کد خبر: ۶۸۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۴
طی سخنانی در کنگره حزب اعتدال و توسعه

هاشمی: دوره طرد و اتهام را پایان دهید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چهارمین کنگره حزب اعتدال و توسعه صبح امروز (چهارشنبه) با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اعضای این حزب، تعدادی از نمایندگان مجلس و فعالان احزاب دو جناح در محل باشگاه وزارت کار و اموراجتماعی آغاز به کار کرد. 

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، رییس مجلس خبرگان رهبری در چهارمین کنگره حزب اعتدال و توسعه ضمن تشکر از اعضای این حزب به دلیل دعوت از چهره‌ها و جریانات موثر کشور در این مراسم گفت:«از ترکیب چهره‌های حاضر در این مراسم باید خوشحال بود. این نشان می‌دهد که اراده‌ای در نیروهای فعال سیاسی کشور ایجاد شده است تا در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هشتم کار درست را انجام دهیم.»

وی با تاکید بر اینکه انتخابات مجلس هشتم یکی از مهم‌ترین حوادث آینده کشور است اظهار داشت:«اگر در مجلس هشتم مجمعی متشکل از برآیند صحیح افکار مردم شکل بگیرد در این شرایط می‌تواند نجات‌بخش و پیش‌برنده اهداف انقلاب و نظام باشد.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد:«اما اگر مجلس هشتم برآیند افکارعمومی نباشد باید نگران بود. من از ترکیب مدعوین این اجلاس چیزی شبیه به همدلی در دوران پیش از انقلاب را مشاهده میَ‌کنم. در آن زمان دانشگاه وحوزه و بازار و همه اقشار ملت در جهت اهداف انقلاب همراه شدند و امام (ره) مانند یک هدایتگر هوشمند و مسلط این کشتی را در اقیانوس متلاطم کشور هدایت می‌کردند. با آن روش به نتیجه هم رسیدیم و آن سرمایه بزرگ مایه پیروزی شد و تداوم انقلاب با حضور مردم و همچنین دوران دفاع مقدس و سازندگی و همه ادوار دیگر با مشارکت مردمی پیروزی‌هایی را رقم زد. در آینده نیز اگر از این روش بهره بگیریم انشاالله موفق خواهیم شد.»

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اعتدال و پرهیز از تندروی و افراط و تفریط،‌اعتدال را جوهر اداره جامعه دانست و افزود:« راه سعادت ما از اعتدال و همدلی می‌گذرد. اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کردند بسیار حرکت حکیمانه‌ای بود. من وقتی می‌بینم که در کنفرانس اخیر امنیت منطقه در منامه،‌ایران حضور ندارد به فکر فرومیروم که چگونه بدون ایران امنیت منطقه ایجاد می‌شود؟ چرا ستاره آن اجلاس وزیر دفاع آمریکا می‌شود و برای امنیت منطقه تئوری می سازد. ما امروز در منطقه به انسجام نیاز داریم و البته در داخل کشور بیش از آن. انشاالله راهمان را گم نکنیم.»

رییس جمهوری اسبق ایران در ادامه با اشاره به اینکه ما از نسلی هستیم که حوادث نیم‌قرن اخیر را دیده‌ایم و ناکامی‌ها و فراز و نشیب‌ها را درک کرده و تجزیه و تحلیل نموده‌ایم اضافه کرد:«وقت آن رسیده است که از دعواها و خشونت‌ها و متهم‌کردن‌ها و بی‌تفاوت‌کردن‌ها دست برداریم. امروز در جامعه ما مدیران زبده و سرد و گرم چشیده فراوانند. حیف است که شاهد باشیم در روزگاری که دستمان خالی بود و چنین مدیرانی را در اختیار نداشتیم پیشرفت کردیم اما امروز با وجود در اختیار داشتن چنین نیروهایی خدای ناکرده عقب‌گرد کنیم.»
وی با اشاره به برخی از آمارهای موجود در خصوص وضعیت‌ اقتصادی کشور و همچنین بخش‌هایی از گزارش دکتر محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در خصوص افزایش تورم و .. تصریح کرد:«این آمارها هشداردهنده است. این اعداد وارقام ما را واردار به فکر کردن می‌کند. من از همه نیروهای سیاسی کشور حرف می‌زنم. در اینجا بحث اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل و میانه‌رو نیست. همه در یک کشتی نشسته‌ایم و در یک اقیانوس متلاطم حرکت می‌کنیم. امروز بر خلاف گذشته منابع ارزی سرشاری در اختیار داریم. در حالی که در ادوار گذشته همواره در این مورد خلاء های وجود داشته است. از سویی مدیرانی با تجربه در اختیار داریم و همچنین نیازهای فراوانی که عرضه را طلب می‌کند و امکانات بسیار و زیربناهای مناسب و از همه مهم‌تر ملتی باهوش و همدل و همکار. با این سرمایه‌ها باید کارهای بزرگی انجام دهیم.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست بازهای کاخ سفید را ضدایرانی توصیف کرد و ادامه داد:«از روزی که بوش پا به کاخ سفید گذاشت و محور شرارت را در دنیا تعریف کرد و با گستاخی کشوری مظلوم و نجیب مانند ایران را که خود،‌قربانی تروریسم بوده در این محور قرار داد دانستیم که این قدرت مسلط جهانی به دنبال چیست. بعد هم که طرح خاورمیانه بزرگ از راه رسید. بحمدلله آنها در اجرای این طرح‌ها کم و بیش شکست خورده‌اند اما اهداف آنان باقی و اصرار و تلاششان جدی است. باید در این باره تامل کرد.»

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در چهارمین کنگره حزب اعتدال و توسعه به گزارش اخیر سازمان برآورد اطلاعات ملی آمریکا اشاره کرد و افزود:«به نظر من درباره این گزارش قدری افراط و تفریط شد. مسلم است که این گزارش نفعی برای آمریکا ندارد. بلکه به ضرر کاخ سفید است. اینکه فکر کنیم این توطئه و سناریویی در کار است به هیچ وجه با معیارهای منطقی همخوانی ندارد. جز آنکه شاه‌بیت این گزارش آن است که ایران سیاست دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را در سال 2003 متوقف کرده است. در این گزارش تاکید می کند که قصد داشته اما کنار گذاشته است.»

وی ادامه داد:«این سخن هم که چیز جدیدی نیست. مقامات آمریکایی بارها این موضع را تکرار کرده‌اند. از این گزارش چیزی که به ضرر ما باشد استفاده نمی‌شود جز ادعایی که همیشه تکرار کرده‌اند و ما هم همیشه منکر بوده‌ایم. ایالات متحده می‌خواست مفاد این گزارش را مخفی کند اما اگر در آمریکا افشا می‌شد که چنین گزارشی وجود دارد و کاخ سفید مانع انتشار آن است ضربه‌ای دیگر به بازها وارد می‌شد. این گزارش امروز در کنار گزارش البرادعی فضای جدیدی را ایجاد کرده است و کار را برای بازهای ایالات متحده مشکل کرده است. هم برای اعمال فشار بیشتر و هم برای تجاوز نظامی. اما عمق کینه آنان بیشتر و تلاش آنان علیه ایران افزونتر شده است.»

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار داشت:«امروز تلاش اروپا و آمریکا برای اعمال تحریم‌ها و فشارها بیشتر شده است. معنای این حرف این نیست که ما سرمان را زیر برف فرو ببریم و بگوییم که همه چیز گذشته است. باید با احتیاط و تامل عمل کنیم. یکی از استفاده‌هایی که می‌توان از این گزارش به عمل آورد این است که در کشور فضای همدلی ایجاد شود.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خطاب به جمع حاضر گفت:«من همه شما را دوست می‌دانم. می‌توان با همدلی فضای انتخاباتی پرشوری داشت. هیچ مانعی ندارد که ما همدل باشیم و در عین حال هر جریانی نامزد خود را معرفی کند. نامزدهایی که از این به بعد گمنام هم نیستند و آشنا هستند. باید مجلسی بسازیم که تکیه‌گاهی برای نظام،‌احزاب و مردم باشد. برای ما 30 سال تجربه آنقدر درس دارد که همگی اعتقاد به حضور مردم داشته باشیم. خدا نکند روزی ملتی به بی‌تفاوتی درباره سرنوشت خود دچار شود. بی‌تفاوتی بدترین خوره‌ای است که می‌تواند به جان ملت‌ها بیفتد. یکی از نمونه‌های بی‌تفاوتی در انتخابات جلوه‌گر می‌شود.»

وی همه ناظران و مسئولان اجرایی انتخابات و همه احزاب و گروه‌های سیاسی را به تلاش برای ترغیب مردم در جهت حضور پای صندوق های رای توصیه کرد و افزود:«نظام و انقلاب به جان مردم بسته‌است. تنها ممکن است گاهی سوءمدیریت‌ها مردم را ناراحت کند. می‌توان با همدلی و همراهی خانواده بزرگ انقلاب را متشکل و متحد کرد. باید دست از افراط و تفریط برداریم. باید به سمت اعتدال رفت. اعتدال به معنای دست برداشتن از عقاید خود نیست. اعتدال راه انبیاست و خداوند جهان را بر مبنای اعتدال آفریده است.اعتدال حرکت طبیعی تاریخ است و من امیدوارم در ماه‌های سرنوشت‌ساز منتهی به انتخابات مجلس هشتم همدلی‌ها و همراهی ها باعث شود برگ زرین و افتخارآمیز دیگری در تاریخ انقلاب بگشاییم. از ما که تجربه داریم جز این هم توقع نمی‌رود.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان از همه کسانی که آمادگی دارند خواست در انتخابات به صحنه بیایند تا با تلاش خود انقلاب اسلامی را که با طراحی امام (ره) و کوشش‌های ایثارگران به پیروزی رسیده حفظ کرده و اثبات کنیم که میراث‌داران خوبی برای حفاظت از آرمانهای امام (ره) و انقلاب هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین