان خاتمه پیمان نیروهای هسته ای میان برد که توسط ایالات متحده آمریکا آغاز شده است، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که روسیه طرفدار ایجاد جو همکاری سازنده و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی است و بر همین اساس، یک طرفه توقف موشک های میان برد و کوتاه برد را در منطقه آسیا و اقیانوسیه و سایر مناطق جهان را ادامه می دهد.

پیمان اقدامات مربوط به کاهش و محدودیت بیشتر سلاح های استراتژیک تهاجمی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشنگنن دی. سی. بین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ ( ۱۷ اذر ۱۳۶۶) امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ می ۱۹۸۸ میلادی (۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷) تصویب کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد). این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد. در می ۱۹۹۱، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شدند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهر ۹۷) اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد و ۱ فوریه ۲۰۱۹ ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

اجلاس شرق آسیا (EAS) یک مجمع منطقه ای است که هر ساله توسط سران ۱۶ کشور در شرق آسیا، جنوب شرقی آسیا، مناطق جنوب آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود.

عضویت در ششمین دوره این اجلاس در سال ۲۰۱۱ به ۱۸ کشور از جمله روسیه و ایالات متحده گسترش یافت. از زمان تاسیس، آ سه آن نقش اصلی و رهبری را در این مجمع داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین