کد خبر: ۶۸۱۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
همراهی مردم در اجرای مقررات کرونایی نسبت به قبل بهتر شده است

روز دوم محدودیت‌های کرونایی در استان‌ها چگونه است؟/ نام و مشخصات شهرهای تردد ممنوع

دومین روز اعمال محدودیت های کرونایی در استان‌ها در حالی آغاز شد که به نظر می رسد همراهی مردم در اجرای مقررات بهبود یافته و می توان به اثرگذاری آن در روزهای آینده امیدوار بود.
روز دوم محدودیت‌های کرونایی در استان‌ها چگونه است؟/ نام و مشخصات شهرهای تردد ممنوع
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت بهداشت آمار امیدوارکننده ای از اعمال محدودیت هایی خبر داد که از پنجم آبان در ۴۳ شهر بحرانی کشور اعمال شده بود به طوری که روند ابتلا به بیماری در این شهرها روند نزولی به خود گرفته است.

با این اوصاف و در حالی که تعداد فوتی های روزانه کرونا روز گذشته (‌اول آذر) به عدد ۴۳۱ نفر و تعداد مبتلایان به عدد ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار در روز رسیده است، می توان امیدوار بود که به مدد محدودیت های جدید، از هفته های آینده روند ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی کاهشی شود.

در روز نخست اجرای این محدودیت ها در سراسر کشور هرچند در مواردی همراهی نکردن مردم و اصناف گزارش شد اما برآوردهای روز دوم حاکی از آن است که شرایط نسبت به روز نخست بهبود یافته و به تدریج با فضاسازی رسانه ها و تلاش نهادهای ناظر میزان همراهی مردم بیشتر می شود.

چکیده‌ای از گزارش خبرنگاران از سراسر کشور از روز دوم اعمال محدودیت های کرونایی به شرح زیر است:

فارس

در مبادی ورودی استان فارس همانند روز نخست، کنترل تردد خودروها در حال انجام است و اصناف غیرضرور عمدتا تعطیل هستند و مسوولان از همکاری مردم و اصناف قدردانی کردند.

شهر شیراز در شامگاه اول آذر و طبق گزارش میدانی و مشاهدات خبرنگاران خلوت ترین شب خود را سپری کرد البته تردد برخی موتورسواران در برخی نقاط شهر مشاهده شد که بدون توجه به محدودیت ها در حال تردد بودند.

تعداد بسیار محدودی از خودروها نیز در برخی نقاط شهر تردد می کردند که از ترس جریمه شدن شماره پلاک خودرو خود را پوشانده بودند.

زنجان

ورودی شهر زنجان امروز - دوم آذر - با تعدادی از خودروهای غیربومی که اغلب پلاک تهران است مواجه بود اما راننده و سرنشینان آنها زنجانی و یا افراد شاغل در زنجان بودند و تعدادی نیز دارای بیمار بستری در بیمارستانهای زنجان بودند که با ارایه مدارک به ماموران مستقر در محل امکان ورود به شهر را پیدا کردند. در روز گذشته و در اولین روز محدودیت های هوشمند در شهر زنجان کسبه شهر محدودیت ها را رعایت کردند و تعداد اندکی نیز رعایت نکردند.

قزوین

در دومین روز اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند خیابان‌های شهر قزوین خلوت شده‌ و به نحو چشمگیری از میزان ترددها کاهش یافته است. شبکه بانکی باز است و به نوعی با ازدحام و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در داخل بانک و باجه‌ها مواجه هستیم که لازم است نظارت بیشتری در این حوزه صورت گیرد. مشاهدات خبرنگاران از اولین و دومین روز اجرای محدودیت های کرونایی نشان می داد که جمع زیادی از شهروندان قزوینی این محدودیت ها را جدی گرفته اند و در صورت ادامه این رویه می توان به کاهش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و کاهش شیوع کرونا در این استان امیدوار بود.

البته برخی تخلفات نیز از چشم ها پنهان نماند، مانند مخدوش کردن پلاک خودروها برای ثبت نشدن از سوی دوربین ها که انتظار می رود در روزهای آتی تدبیری برای برخورد با این تخلف اندیشیده شود و یا فعالیت برخی صنوف البته به شکل انگشت شمار که جزو مشاغلی بودند که باید تعطیل می شدند اما همچنان مشغول فعالیت بودند.

فعالیت برخی دستفروشان نیز با وجود اعلام محدودیت های کرونایی و ممنوعیت فعالیت اصناف غیرضرور و همچنین تردد از ساعت ۲۱ شب به بعد تامل برانگیز بود.

همچنین عبور و مرور برخی خودروها با پلاک غیربومی (عمدتا تهران) در خیابان های قزوین نیز قابل توجه بود البته به دلیل نزدیکی پایتخت به قزوین برخی ساکنان قزوین دارای خودروهای با پلاک تهران هستند.

سمنان

دومین روز از محدودیت ها در استان سمنان مانند روز اول با همراهی مردم دنبال می شود. ترددهای خودرویی و پیاده در سطح شهرهای قرمز خصوصا مرکز استان کاهش یافته است و اصناف دسته های دو تا چهار هم در تعطیل هستند. هرچند مسئولان استان هنوز ارزیابی خاصی از اجرای محدودیت ها در روز اول اعلام نکرده اند اما برآوردها نشان از کسب رضایت آنان دارد.

گزارش میدانی خبرنگاران به خصوص از اولین شب محدودیت های تردد کرونایی نشان می دهد که اکثریت جامعه شهری استان سمنان از محدودیت ها تمکین کرده و در خانه ها مانده اند و معدود افرادی که دیشب از ساعت ۲۱ به بعد داخل خیابان ها بودند با اعمال قانون پلیس مواجه شدند.

کرمانشاه

اکثر مغازه هایی که شامل طرح ممنوعیت هستند تا این لحظه (ظهر یکشنبه) بسته است. گزارش میدانی و مشاهدات خبرنگاران حاکی از همراهی بیشتر صاحبان واحدهای صنفی کرمانشاه با مسوولان بود و برخی از واحدهای صنفی که باز بود با تذکر مسوولان اقدام به بستن محل کسب و کار خودکردند و استاندار کرمانشاه نیز از همدلی و همراهی و مشارکت گسترده مردم قدردانی کرد.

آذربایجان غربی

طبق بررسی های صبحگاهی، وضعیت رعایت محدودیتها در روز دوم در ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی بهتر شده است به طوری که رفت و آمدها به حداقل رسیده و ترافیک کمتری را شاهد هستیم. همچنین در مصاحبه با فرمانداران شهرستانهای قرمز در استان آذربایجان غربی در خصوص روز نخست، آنان اظهار رضایتمندی از اجرای این طرح داشتند و حتی از اعمال محدودیت داوطلبانه توسط برخی اصناف خبر می دادند، البته در روز گذشته برخی از اصناف، پنهانی اقدام به بازگشایی مغازه کرده بودند؛ ولی وضعیت کلی رضایت بخش بوده است.

کردستان

مشاهدات عینی خبرنگار در مرکز شهر سنندج حاکیست بسیاری از اصناف نسبت به تعطیلی واحدهای خود اقدام کرده و در راستای مقابله با این ویروس همگام هستند. گروه‌های مختلفی متشکل از اعضای ستاد کرونا در استان در حال نظارت اجرای محدویت ها هستند و آنان را برای همکاری بیشتر تشویق می‌کنند. همچنین طبق اعلام اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان تردد خودروها در محورهای ارتباطی این استان ۴۳ درصد کاهش داشته است.

البرز

در نخستین و دومین روز اجرای طرح در البرز به نحو مطلوب در حال برگزاری است و رصد میدانی و پیگیری خبری نیز موید رعایت مفاد پروتکل های ابلاغی در ۶ شهرستان البرز است.

چهارمحال و بختیاری

بازار شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری در دومین دور از اعمال محدودیت‌های آذر ماه همانند نخستین روز آرام و خلوت است و ترددها به کمترین حد خود در ماه‌های اخیر رسیده است.در سطح اصناف تنها سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها، داروخانه‌ها، مطب‌های پزشکی و تعمیرگاه‌ها و مصالح فروشی‌ها باز هستند و سایر اصناف با رعایت محدودیت‌ها مغازه‌ها را بسته‌اند و طبق اعلام مسولان ۸۵ درصد اصناف این استان با این طرح همراهی کردند اگر چه سردی هوا و بارش باران در سطح شهر نیز در خلوتی و کاهش شدید ترددها نیز بی‌تاثیر نبوده است. با این حال مردم گزارش میدانی خبرنگار نشان می دهد که مردم استان در همراهی با مصوبات تاکنون عملکرد قابل قبولی داشتند.

لرستان

براساس مشاهدات خبرنگاران چگونگی اجرای محدودیتهای جدید کرونایی در شهرهای لرستان با نظارت گروههای بازرسی که این روزها تعدادشان زیادتر شده است کنترل می شود. به نظر می رسد برخی مغازه داران که روز گذشته از بستن محل کسب کار خود امتناع می کردند امروز محل کار خود را تعطیل کرده اند. با این حال گزارش میدانی خبرنگاران در شب گذشته نشان داد که برخی خودروها بدون توجه به محدودیت ها در سطح شهر تردد می کردند.

گلستان

گزارش میدانی خبرنگار در مرکز گلستان نشان می دهد که دومین روز هم در مجموع مردم همکاری لازم را دارند هرچند برخی هنوز همکاری لازم را ندارند ولی در مجموع مسولان استان از همراهی مردم استان راضی هستند.

مرکزی

مشاهدات خبرنگار در دومین روز محدودیت ها در اراک و برخی شهرستان تابعه نشان می دهد ترددهای درون شهری به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است؛ تعدادی افرادی که از ماسک استفاده می کنند بیشتر شده و تردد فیزیکی در خیابان ها و معابر نسبت به قبل با کاهش همراه است. نکته دیگر از مشاهدات خبرنگاران پارکینگ‌های مجتمع های مسکونی بر خلاف روزهای قبل مملو از خودروهای پارک شده است.

ایلام

به گفته رییس پلیس راه ایلام میزان ترددها ۲۶ درصد کاهش داشته و میزان همکاری مردم در اجتناب از سفرهای غیرضروری و نیز رعایت مقررات رانندگی و شیوه نامه های بهداشتی در سفر ۸۰ درصد است. جاده های بین شهری در ایلام بسیار خلوت شده و تنها کامیون ها و وانت های حامل کالا و تعداد محدودی خودروی شخصی یا اداری تردد دارند. همچنین با اعمال محدودیت تردد درون شهری، دسترسی به هسته مرکزی شهر ایلام مسدود شده است. در خصوص صنوف همکاری تا حدود زیادی مطلوب است اما هنوز به صورت پراکنده و محدود تعدادی از مغازه ها باز هستند که به طور قطع با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

هرمزگان

در دومین روز اجرای محدودیت ها در هرمزگان صنوف در گروه‌های شغلی ٢، ٣ و ٤ به خوبی رعایت کرده اند، شهر بندرعباس نسبت به روزهای قبل از اجرای این طرح در روز دوم خلوت تر شده است. معاون فرماندار بندرعباس دراین زمینه اعلام کرد که ۹۵درصد از اصناف دستورالعمل ستاد ملی کرونا رعایت کرده و۲۰ واحد صنفی که تخلف داشته اند پلمب شدند. مسوولان هرمزگان براین عقیده اند که مردم این استان همکاری خوبی داشته و شنبه شب تمام صنوف حتی فروشگاههای عرضه مواد غذایی ساعت ۲۰ تعطیل کرده بودند.

اردبیل

مشاهدات خبرنگاران حکایت از اجرای مطلوب محدودیت ها در استان بویژه مناطق با وضعیت قرمز حکایت دارد، مسوولان استانی از روند اجرای طرح در روز اول رضایت داشته و تنها وضعیت بانک ها و ازدحام مشتریان موجب نارضایتی شهروندان و نگرانی مسوولان شده است. مغازه ها و پاساژها تا این لحظه ( ساعت ۱۲ روز یکشنبه دوم آذرماه)همچنان بسته است و بر تردد خودورها در جاده ها نظارت می شود.

بر اساس تصویب ستاد ملی کرونا، محدودیت های جدید کرونایی از دیروز شنبه اول آذر در سراسر کشور اجرا شده است. این محدودیت ها در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد است.

در شهرهای قرمز فقط مشاغل ضروری گروه یک اجازه فعالیت دارند، در شهرهای نارنجی مشاغل گروه اول و دوم و در شهرهای زرد فقط مشاغل گروه چهارم ممنوعیت فعالیت دارند. همچنین ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می کنند. تردد بین شهری خودروها نیز با پلاک غیر بومی ممنوع است و در شهرهای قرمز تردد خودروها به طور کلی به جز مواردی که مجوز تردد دارند از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع است.

اعمال محدودیت‌های دو هفته ای که به صورت گسترده‌تر اجرایی شده، می‌تواند در صورت همراهی و همکاری مردم و اصناف، در کاهش روند ابتلا، بستری و فوت به علت کووید ۱۹ موثر واقع شود و مهم‌ترین عامل توفیق در «طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها» توجه به ضرورت پذیرش تمام شهروندان و مشارکت همگانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین