کد خبر: ۶۸۱۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

چطور کرونا و سرماخوردگی را از هم تفکیک کنیم؟

یک متخصص داخلی، تفاوت مهم کرونا ویروس با سرماخوردگی را شدت سریع بروز علائم در بیماران مبتلا به کرونا دانست و گفت: ۹۰ درصد بیماران کرونایی با علائم تب، تعریق شدید، ضعف و بی‌حالی شدید به پزشک مراجعه می‌کنند.
چطور کرونا و سرماخوردگی را از هم تفکیک کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمد دادجو اظهار کرد: با رسیدن فصل سرما بیماری‌های رایج ویروسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کنند. این بیماری‌ها همراه با علائم مشترکی همچون تب، لرز، بدن‌درد، تعریق، عطسه، سرفه، سرگیجه، سردرد و اسهال هستند.

وی با بیان اینکه شروع علائم در بیماران کرونایی سریع و تند است و این مسئله کرونا ویروس را با بیماری‌های ویروسی دیگر متمایز می‌کند، افزود: سر درد، دل‌پیچه و اسهال شدید و سرفه‌های خشکی که در بیماران کرونایی وجود دارد، معمولاً در بیماری ویروسی دیگر کمتر دیده می‌شود.

این متخصص داخلی با اشاره به نوع بروز علائم بیماری، گفت: بیماران در سرماخوردگی معمولاً عطسه و سرفه دارند درحالی‌که این علائم در بیماران کرونایی کمتر دیده می‌شود. ۹۰ درصد مراجعه بیماران کرونایی به پزشک زمانی انجام می‌گیرد که دارای علائم تب، تعریق شدید، ضعف و بی‌حالی شدید هستند.

وی گفت: بعد از بروز علائم کرونا ویروس، فرد در چند روز اول که هنوز به پزشک مراجعه نکرده و تکلیف بیماری‌اش مشخص نیست، باید پروتکل‌های بهداشتی و موارد قرنطینه‌ای را رعایت کند.

دادجو با بیان اینکه معمولاً دوره کمون یا نهفتگی کرونا ویروس بین ۳ تا ۵ روز است، گفت: اگر علائم بیماری در فردی که با بیمار کرونایی مراجعه داشته در مدت ۵ روز ظاهر نشد، می‌توان گفت که او بیمار نشده و علائم بعد از این زمان دیگر مربوط به کرونا نیست.

وی بیان کرد: با توجه به دوره کمون این بیماری، هر فردی می‌تواند ناقل این بیماری باشد لذا از مردم درخواست داریم حتی از دورهمی‌های خانوادگی هم پرهیز کنند تا عزیزانشان درگیر این بیماری نشوند. بیماران زیادی داشتیم که در دورهمی‌های خانوادگی به این ویروس مبتلا شدند و خانوادگی به ما مراجعه کردند.

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه فرد با علائم تنگی نفس و سرفه‌های خشک حتماً باید به پزشک مراجعه کند، خاطرنشان کرد: مراجعه زودهنگام بیماران کرونایی به پزشک تأثیر بسیار زیادی در درمان بیماری دارد. علاوه بر این با این کار از انتقال بیماری به افراد دیگر جلوگیری می‌شود.

دادجو در ادامه با اشاره به اینکه قطرات حاوی ویروس کرونا کمتر از ۱۵۰ میکرون هستند، گفت: اگر فرد مبتلا به کرونا چندین ساعت در محیط بسته بدون تهویه مناسب حضور داشته باشد، حتی با استفاده ماسک از سوی همه، به‌راحتی تا ۳۰ درصد افراد آلوده به ویروس می‌شوند.

وی تاکید کرد: در خانه فرد مبتلا به کرونا حتماً باید جریان هوا برقرار باشد تا آیروسل‌ها از محیط خارج شوند.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: در ۸۰ درصد موارد، کرونا ویروس به‌صورت خودبه‌خود توسط سیستم ایمنی بدن افراد سرکوب می‌شود و تنها ۲۰ درصد موارد افراد نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند که از این تعداد نیز ۸۷ درصد با درمان‌های سرپایی و یا اولیه بهبودی پیدا می‌کنند. در واقع مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ۲ تا ۳ درصد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین