کد خبر: ۶۸۱۵۶۸
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
در واکنش به اظهارات اخیر وزیر بهداشت از وضعیت تحقیقات سلامت

معاون تحقیقات وزیر بهداشت استعفا کرد/انتقادات تند از نمکی

به دنبال صحبت ها و انتقادات اخیر وزیر بهداشت از وضعیت تحقیقات سلامت، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا داد. وی خطاب به وزیر بهداشت گفته است: کسانی می‌توانند تحقیقات پزشکی را به نقد و چالش بکشند که یک تحقیق موثر در عمر خود کرده باشند!
معاون تحقیقات وزیر بهداشت استعفا کرد/انتقادات تند از نمکی
آفتاب‌‌نیوز :

رضا ملک‌زاده، ضمن تائید اینکه نامه استعفای خود را به وزیر بهداشت ارائه کرده است که در قالب آن به انتقادات روز گذشته سعید نمکی پاسخ داده شده است.

دکتر رضا ملک‌زاده در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت، در متنی با عنوان «حمله به تحقیقات نظام سلامت ایران، واقعیت یا فرار رو به جلو؟!» آورده است:

«اظهارات اخیر جنابعالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعا‌هایی همچون: «۹۸ درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می‌شود» و طرح سوالاتی «مانند تحقیقات علوم پزشکی چه قدر پا به عرصه پرمشکل نظام سلامت گذاشته است؟»، چنان بی پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران‌ستیز در فراسوی مرز‌های کشور، که در قالب پروژه‌های کلان و صرف میلیارد‌ها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده‌اند، چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته‌اند؛ چرا که همان گروه‌های متخاصم هم، پس از تحقیقات پرشمار و تعطیل‌ناپذیر خود، علی رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاست‌های تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاست گذاری‌های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتا به پیشرفت‌های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده‌اند و اسناد آن‌ها موجود و منتشر شده است.

کسانی می‌توانند تحقیقات پزشکی را به نقد و چالش بکشند که یک تحقیق موثر در عمر خود کرده باشند!

اصولا کسانی می‌توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین المللی بوده، ارکان و نظام تحقیقات را به خوبی بشناسند و با وجود دشواری‌ها و چالش‌های سخت این عرصه مهم و تاثیرگذار، همپای تحقیقات پیشرفته دنیا حرکت کرده، عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دستکم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین المللی انجام داده باشند.

در خوشبینانه‌ترین تصور ممکن، می‌توان گفت اظهارات و هجمه شما به تحقیقات علوم پزشکی و تلاش‌های شبانه‌روزی شمار زیادی از محققان بی ادعا و سختکوش این عرصه که در سخت‌ترین شرایط تحریم و فشار‌های بین المللی و با وجود سهم ناچیز بودجه تحقیقات پزشکی - کمتر از نیم درصد بودجه ناخالص ملی! – دستاورد‌های بسیار موثر و کاربردی را ارائه کرده اند، می‌تواند ناشی از عدم شناخت شما از عرصه تحقیقات به طور کلی و پیشرفت‌های علوم پزشکی در ایران به طور خاص باشد.

از درس دادن «مدیریت بحران کرونا» به جهان تا «معرکه گیری برای ساخت واکسن کووید -۱۹»!

در شرایطی که جهان با بحران یک اپیدمی وحشتناک و بی سابقه بیماری عفونی مواجه است و تحقیقات گسترده برای یافتن دارویی موثر و تولید واکسن ایمن پاسخگو به تمام جمعیت‌ها پس از یک سال از آغاز شیوع ویروس تا کنون ادامه دارد و هیچ کشوری حتی پیشرفته‌ترین‌های علمی جهان مدعی یافتن داروی موثر و قطعی کرونا نشده‌اند و در حالی که سازمان بهداشت جهانی با توان و تجربه مدیریت اپیدمی‌های گذشته و فراخوان همبستگی تحقیقاتی برای درمان کرونا همه جهان را به هشیاری، رعایت موارد بهداشتی و صبر تا زمان تولید دارو و واکسن فراخوانده شما، هر زمان آمار مبتلایان و مرگ و میر‌ها افزایش یافته، از پذیرش مسوویت شانه خالی کرده و هر گاه، آمار‌ها اندکی فروکش کرده، مدعی درس دادن «مدیریت بحران کرونا» به جهان شده و همین اواخر از برپاکردن معرکه «تولید واکسن در ایران» سخن گفته اید - واکسنی که اگر هم تولید شود به مدد تلاش همین محققان علوم پزشکی ایران خواهد بود که آن‌ها را فاقد دستاورد‌های موثر و کاربردی خوانده‌اید-، اما باید بدانید دنیای علم با چنین ادبیات و معرکه‌گیری‌هایی بیگانه است و پیشرفته‌ترین کشور‌های علمی و دانشگاه‌های مهم و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان که دارای زیرساخت‌های تحقیقاتی کافی تولید واکسن هستند، هنوز در اعلام ارائه نهایی واکسن کاملا موثر با احتیاط سخن می‌گویند!

هرچند که به عنوان معاون تحقیقات از نزدیک در جریان تلاش فراوان محققان ایرانی برای تولید واکسن کووید -۱۹ و سایر واکسن‌های مورد نیاز برای بیماری‌ها هستم که در آینده و در زمان مناسب، اخبار آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید، اما در عین اعتقاد به لزوم ایجاد زیرساخت‌های کافی برای تولید واکسن و امیدواری به نتایج واکسن کووید -۱۹ در ایران، اعتقادی به راه انداختن معرکه در عرصه تحقیقات واکسن ندارم و چنین هیجاناتی را مغایر با اسلوب تحقیق و شیوه‌های کار علمی می‌دانم.

آنچه امروز به عنوان واقعیات کرونا مشاهده می‌کنید همان پیش بینی‌های مطالعات اپیدمیولوژی کووید -۱۹ در ایران است! آن‌ها را جدی گرفتید؟

اما در خصوص مطالعات اپیدمیولوژی کووید -۱۹ نیز درحالی توان پژوهشگران ایران در این حیطه را زیر سوال برده اید که ایران سابقه مطالعات کوهورت آینده نگر وسیع را داشته و به مطالعات ملی اپیدمیولوژی آینده نگر در جهان شناخته شده است و تلاش‌های علمی ایران در این نوع مطالعات به همکاری‌های علمی بی شمار و دستاورد‌ها و افتخارات ملی و بین المللی ماندگار انجامیده است. مطالعات اپیدمیولوژیک کووید -۱۹ به پشتوانه تجارب در چنین مطالعاتی در حال انجام است.

روز گذشته در اخبار وزارت بهداشت به نقل از سعید نمکی، وزیر بهداشت انتقاداتی نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت مطرح شد و در بخشی از این نامه با اشاره به نام معاون تحقیقات و فناوری این وزارتخانه عنوان شد: «نامه بنده به دکتر ملک زاده در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.»

متن استعفای دکتر ملک زاده مهاون تحقیقات وزیر بهداشت

معاون تحقیقات وزیر بهداشت استعفا کرد/ تصویر استعفانامه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
4
33
فارغ از قضاوت در متن استعفای دکتر ملک زاده که سواد انرا ندارم

درود بی کران بر این معاون محترمی ، که ذلیل و اهل تملق نبوده و حاضر نشد میز معاونت را به قیمت تحقیر خودحفظ کند. درس مدیریت کرونا رو خوب اومدی دکتر جان
ناشناس
|
Oman
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
2
30
اصولا انسانهای متملق مشکلات اساسی زیادی دارند، آنچه که از این وزیر دیده شده فقط تملق گویی بوده و در عمل دستاوردهای وزیر قبلی را هم درخصوص کنترل هزینه های پرداختی بیماران و تلاش برای گسترش بهداشت در مناطق دورافتاده تر بر باد داده است.
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
22
6
این افراد که سنگ انداز و مانع کار هستند و با فکر فسیل شده خود می خواهند در مدیریت کشور نقش داشته باشند بهتر که نباشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
12
اینکه وزیر این حرف زده کاملا درسته اما علتش خود سیستمه، هیچ دلیلی نداره که ملاک ارتقا هیات علمی ، پذیرش دکتری و...... داشتن مقاله داخل فلان مجله باشه که این درد وزارت علوم هم داره .وقتی ما توی سطح الف موندیم چطور کارهای تحقیقاتی ما داره توی سطح ی انجام می شه و اصلا بدرد کشور نمی خوره اما اینکه دکتر نمکی هم فقط شعاری عمل می کنن شکی نیست و نکته آخر مقامات وزارت بهداشت عملا فقط جابجا می شن از معاونت درمان به معاونت دارو یا رییس فلان دانشگاه یا مدیر کل فلان بخش .فقط وزیر می آد می ره اما بخش ارشد هیچ تغیری نمی کنه این استعفا هم همین طور چهار روز دیگه جای دیگه منصوب می شن
علی چشمه نور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
4
8
وزیر محترم کاملاً درست فرموده اند کلیه کارهای ما ایرانیان کلاً روی کاغذ استن و هیچ عملکرد واقعی و علمی که بتواند مشکلات جامعه را حل کند نداریم و فقط مطلب می نویسیم و چاپ می کنیم ولی در عمل هیچ چیزی نداریم و فقط مثل مطالب که در نشریات چاپ می شود ادعا داریم در صورتی که حتی نتوانستیم با این همه مقالات علمی در تمامی زمینه ها کوچکترین مشکل جامعه را حل کنیم و تا زمانی که در یک صنعت نتوانیم پیش رو باشیم این همه نوشتن مقالات و تحیقات روی کاغذ مشکلی را حل نخواهد کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
3
12
درود بر دکتر ملک زاده شجاع و عزیز
تا حالا یک نامه چنین شجاعانه و بی باکانه ای رو ندیده بودم. آفرین
واقعا کشور ما از وجود آدمهای متملق و چاپلوس در نظام مدیریتی رنج میبره. اگر یک فکر اساسی به حال این مقوله نکنیم و درمان ریشه ای نکنیم، قطعا در کلیه زمینه های علمی فرهنگی صنعتی و ... پیشرفتی حاصل نخواهیم کرد و در عقب ماندگی گیر خواهیم کرد.
ناشناس
|
Turkey
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
3
21
وزیر اهل نمایش و پروپاگاندا نمی تواند معاون اهل علم و صداقت را تحمل کند. این جناب وزیر همان اوایل گفته بود که بزودی جهان از دستاورد ما حیران خواهد شد. راست می گفت جهان از نرخ مرگ و میر در کشور حیران است!!
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
2
8
آقای وزیر حرف اشتباه وبی موردی نزده است.بیش از 95% تحقیقات ومقالاتی که به نام اساتید دانشگاهی درمجلات داخلی وخارجی به چاپ می رسد حاصل زحمات دانشجویان است.همه دانشجویان دکترا را موظف کرده اند که دومقاله به نام استادراهنمایشان در مجلات معتبر بین المللی و ISI به چاپ برسانندتا به آنان وقت دفاع پایان نامه داده شود.بعد این استاد با بیش از صد مقاله دانشجویانش جزو دانشمندان ده درصد برتر دنیا در تحقیقات علمی می شود!!!علاوه بر این هزینه های تحقیقاتی این مقالات بجای اینکه به دانشجو داده شود به حساب استاد واریز می شودواین ظلم مضاعفی است که توسط دانشگاهها واساتید درحق دانشجویان اعمال می شود.از طرفی اساتید را اجبار کرده اند که هرسال دومقاله درمجلات معتبر بین المللی به چاپ برسانند تا ارتقاء آنان تایید شود.حال اساتید برای گرفتن ارتقاء وبالا بردن رزومه خود دست به انواع حیله ها و روشهامی زنند یکی اینکه مقاله ISI می خرند دو اینکه برخی دانشجویانشان را وادار می کنند برایشان مقاله بنویسند وبه مجلات معتبربفرستند. حال با این شرح خیلی ازاساتید ما محقق وپژوهشگر هستند یا تاجر وکاسب؟ البته اساتید با وجدان وزحمتکش وپژوهشگرهم بسیارند که حساب آنها را باید از این اساتید تاجر جدا کرد.جناب نمکی حرف حساب زده اندهرچند این حقیقت به مذاق خیلی ها خوش نمی آید.
طبا طبا یی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
3
2
اقای معاون دوساعت در خصوص شروع زوال عقل از
شصت سالگی طبق منابع معتبر مغز و اعصاب دفاع میکند .
مدیر یا باید جوان باشد یا مشاوران هوشمند تخصصی جوان داشته باشد .
مثل فوتبال مشاور خارجی بی طرف ارجح است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
2
5
این وزیر فکر کنم رمان زیاد می خواند گفته هایش بیشتر به شعرا میخوره تا وزیر بهداشت یک کشور
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
1
11
این وزیر همونیه که وقتی تو دیماه دو سه نفر تو قم مردند ( بعدا معلوم شد که بر اثر کرونا بوده ) اومد گفت به شرفم قسم که کرونا تو ایران نیومده و من تحت فشار این حرف رو نمی زنم . البته زمان همه چی رو مشخص کرد
عبدال..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
1
5
درود بر کامنت چشمه نور

کلیه کارهای ما ایرانیان کلاً روی کاغذ استن و هیچ عملکرد واقعی و علمی که بتواند مشکلات جامعه را حل کند نداریم و فقط مطلب می نویسیم و چاپ می کنیم ولی در عمل هیچ چیزی نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
2
کاش کی اون دکتر حریرچی استعفا می داد..
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
2
3
با سلام و احترام
موضوع اصلی دریافت مجوز برای واکسن و برخی داروهای گیاهی است که ادعای می شود تاثیرات شگرفی دارند!!! و برای تامین خوراک تبلیغاتی معرکه براه انداخته اند!!
مرد بزرگ عالم دانشمند اسوه اخلاق زیر بارچنین فشارهایی خم نشد و ایستاد!
پیشرفت های شگرف و زیرساخت های بینظیر ۷ ساله گذشته عرصه تحقیقات غلوم پزشکی مدیون دکتر ملک زاده و تیم علمی ایشان بینظیر بوده است
سالهاست عادت کرده ایم که نسبت به نخبگان علمی این مرز و بوم بی سپاسی کنیم. بسیاری را راهی سرزمین های دشمنانمان می کنیم و بسیاری دیگر سرخورده و گوشه نشین!
جامعه ما نیاز به اندیشه و اندیشمند نیاز به دانش و دانشمند ندارد!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
1
2
اگر وزارت بهداشت فشل بوده تا الان این آقا کجا بوده ،.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
3
8
نظر آقای وزیر کاملا درسته. تقریبا تمامی تحقیقات اعضای هیات علمی با هدف تولید مقاله و صرفا ارتقای محقق صورت میگیرد. نه حل مشکلاتی که کشور با اون مواجه است. تقلیدی است کورکورانه از غرب، بدون در نظر گرفتن واقعیت های کشور!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
10
هفتاد در صد ظرفیت پزشکی دانشگاهها سهمیه ای است
بعد هم استخدام
بعد هم مدیر
چه توقعی دارید
همدردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
3
متاسفم
محسن شکری
|
Japan
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
1
2
ایشون درست گفتن فراموش نمیکنم که جناب وزیر اوایل شروع کرونا گفتن که در چند روز آینده اخبار امیدوارکننده ای داریم برای دنیا. چی شد جناب وزیر?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
2
3
اقای ملک زاده با این حساب کسی در دنیا هست که صلاحیت انتقاد از شما را داشته باشد؟
ناشناس
|
Belgium
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
3
كل وزارت بهداشت عملكرد خوبي نداشت
در ابتدا با قرنطينه قم و گيلان مخالفت كرد با استدلال اينكه روش قديمي هستش
با نگاه درمان محور باعث خستگي و فرسودگي كل سيستم درماني كشور گرديده
با رفتار و عملكرد شعاري و متناقض باعث نارضايتي هم بخش درمان كشور و هم مردم شده
.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
1
2
به نظر من در صحبت های هر دوبزرگوار بخشهایی از حقایق وجود دارد و بخش هایی از اغراق‌.... بسیاری از تحقیقات دروغین است...اما آدم های باشرفی هم هستند که نهایت تلاش شان اینست که تحقیقات درست هدفمند و دقیق انجام شود که بتواند دردی از دردهای جامعه را حل کند....طب سنتی و ایرانی خیلی جاها مفید هست اما کافی نیست.... در زمینه های نوین هم کارهایی شده ولی کافی نیست..ولی آنچه مسلم است دعوای اینچنین در سطح رسانه ای شایسته و زیبنده ی دو فرد عامی است.
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
1
صرف نظر از درست ویا نادرست بودن حرفهای جناب
اینکه استعفا داده وبهر قیمتی در معاونتش نماند ه عالیه!؟
مسئولین یاد بگیرند
صفر یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
2
در حالی که اساتید چه در رشته پزشکی وغیر آن مجبور هستند که به موضوعاتی روی اورند که منجر به مقاله هایی با ایمپکت فکتور بخصوص که دفاع رساله دکتری دانشجویان وفارغ التحصیل شدن منوط به ان، هیچ دانشجو واستادی در ایران حاضر به ریسک تفکر ّبر روی صنعت وکاربردها وانجام تحقیقهایی باریسک بالا که تبدیل ان به مقاله ای موردارزش وزارت علوم امکان ناپذیر نخواهد رفت، حتی اگر برای صنعت ارزشمندتر که سیستم آموزش عالی سالیان سال تحقیق را در دایره چاپ مقاله برای ارتقا ورتبه محدود کرده است
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
4
1
اولا باید به جناب ملک زاده گفته که حضرتعالی در این مدت گذشته چه تحقیق موثر وبه درد بخوری در مقابله با شرایط پاندمی فعلی ارائه داده اید که اینقدر مدعی هستید.. هرچه هست تلاش محققان و دانشجویان پزشکی و جهادی است. ثانیا با چه هدفی دائما طب سنتی ایرانی اسلامی را سرکوب میکنید .ثالثاقصدشما از این اظهارات که بیشتر رنگ و بوی سیاست دارد چیست؟ بنظر میرسد دارید راه وزرات در دولت بعدی را برای خود هموار می کنید.. رابعا انتظار میرود فردی مثل شما که ادعای علمی بودن و اشراف به مشکلات فعلی کشور را دارید در شرایط فعلی خوراک تبلیغاتی به دشمنان نظام نمی دادید . خیلی از موارد دیگر که بیانشون هم خوشایند نیست.. یهتر بود خیلی محترمانه وبدون حاشیه دستاوردهای کارشناسان و محققان این کشور که آقای وزیر هم به آنان اشاره داشتند بررسی و نتایج آنها را مورد نقد قرار می دادید نه اظهارات روحیه بخش وزیربه محقققین کشور را..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
1
کتابهای پزشگی ایران ترجمه کتابهای خارج است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
2
1
در مجموع حرف وزیر درست هست اما هیچکدام پاسخگو نیستند چون حسابرسی برای اعمال خود ندارند فقط خدا به داد مردم برسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
مرتضی جان اول نام علوم پزشکی را درست بنویس بعد نظر دررابطه با وزیر بده دوم اقای ملک زاده چرا الان که از پستش رفته داستان تعریف میکند سوم ایا نشانه بی صداقتی نیست ایا دستش از منافع هنگفت کوتا نشده یا تاکنون با چراغ خاموش در وزارت بهداشت از اول انقلاب جیب خودش واطرافیانش را از رانت پر نکرده که الان شروع به توهین به اقای نمکی می کند ویا شرکتهای داروی ومقاله های به زور گرفته شده از شب بیدارهای دانشجو های پزشکی است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین