کد خبر: ۶۸۱۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

خواب های آشفته آمریکا برای عراق

خواب و خیالات «دونالد ترامپ» رییس جمهور فعلی آمریکا برای بیدار کردن مجدد فتنه تروریسم در منطقه قبل از ترک کاخ سفید، نگرانی ها را در عراق دامن زده است.
خواب های آشفته آمریکا برای عراق
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال انتشار پاره ای گزارش های خبری در رسانه های آمریکایی و اروپایی در خصوص نیت های پنهان دولت ترامپ برای کاهش نیرو در عراق و افغانستان و سپس تایید آن، تحلیل و تفسیرهای مختلفی درباره این تصمیم شتابزده انجام شده که برآیند همه آنها «بازگرداندن مجدد تروریسم و داعش به منطقه است».

البته این مساله بدان معنا نیست که آمریکا مهمترین قدرت بازدارنده تروریسم در منطقه به شمار می رود، بلکه با توجه به اعترافات ترامپ و «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دوره «باراک اوباما»، واشنگتن عامل اصلی ایجاد گروه های تروریستی به ویژه داعش و محرک اصلی آنها در منطقه بوده است.

برپایه این تحلیل ها، ترامپ و جمهوریخواهان در آمریکا به خاطر دعواهای سیاسی که با «جو بایدن» و دمکرات ها دارند، نمی خواهند، منطقه را آسوده خاطر تحویل دولت بایدن بدهند.

تجربه سه دهه اخیر نشان نداده که جمهوریخواهان در آمریکا همواره کوشیده اند که کاخ سفید را با مجموعه ای از پرونده های بحران زا تحویل دمکرات ها دهند، این سنتی بوده که جمهوریخواهان از زمان «بوش» پدر در ۱۹۹۰ تا به امروز در دوره ترامپ به آن پایبند بوده اند.

طبق این باور، شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نقشه های جمهوریخواهان را بهم ریخته و برای همین در مدت زمان باقی مانده، دولت ترامپ با پاره ای تصمیمات شتابزده درصدد بحران سازی است تا کاخ سفید را با مجموعه ای از پرونده های بحرانی تحویل دولت بعدی دهد و دولت بایدن نیز به نوبه خود مانند تمامی دولت های قبلی دمکرات ها برای مدت زمانی به جای پرداختن به رتق و فتق امور داخلی، درگیر بحران های خارجی شود.

در این راستا شبکه تلویزیونی «سی ان ان» آمریکا بود که ابتدا به نقل از مقامات پنتاگون گفت که وزارت دفاع آمریکا (قبل از ترک کاخ سفید توسط ترامپ) طرح هایی برای کاهش نیرو در عراق و افغانستان ارائه می کند.

شبکه «سی ‌بی ‌اس» آمریکا که با شبکه خبری «بی‌ بی ‌سی» انگلیس در واشنگتن همکاری می‌کند روز دوشنبه، ۲۶ آبان ماه ۹۹، به نقل از مقام‌های نظامی آمریکایی خبر داد: احتمالا تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان از ۵۰۰۰ تا۴۵۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر و در عراق هم از ۳۰۰۰ هزار به ۲۵۰۰ نفر کاهش می یابد.

در نهایت، «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا سه شنبه شب با تایید این خبرها گفت که تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی (۲۶ دی ماه) از ۳۲۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد؛ یعنی تنها چند روز پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ.

انتشار پاره ای اخبار در عراق در این راستا بر حجم نگرانی ها از سیاست های آمریکا در مدت باقی مانده تا تحویل قدرت از ترامپ به بایدن افزوده است.

تمرین نظامی سه روزه در هفته جاری با استفاده از گلوله های واقعی در داخل سفارتخانه آمریکا در بغداد که برخی از جریان های سیاسی و مقاومت عراقی ها از آن به عنوان پایگاه نظامی آمریکا یاد می کنند، در کنار انتشار اخباری مبنی بر تهیه فهرست هایی توسط سازمان «سیا» برای ترور برخی از فرماندهان مقاومت و شخصیت ها در عراق بر حجم این نگرانی ها افزوده است.

در کنار این اتفاقات، برکناری «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا تنها چند روز بعد از شکست غیرمنتظره ترامپ در انتخابات آمریکا و جایگزین کردن «کریستوفر میلر» فردی که به عدم مقاومت در برابر دستورات ترامپ شهرت دارد، در وزارت دفاع آمریکا از دیگر اتفاقاتی است که به این تحلیل و تفسیرهای نگران کننده دامن زده است.

در همین راستا «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی چند روز پیش خود از همه محور مقاومت در منطقه خواست که در دو ماه پیش رو تا تحویل قدرت در آمریکا، کاملا محتاط و هوشیار باشند.

شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق نیز با انتشار پیامی توئیتری در واکنش به برخی گمانه‌ زنی‌ها مبنی بر احتمال ماجراجویی ترامپ خاطر در منطقه نشان ساخت: محور مقاومت در کمال آمادگی و هوشیاری قرار دارد و به هر تهدیدی از جانب ترامپ دیوانه، دوبرابر پاسخ می‌دهد.

شیخ الکعبی تاکید کرد: مقاومت نه عقب‌نشینی می‌کند، نه شکست می‌خورد و نه هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای دارد.

وی ضمن تأکید بر مقابله با اشغالگران تا آزادسازی کامل سرزمین عراق، افزود: مقاومت به خواست خداوند در مسیر امام‌حسین علیه ‌السلام ثابت ‌قدم خواهد بود.

این درحالی است که خبرگزاری «المعلومه» عراق نیز روز سه شنبه به دنبال پرواز گسترده بالگردهای نظامی عراق بر آسمان برخی شهرهای استان الانبار در غرب عراق که پایگاه «عین الاسد» آمریکا در صحرای غربی آن واقع شده، به نقل از مسوولان این استان آورده است که این پروازها به دنبال دریافت گزارش هایی مبنی بر برنامه ریزی هسته های تروریستی داعش برای دست زدن به یکسری حملات تروریستی در این استان، بغداد و دیگر استان های عراق صورت گرفته است.

براساس این گزارش، این پروازهای نظامی برای رصد کردن تحرکات این گروه های تروریستی و نابود کردن آنها انجام شده است.

برخی از رسانه های عراق روز سه شنبه اظهارات سناتور «میچ ماک کانل» رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنای آمریکا را مبنی بر اینکه خروج شتابزده آمریکا احتمالا باعث بازگشت داعش و القاعده به عراق شود، منتشر کرده اند.

عراقی ها براساس تجربه سال ها تعامل با آمریکایی ها به این باور رسیده اند که وقتی آمریکایی ها نسبت به وقوع چیزی ابراز نگرانی می کنند یعنی در واقع برای وقوع آن برنامه ریزی کرده اند و همین امر یکی از علل اصلی نگرانی های فزاینده عراق از سیاست های شتابزده اخیر کاخ سفید - با توجه به اینکه خود آمریکایی ها از احتمال بازگشت داعش و القاعده به عراق ابراز نگرانی کرده اند- است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین