کد خبر: ۶۸۱۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

در روزهای کرونایی چه تغییراتی در منوی غذایی ایجاد کنیم؟

یک کارشناس تغذیه گفت: افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند با شدت بیشتری درگیر بیماری کرونا می‌شوند چراکه ویتامین D یک فاکتور ضدالتهابی است و می‌تواند با بیماری کووید ۱۹ که باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود، مقابله کند.
در روزهای کرونایی چه تغییراتی در منوی غذایی ایجاد کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

رقیه نجفی طاهر اظهار کرد: کرونا یک بیماری است که اگر فردی با دزی از ویروس که باعث بیماری شود، مواجهه پیدا کند به این بیماری مبتلا می شود و راه گریزی از آن به جزء رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.

نجفی تصریح کرد: با توجه به اینکه سرعت شیوع بیماری بسیار بالا است، یک‌سری راهکارهای تغذیه‌ای وجود دارد تا سیستم ایمنی بدن در مواجهه با کروناویروس قوی شود.

وی تبیین کرد: اگر فردی در طول زندگی خود، مواد غذایی سالم را براساس هرم غذایی مانند اینکه سبزیجات، میوه‌ها و خشکبار را به صورت اصولی و فست‌فود کمی مصرف کرده باشد، سیستم ایمنی قوی‌ای دارد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: افرادی که عادت به مصرف فست‌فود و غذای ناسالم داشتند همچنین میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کردند یکسری فاکتورها مانند ویتامین D و ویتامین C را دریافت نمی‌کردند بنابراین این افراد کسانی هستند که در دوره پاندمی کرونا حتما باید مکمل‌ها و مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را مصرف کنند.

نجفی توضیح داد: نخستین خط مقدم درمان این است که افراد سعی کنند از مواد غذایی سالم استفاده کنند چراکه در بسیاری از مواقع ما می‌توانیم تمام مواد مغذی را از خود مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت مرغ، گوشت ماهی و گوشت میگو دریافت کنند.

وی یادآور شد: اگر فردی احساس می‌کند در منوی روزانه خود مواد غذایی کمی دریافت می کند مانند افرادی که سوء جذب مواد غذایی دارند یا افرادی که جزء گروه‌های ریسک پذیر هستند، می‌تواند از مکمل های ایرانی که در داروخانه ها وجود دارد و می‌تواند ویتامین C، ویتامین D و زینک را با دز بالایی به آن‌ها برساند، استفاده کند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: به همه افراد توصیه می شود ۵۰ هزار واحد در ماه ویتامین D مصرف کنند اما افرادی که در مکان‌های پرخطر رفت‌وآمد می‌کنند باید دریافت ویتامین D بالاتری داشته باشند که باید گفت ویتامین D در مواد غذایی گوشتی مانند جگر و تخم مرغ وجود دارد.

وی مطرح کرد: افرادی که مبتلا به کروناویروس هستند باید مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین C و زینک را قطع کرده و فقط ویتامین D مصرف کنند چراکه مصرف آن‌ها می‌تواند موج تقویت خود ویروس شود.

این کارشناس تغذیه گفت: استفاده از دمنوش هایی مانند دمنوش شیرین‌بیان، مریم گلی و آویشن در این ایام توصیه می‌شود و حتی این دمنوش ها در صورتی که غلظت بالایی داشته باشند، باعث می‌شوند دوران بیماری کمتر شود.

نجفی در رابطه با مصرف لبنیات در این ایام، توضیح داد: به صورت روزانه مصرف لبنیات به افراد براساس سن و جنس توصیه می شود و به صورت عمومی هم روزانه سه تا چهار واحد لبنیات باید مصرف شود.

وی ادامه داد: یکسری افراد مصرف لبنیات را به سردی در طب سنتی ربط می‌دهند و پیشنهاد می‌کنند مصرف لبنیات در این ایام محدود شود که به این افراد توصیه می شود اگر به این مسئله باور دارند می توانند ماست را با نعناع خشک شده یا گلپر استفاده کنند و اصلا منع مصرف لبنیات در این ایام پیشنهاد نمی شود چراکه منبعی از پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن است.

نجفی با بیان اینکه اصول علمی رژیم تراپی این است که علاوه بر وعده‌های غذایی اصلی، باید میان وعده صبح، بعدازظهر و قبل از خواب داشته باشیم، گفت: مصرف میان وعده کمک می‌کند افراد کاهش قند نداشته باشند. کسانی که میان وعده را حذف می‌کنند افرادی هستند که در وعده‌های غذایی پرخوری می‌کنند و این ممکن است موجب افزایش وزن شود اما براساس اعلام WHO هرگونه کاهش وزن و یا افزایش وزن در دوران پاندمی کرونا توصیه نمی شود چراکه باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود.

وی ادامه داد: میان وعده به شما کمک می کند یکسری از ترکیبات مانند خشکبار و میوه ها که در وعده های غذایی نیست را مصرف کنید چراکه سبزیجات و مواد غذایی پخته ممکن است ویتامین هایی که حساس به گرما هستند را نداشته باشند اما افراد می‌توانند با خام خواری در میان وعده، مواد مغذی را دریافت کنند همچنین استفاده از دمنوش همراه با خرما در میان وعده توصیه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین