کد خبر: ۶۸۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۳

هشدار سایت توکلی درباره انفجار تورمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت «الف» که به مدیریت «احمد توکلی» رییس مرکز پژوهش‌های مجلس فعالیت می‌کند، در تحلیل اصلی خود با ارائه آمار و ارقام و جداول مقایسه‌ای از روند رشد تورم در چند سال اخیر نسبت به ادامه این روند و بروز «انفجار تورمی» هشدار داد و توجه ویژه دولت و مجلس به این مساله را خواستار شد. متن این تحلیل در پی آمده است:

1. هفته گذشته متمم بودجه با طرح پیشنهادی برخی نمایندگان مجلس تصویب شد. دولت نیز با این طرح موافق بود. بر اساس این مصوبه حدود یک میلیارد دلار از حساب ذخیره برداشت می شود تا صرف گاز رسانی به روستاها شود، یعنی یک سیاست انبساطی مالی. در جلسات این هفته نیز احتمالاً پیشنهادی در رسیدگی به مصوبه اجرای سیاست های اصل 44 برای رفع ایرادات شورای نگهبان مطرح خواهد شد که می خواهد 15 هزار میلیارد تومان (حدود 16 میلیارد دلار) از حساب ذخیره ارزی برای افزایش سرمایه بانک های دولتی برداشت کند. یعنی یک سیاست انبساطی پولی شدید. این گونه تصمیمات و نحوه مدیریت اقتصادی کشور بی شک تورم زاست.
2. نرخ تورم ماهانه طی دو سال و نیم اخیر، پس از یک دوره کاهش، یکسالی است که در حال افزایش است. نمودار زیر مسیر تغییرات نرخ تورم ماهانه را از ابتدای سال 1384 تا پایان آبان 1386 نشان می دهد. آشکار است که تا مرداد 1385، روند نزولی و از آن زمان صعودی است. مسیر هشدار دهنده است.

3. عوامل ساختاری مانند نفتی بودن بودجه دولت و تولید ملی، بی انضباطی در مصارف بودجه کل کشور، بهره وری پایین تولید کالا و خدمت در بخش های عمومی و خصوصی در کنار سیاست های انبساطی مالی و پولی، همچنین تورم وارداتی ناشی از افزایش قیمت نفت یا افزایش تقاضای جهانی (به ویژه در کالاهای کشاورزی) و عوارض تحریم ها، هر کدام سهمی در این فشار تورمی دارند. نقش انتظارات تورمی نیز نباید نادیده گرفته شود.

4. راه مقابله با این پدیده ضد تولید و نابرابر ساز توزیع درآمد، تعیین سهم هر عامل از عوامل موثر و تدوین بسته سیاسی پایدار در مقابله با آن است؛ نه برداشت از ذخیره ارزی و تشدید واردات کالا. روز سه شنبه هفته گذشته فوریت لایحه دولت برای برداشت 1.2 میلیارد دلار از حساب ذخیره برای واردات کالاهای اساسی و پرداخت یارانه در مجلس رای نیاورد، چون مجلس این راه را مسکن احساس کرد که با فشار بر تولید داخلی درد را در آینده نزدیک شدیدتر می کند.

به هر حال ضرورت برخورد استراتژیک با پدیده تورم آشکارتر از آن است که غفلت یا تغافل از آن را بتوان پذیرفت. بی‌توجهی تاریخی به هشدارهای اقتصاددانان مجلس در ارائه بودجه‌های انبساطی دو سال گذشته، موج تورمی امروز را به وجود آورده است. بی‌توجهی امروز، تورم را بیش از این دامن نزند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین