کد خبر: ۶۸۰۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
وزارت کشور گفته "انتخاب استاندار جدید کرمان بر اساس موازین قانونی بوده"

استاندار کرمان استعفا کرد یا برکنار شد؟

در جلسه هیات دولت چهارشنبه هفته گذشته که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری برگزار شد، علی‌ زینی‌وند با تصویب هیات وزیران، به عنوان استاندار کرمان منصوب شد. این تغییر و تحولات، حاشیه‌هایی را در پی داشته است.
استاندار کرمان استعفا کرد یا برکنار شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت کشور استقلال قوا را از چارچوب‌های اولیه مردم‌سالاری دینی در الگوی جمهوری اسلامی ایران اعلام و تاکید کرد: نماینده عالی دولت در استان نه بر پایه سلایق و جهت‌گیری‌های خاص، بلکه بر اساس موازین مشخص قانونی انتخاب می‌شود که همه این موازین در انتخاب استاندار جدید کرمان مورد توجه بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در اطلاعیه روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور آمده است: نظر به طرح برخی ابهامات و مطالب مغایر با استمرار وحدت و انسجام در کشور درباره روند انتصاب استاندار جدید استان کرمان در برخی رسانه‌ها که به بعضی از نمایندگان مردم این استان منسوب شده است و در پی سوالات اصحاب رسانه در این خصوص، برای آگاهی افکار عمومی و به‌ویژه استحضار مردم استان کرمان به اطلاع می‌رساند، در پی استعفای آقای فدایی استاندار سابق کرمان و اصرار ایشان برای جلب موافقت با استعفا، وزارت کشور ضمن موافقت، با توجه به شرایط حساس ناشی از اوج گیری بیماری کرونا و آثار مخرب موج دوم این بیماری از جمله در استان کرمان و همچنین استمرار دشواری‌های معیشتی ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ضرورت پیشگیری از بروز هرگونه خدشه در روند مدیریت استان کرمان، فورا گزینه جایگزین را از بین نیروهای شایسته و واجد صلاحیت دارای سابقه مدیریت سیاسی در این سطح پیشنهاد کرد.

در ادامه این اطلاعیه‌ آمده است: خوشبختانه با اعتماد هیئت محترم وزیران آقای زینی وند که در دو استان کشور سابقه خدمت به عنوان معاون استاندار را در کارنامه دارد به عنوان استاندار جدید کرمان انتخاب و حکم انتصاب وی از سوی وزیر محترم کشور صادر شد.

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور اضافه کرد: شرایط خطیر اشاره شده و همچنین فرصت چندین ماهه باقی مانده تا برگزاری دو انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و ضرورت اداره قاطع روند تمهید مقدمات این دو انتخابات در هر یک از استان‌ها، مانع از آن بود که استان بزرگی چون کرمان با سرپرست اداره شود و فرصت ارزنده اداره این استان و خدمت به مردم قهرمان پرور آن، صرف رایزنی‌های مختلف منطقه‌ای یا جریانی شود و از این رهگذر، انتخاب استاندار جدید، چند ماه به تعویق بیفتد.

وزارت کشور با تاکید بر اینکه استقلال قوا از چارچوب های اولیه استقرار مردم سالاری دینی در الگوی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان نه بر پایه سلایق و جهت‌گیری‌های خاص، بلکه بر اساس موازین مشخص قانونی انتخاب می‌شود که همه این موازین در انتخاب استاندار جدید کرمان مورد توجه بوده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه ‌آمده است: در این عرصه، توجه به نقطه نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان هر استان در مسیر اداره آن استان حتماً مورد توجه دولت، وزارت کشور و استاندار منتخب است، اما بر اساس موازین قانونی یادشده، انتظار می‌رود نمایندگان از چارچوب وظایف قانونی خود در عرصه تقنین و نظارت خارج نشده و اختیار قانونی دولت در انتصابات را به عنوان یک مصداق بدیهی از امر اجرا که بر اساس قانون اساسی، قوه مجریه متکفل آن است، به رسمیت بشناسند.

کرمان غرق در مسائل سیاسی

شخصا برنامه‌ای برای استعفا نداشتم/ شرایطی به وجود آمد که مصلحت دیده شد استعفا دهم

استاندار سابق کرمان نیز گفت: سیاست زدگی یکی از مشکلات استان کرمان است و به دلیل اینکه استان کرمان خیلی از اوقات به طور نامناسب در مسائل سیاسی غرق می شود، نتوانسته توسعه را آنگونه که باید دنبال کند.

"محمدجواد فدائی" ظهر امروز ۲۵ آبان ماه در مراسم تکریم خود و معارفه استاندار جدید کرمان با تشکر از همراهی بخش های مختلف دولتی و خصوصی با استانداری ر زمان مدیریتش و عذرخواهی از کاستی ها و قصور صورت گرفته، اظهار کرد: بنده در روز معارفه به عنوان استاندار کرمان اعلام کردم قائل به اصالت استدلال هستم و هیچ مطلبی را بدون اینکه قانع نشوم، نمی پذیرم و اینجا با قاطعیت اعلام می کنم که به این وعده عمل کردم و هیچ نظری را بدون اینکه قانع شوم، نپذیرفتم. نتیجه این شد که تعامل خیلی خوبی با همه ارکان مدیریت، جامعه، گروه های سیاس و مدیران داشتیم و طبیعی است که برخی به نظرشان عمل نشود و قانع نباشند و دلخور باشند.

استاندار سابق کرمان با تاکید بر اینکه از کسانی که می خواهند عملکرد استان را در این دو سال ارزیابی کنند، درخواست دارم استدلال انجام شدن یا نشدن کار را سوال کرده و اگر قانع نشدند، نظر خود را اعلام کنند که اینگونه نقد منصفانه تر خواهد بود بیان کرد: وعده دیگر من در جلسه معارفه ام افزایش کارآئی سیستم اداری بود که در این راستا نخستین اقدام، تکیه بر دولت الکترونیک بودم و معتقدم تا زمانی که به طور کامل دولت الکترونیک اجرا نشود، نمی توانیم سیستم کارآئی داشته باشیم.  از دستگاه هایی که در این زمینه فعالیت داشتند تشکر می کنم که یکی از آنها شرکت توزیع برق است که در حال حاضر همه مشترکین شرکت توزیع برق هر گونه خدمات را می توانند از طریق سیستم و بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.

فدائی افزود: مستندسازی ارجاعات به ادارات برای پیگیری، ارزیابی و تحلیل اقدام دیگر بنده در زمینه کارآئی سیستم اداری بود و همه مکاتبات با دستگاه ها مستند شد و صورتجلسات را خودم می نوشتم تا قابل پیگیری و ارزیابی باشد و در این دو سال ۶۴۱ صورتجلسه را شخصا نوشته ام که مبنای ارزیابی عملکرد و پیشرفت امور استان بود. اقدام دیگر استقرار سیستم پیگیری بود که برخی از کارهایی که لازم بود بعد از ارجاع به دستگاه اجرائی توسط این سیستم ریابی را انجام می داد و در این پیگیری ها موانع و دلایل تاخیر مشخص می شد و در این زمینه ۸۳۲ مورد پیگیری و بعضا کاملا انجام شده و آخرین مورد ارجاعی بود که در هشت ماه و ۲۶ روز و ۱۹ بار ارجاع حل نشده و در نهایت تصمیم لازم گرفته شد.

استاندار کرمان گفت: ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی براساس شاخص های کمی اقدام دیگر بنده در راستای کارائی سیستم اداری بود که نشان داد کارکرد دستگاه ها در سال های قبل و دو سال اخیر چه بوده و برنامه سال جاری چیست. نوسازی مدارس در سال ۹۶ تعداد ۵۶ کلاس جدید ساخته، در سال ۹۷ تعداد ۲۶۷ مورد و در سال ۹۸ تعداد ۳۲۸ کلاس ساخته و پیش بینی کرده در سال جاری ۱۰۰۰ کلاس بسازد و این به معنی کارآ شدن سیستم اداری است.

فدائی درباره سیاست های اعمال شده در مدیریت اجرائی تصریح کرد: تلاش برای اتمام طرح های نیمه تمام و بهره برداری آنها یکی از سیاست ها بود که امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه بخش خصوصی برای افتتاح و بهره برداری داریم که ۴۰۰۰ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه توسط رییس جمهور افتتاح شد؛ خط انتقال آب با ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح شد که ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به استان های هرمزگان، کرمان و یزد را انتقال می دهد و در هفته دولت امسال سه برابر سال گذشته به لحاظ حجم ریالی و سرمایه گذاری پروژه ها افتتاحیه داشتیم.

استاندار سابق کرمان با اشاره به پیگیری حل مشکلات طرح های متوقف، گفت: سعی کردیم طرح های جدید آغاز کنیم و به عنوان مثال در شرکت های تابعه گل گهر امسال ۱۱ پروژه با ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در تولید آهن اسفنجی، فولاد، کنسانتره، کلاف فولادی را آغاز کرده و یا خواهد شد. برنامه های مهم دیگری از جمله ایجاد شهر نوآوری، راه اندازی موزه کرمانشناسی، انتقال آب از دریای عمان به جنوب استان، ادامه اجرای طرح سیل بند خرم، ایجاد مرز هوائی در جیرفت، تامین بخشی از آب شهر کرمان از طریق خط انتقال آب خلیج فارس و ... در دو سال اخیر دنبال شده است. حمایت از توسعه با تکیه بر توسعه متوازن از اولویت های بنده در استانداری کرمان بود و از هر سرمایه گذاری استقبال کردیم و با استقرار پنجره واحد سرمایه گذاری روند صدور مجوزها را تسریع کردیم هرچند ایده آل نبود.

استاندار سابق کرمان با اشاره به اینکه شرکت های صنعتی معدنی بزرگ برای توسعه متوازن در مناطق محروم سرمایه گذاری کنند که در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفت اظهار کرد: ایجاد اشتغال از موضوعات مهم بود که در اشتغال خرد، خانگی، خوداشتغالی، اشتغال روستائی و عشایری و راه اندازی واحدهای تولیدی صنعتی میانی اقامات خیلی خوبی صورت گرفت.  در زمینه رفع فقر و محرومیت مصوبه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای افراد محروم را در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه را گرفتیم که ۶۰۰۰ واحد از آنها بهره برداری شد و طرح اجاره شرط تملیک برای محرومان را نیز دنبال کردیم.

فدائی درباره موانع و مشکلات توسعه در استان عنوان کرد: یک مورد عدم اعتقاد یکسان به توسعه است و همه به اصول توسعه اعتقاد و باور یکسان نداریم و این نیاز به جلسات زیادی برای رسیدن به یک دیدگه دارد. مسئله دیگر سیاست زدگی استان است و به دلیل اینکه استان کرمان خیلی از اوقات به طور نامناسب در مسائل سیاسی غرق می شود، نتوانسته توسعه را آنگونه که باید دنبال کند. مسئله دیگر فرهنگ است که شورای فرهنگ عمومی در این زمینه کار می کند و امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.

فدائی در پایان درباره استعفایش از استانداری کرمان گفت: بنده شخصا قصد و برنامه ای برای استعفا نداشتم و معتقد بودم با توجه به شرایط و مشکلات باید تا پایان دولت بمانیم و حداقل پروژه های نیمه تمام را بهره برداری کنیم اما شرایطی به وجود آمد که مصلحت در این دیده شد بنده استعفا بدهم و بنده استعفا دادم و به دلیل اینکه دو سه ماهی این مسئله معطل بود، خودم اصرار کردم که این موضوع به پایان برسد و نهایتا با استعفای بنده موافقت شد.

شخصا برنامه‌ای برای استعفا نداشتم/از همه مردم و مسئولین استان کرمان عذرخواهی می‌کنم

محمدجواد فدایی همچنین در دیدار معاون سیاسی وزیر کشور با نماینده ولی فقیه در استان کرمان ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و راهنمودهای نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: از همه مردم استان کرمان عذرخواهی می‌کنم که اگر کارهایی که باید انجام می‌دادم نتوانسته یا وقت نشد بتوانیم کاری انجام دهیم و امیدوارم استاندار جدید کرمان بتواند توسعه بیشتر استان را رقم بزند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور شخصا برنامه‌ای برای استعفا نداشتم و می‌دانستم که در وضعیت فعلی کشور تا پایان دولت این سختی ها را باید تحمل کنم تا حداقل پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم اما شرایطی پیش آمد و مصلحت در این دیده شد که بنده استعفا بدهم و مدتی تعیین تکلیف این استعفای بنده به طول انجامید و خیلی خواهش کردم تا با استفعای بنده موافقت شد. امیدوارم این استعفای بنده در جهت توسعه استان و خدمت به مردم باشد و زمینه‌ای برای کار، تلاش، انرژی و کارهای بیشتری در استان شود و از همه مردم و مسئولین استان کرمان امید عفو دارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین