کد خبر: ۶۸۱۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
یک فیزیوتراپیست اعلام کرد

ورزش ها و تمرینات مناسب برای تقویت ریه و سیستم ایمنی

یک فیزیوتراپیست گفت: تنفس عمیق شامل دم عمیق، مکث و بازدم با دوبرابر زمان دم و یک مکث است که این تمرین از آسیب های ریوی پیشگیری می کند و بعد از ابتلا به کرونا نیز کمک می کند تا زودتر به شرایط زندگی عادی برگردیم.
ورزش ها و تمرینات مناسب برای تقویت ریه و سیستم ایمنی
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر"مهدی مداحی" درباره نقش فعالیت های ورزشی در پیشگیری از کرونا اظهار کرد: ورزش خواص زیادی دارد که از جمله می توان به نقش ورزش در پیشگیری از افسردگی، کاهش فشار خون، کاهش احتمال ابتلا به سرطان ها و دیابت، بیماری های عصبی عضلانی و کاهش بیماری های فیزیوتراپی از جمله آرتروز و همچنین تاثیر در تقویت سیتسم ایمنی و دفاعی بدن اشاره کرد.

وی افزود: ورزشی می تواند به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک کند که مستمر و هفتگی باشد نه اینکه یک هفته یا 10 روز؛ کسی که فقط دو ساعت در هفته فوتبال بازی می کند نه تنها برایش خوب نیست بلکه احتمال بیماری هایی از جمله سکته قلبی را افزایش می دهد.

مداحی تصریح کرد: توصیه می شود ورزش مستمر و کم شدت باشد مثل پیاده روی که روزانه ادامه داشته باشد و اکنون که شیوع کرونا هست، در منزل اگر ابزاری مانند تردمیل، دوچرخه و ... داشته باشند، استفاده کنند خیی بهتر است.

وی ادامه داد: افراد می توانند در محیط منزل پیاده روی کرده و 10 تا 12 دقیقه اول آرام راه بروند، حدود یک ربع تا 20 دقیقه سرعت را افزایش بدهند تا ضربان قلب افزایش یابد و 10 دقیقه بعدی آرام راه بروند.

این فیزیوتراپیست بیان کرد: اگر افرادی در حین پیاده رویِ تند احساساتی مانند حالت تهوع، سرگیجه دارند و نتوانند صحبت کنند باید فورا ورزش را قطع کرده و به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: اگر ریه های قوی و خوبی داشته باشیم، در صورت ابتلا به کرونا کمتر آسیب می بینیم و پیاده روی قدرت سیستم قلب و عروق و قدرت تنفس را بالا می برد.

مداحی افزود: تنفس عمیق شامل دم عمیق، مکث و بازدم با دو برابر زمان دم و یک مکث است که این تمرین از آسیب های ریوی پیشگیری می کند و بعد از ابتلا به کرونا نیز کمک می کند تا زودتر به شرایط زندگی عادی برگردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر شاهد بیمارانی هستیم که با وجود گذشت چند ماه از ابتلایشان به کرونا همچنان کمردرد، ضعف عضلانی، گردن درد و درد در ناحیه کتف و شانه ها دارند.

این فیزیوتراپیست بیان کرد: ورزش های هوازی مانند پیاده روی، ورزش های مقاومتی شامل استفاده از دمبل ها و کشش های ورزشی برای همه لازم است که موجب می شود عضلات به طول اولیه برگردد و فشار روی مفاصل کم شود زیرا با کاهش مشکلات مفاصل می توان از بیماری های ارتوپدی جلوگیری کرد و در تقویت عضلات و سیستم ایمنی موثر است.

وی اظهار کرد: در مبتلایان به کرونا ممکن است فرد با گذشت چند وقت اما در تنفس دچار مشکل باشد که وقتی الگوی تنفسی دم عمیق، مکث و بازدم با دوبرابر زمان دم را انجام بدهیم اگر همراه با حرکاتی باشد، ریه ها را از هم باز می کند که در زمان دم باید دست ها را که کشیده رو به جلو هستند، به دو طرف باز کنیم تا عضلات روی ریه دچار کشش شوند و در زمان بازدم دوباره دست ها را جمع کرده و روبه جلو می آوریم.

مداحی با اشاره به اینکه فیزیوتراپی نیز برای تخلیه ترشحات ناحیه تحتانی ریه انجام می شود، تصریح کرد: کرونا بسیار بیماری عجیب و غریبی است و تظاهرات بسیار مختلفی از جمله دردهای عضلانی، چشمی و ... دارد و بیشترین شکایات از کمردرد، گردن درد و دردهای عضلانی است.

وی بیان کرد: برای این افراد در صورتی که درد کمی باشد از حرکات کششی استفاده می کنیم و اگر عضلات خیلی ضعیف باشد، حرکات اکتیو را انجام می دهیم و بستگی به وضعیت، ورزش درمانی انجام می شود اما پیاده روی همچنان توصیه می شود.

این فیزیوتراپیست گفت: مورد بعدی کوتاهی عضلات است و باید عضلات کوتاه را با معاینه پیدا کرد که این مسئله می تواند کمردردهای خیلی بدی را موجب شود و روش های کششی آموزش داده می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید کار منزل را به عنوان فعالیت ورزشی حساب کرد، افزود: باید با فکر ورزش و برنامه ریزی ذهنی مدتی را به ورزش کردن تخصصی اختصاص داد.

مداحی درباره دانش آموزان که این روزها در منزل آموزش مجازی می بینند، تاکید کرد: توصیه می کنم دانش آموزان ابتدا اصلاح پوزیشن داشته باشند زیرا با توجه به آموزش مجازی اکثرا قوز می کنند و ممکن است برای آنها عارضه سربه جلو پیش بیاید و یا قوس کمرشان زیاد می شود و پیشنهاد می شود روی صندلی و پشت میز به حالت صحیح بنشینند.

وی تصریح کرد: برای اینکه آسیب ها و ناهنجاری های عضلانی کم شود، بهتر است ورزش های کششی انجام بدهند و ورزش هایی که قوس ستون فقرات کمتر می شود مانند بارفیکس انجام داده و دست ها را به هم قفل کرده و بالا ببرند که موجب می شود ستون فقرات صاف شود.

این فیزیوتراپیست درباره استفاده از قوزبند گفت: قوزبند باید دو سه ساعت در روز استفاده شود و نمی گویم موثر نیست اما هیچ چیز جایگزین ورزش درمانی نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: بسیاری از بیماران اجازه می دهند درد کهنه و مزمن شود و بعد مراجعه می کنند در حالی که فرد اگر از 18 سال رد شود اصلاح ناهنجاری بسیار سخت می شود.

مداحی تصریح کرد: درد در مفاصل و اندام ها تا زمانی که تازه است باید مراجعه کرد که درمان ساده است و وقتی به مرحله آخر می رسد، درمان مشکل است و یا کامل انجام نمی شود لذا خو کردن با درد از نظر علمی اشتباه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین