کد خبر: ۶۸۱۳۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

تعطیلی برای سفر شمال نبود؟

با وجود تاکید بر مسافرت نرفتن بازهم خروجی‌های تهران به سمت استان‌های شمالی شلوغ شد.
تعطیلی برای سفر شمال نبود؟
آفتاب‌‌نیوز :

دیروز، ۴۸۰ نفر از مبتلایان کووید ۱۹ فوت کردند؛ دو نفر کمتر از روز ۲۷ آبان و ۶ نفر کمتر از روز ۲۶ آبان. اما به این شیب نزولی بسیار کمرنگ نمی‌شود اعتماد کرد. مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند سابقه علت هر ابتلای کووید ۱۹ را باید در رفتارهای ۱۵ تا ۲۰ روز پیش‌تر یک مبتلا جست‌وجو کرد و درحالی‌که یک مبتلای بد حال کووید ۱۹، حدود ۵ الی ۱۰ روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود، باید فرض را بر این گذاشت که اغلب فوتی‌های امروز، رفتارهای پرخطری ظرف ۴۵ روز گذشته داشته‌اند.

اینکه این آمار، چه زمانی به شیب نزولی قطعی می‌رسد و کاهش رقم فوت روزانه مبتلایان به کمتر از ۴۰۰ و ۳۰۰ و ۲۰۰ و ۱۰۰ و در نهایت، تک رقمی شدن تعداد فوتی‌های کووید ۱۹، چه روزی محقق خواهد شد، با رفتارهایی که امروز از مردم شاهدیم، قطعا در آینده نزدیک قابل دسترسی نخواهد بود. البته رفتار مردم را نباید جدا از سیاست‌ها و تصمیمات دولت تحلیل کرد.

در حالی که قرار است از روز شنبه اول آذر ماه، محدودیت تردد بین شهری در تمام مراکز استان‌ها و شهرهای قرمز و با اعمال جریمه‌های یک میلیون تومانی اجرا شود، ظهر سه‌شنبه پلیس اعلام کرد که می‌خواهد سه روز زودتر به پیشواز محدودیت‌های تردد شهری و استانی برود و از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه، جاده‌های کشور برای ورود و خروج هر خودروی عازم مقاصد تفریحی و توریستی در شهرهای قرمز بسته است. اما تصاویری که در ساعات پایانی سه‌شنبه شب در فضای مجازی منتشر شد، حکایت از ترافیک بسیار سنگین جاده‌های تهران به سمت استان‌های شمالی حکایت داشت و ظهر چهارشنبه هم پلیس اعلام کرد که منع تردد برای استان‌های مازندران و خراسان رضوی لغو و از روز شنبه اجرا خواهد شد.

بعد از ظهر چهارشنبه، مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اعلام کرد که علاوه بر افزایش ۹.۲ درصدی تردد در محورهای برون‌شهری نسبت به روز سه‌شنبه، ترافیک سنگینی در آزادراه قزوین-کرج، شمال به جنوب جاده چالوس، شمال به جنوب جاده هراز - تهران- پردیس برقرار است. به دنبال انتشار این تصاویر و اطلاعات بود که دیروز مسعود مردانی؛ عضو کمیته علمی کرونا و متخصص عفونی، با ابراز تاسف از رفتار عمومی مردمی که برای فرار از تعطیلات دو هفته در شهرهای قرمز و بدون توجه به ضرورت کاهش سفرها و کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ سفر تفریحی را انتخاب کرده‌اند، با مزاحی بسیار تلخ گفت: «مردم، دیشب (سه‌شنبه شب) در سفر به شمال حماسه آفریدند.»

مردانی افزود: «تصور نمی‌کردیم مردم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند. سه‌شنبه‌شب در جاده‌های منتهی به شمال، به شکل معجزه‌آسا انسان می‌دیدیم، ما بسیار کوچک‌تر از آن هستیم که بخواهیم به مردم توصیه کنیم اما کسانی که به هیچ عنوان سفرهای شمال را ترک نمی‌کنند، از آنها می‌خواهیم تا حد امکان برای فعالیت غیرضروری از خانه خارج نشوند، به گردش نروند، شست‌وشوی مکرر دست را فراموش نکنند، از صرف غذا در رستوران خودداری کنند، از رفتن به خرید و فروشگاه‌ها پرهیز کنند و... اگر با کسی تماس داشتند که شک دارند فرد بیمار است یا خیر تا دو هفته خود را قرنطینه و به ویژه از تماس با افراد مسن خانواده خودداری کنند. آن دسته از افرادی هم که در شهرهای خود ماندند و سفر نرفتند نیز از این فرصت برای پاساژگردی، دید و بازدید، دورهمی و... استفاده نکنند.»

نکات جدید اخبار کووید ۱۹ دیروز

سخنگوی وزارت بهداشت: «محدودیت‌های اعمالی از شنبه بسیار محکم خواهد بود و با متخلفان برخورد می‌شود از جمله اینکه در ساعت منع تردد، دوربین‌ها از پلاک‌ خودروها عکسبرداری کرده و جریمه ثبت می‌شود. اطلاعات مبتلایان، براساس نتایج تست‌های مثبت‌شان، به‌طور هوشمند از طریق سامانه‌ها به مراکز حمل‌ونقل کشور منتقل شده و این افراد تا ۱۴ روز از سفر منع می‌شوند. از روز شنبه، تمام مشاغل گروه دو و سه و چهار در مراکز استان‌ها و ۱۶۰ شهرستان در شرایط قرمز تعطیل می‌شوند. »

آخرین آمار ابتلا، بستری و فوت کووید ۱۹ در کشور: «در فاصله ۲۷ تا ۲۸ آبان ۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۸۳۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسید. در این فاصله ۲۴ ساعته، ۴۸۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید. در حال حاضر ۵هزار و ۷۱۲ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران: «کنترل ویروس کرونا نیازمند تعطیلی سراسری و رسیدن به گفتمان واحد و مشترک تمامی دستگاه‌هاست و ردیابی موفق و بیماریابی مستلزم کاهش ترددها و خلوتی شهر است. شهر تهران به شیب ملایم و رو به کاهش آمار مبتلایان رسیده و آمار بیماران بستری در مقایسه با هفته گذشته کاهش ۱۰ درصدی دارد.»

دبیر کمیته انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا: «از روز شنبه اول آذر، اعمال جریمه یک میلیون تومانی برای خروج خودروهای با پلاک بومی از شهرهای قرمز و اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای شهرهای نارنجی، هر ۲۴ ساعت یک‌بار در صورت مشاهده پلیس یا دوربین‌ها انجام خواهد شد. جدی بودن پروتکل‌ها و نظارت بر آن توسط وزارت بهداشت دنبال می‌شود و در حوزه اداری تخلف مشمول تذکر تا انفصال است و در حوزه اصناف مشمول تذکر تا پلمب است و در حوزه آموزشی مشمول تذکر تا انفصال از خدمات به اضافه جریمه برای آموزشگاه‌های خصوصی است.»

اطلاعیه شماره یک کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا: فهرست مشاغلی که تعطیل نمی‌شوند

کلیات طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور، از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام شد. در متن این اطلاعیه، مشاغل گروه یک و مجاز به فعالیت در شهرهای قرمز از روز شنبه اول آذر، چنین اعلام شده است: کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل‌ونقل عمومی کالا و مسافرِ برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، میادین میوه و تربار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فرآورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین‌کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)، رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی، فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه‌ها، خشکشویی‌ها، آرامستان‌ها.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
تکلیف کسایی که با پلاک غیر بومی دارن تو یه شهر دیگه زندگی میکنن چیه؟
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
این بظاهر آدمهایی که رفتن شمال یک ماه نگذارید بر گردند واز کار اخراجشون کنید و جریمه های سنگین براشون بگذارید چون دوباره با خودشون ویروس میارن
نیکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
واقعا اونایی که بار سفر بستن اومدن شمال بی شعوری رو از حد گذروندن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین