کد خبر: ۶۸۲۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

پمپئو؛ از مانع تراشی برای بایدن تا سودای ریاست جمهوری در ۲۰۲۴

«آسیاتایمز» در گزارشی تور منطقه‌ای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در خاورمیانه را به عنوان آخرین تلاش‌های وی برای مانع‌تراشی در راه بازگشت جوبایدن به برجام پس از ناکامی سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ ارزیابی کرد و آن را تلاشی در جهت سودای ریاست جمهوری وی دانست.
پمپئو؛ از مانع تراشی برای بایدن تا سودای ریاست جمهوری در ۲۰۲۴
آفتاب‌‌نیوز :

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین هفته‌های باقی‌مانده از دوران کاریش به منطقه خاورمیانه سفر و از کشورهای مختلفی دیدن کرده است. به نظر می‌رسد هدف از این تور دیرهنگام تقویت سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران و سخت کردن کار برای رئیس جمهور منتخب، جو بایدن است.

به گزارش آسیاتایمز،  آسایا تایمز اضافه می‌کند: پمپئو در آخرین روزهای پایانی دولت ترامپ مهار جمهوری اسلامی را محور اصلی سفر خود قرار داده است. همچنین، رسانه های رژیم صهیونیستی نیز از سفر مخفیانه نخست وزیر این رژیم، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه به عربستان سعودی و ملاقات با محمد بن سلمان و مایک پمپئو خبر داده‌اند.

به نظر می‌رسد پمپئو که هیچکدام از ۱۲ خواسته زیاده طلبانه‌اش از ایران محقق نشده و اکنون پایان عمر سیاسی خود دست کم تا چهار سال دیگر را نزدیک دیده، همه تلاشش را به کار بسته است تا بلکه ناکامی اش را با دست اندازی در کار بایدن جبران کند.

تلاش برای قرار دادن بایدن در برابر امر انجام شده

در ادامه گزارش آسیاتایمز می‌خوانیم: در حالی که جو بایدن از بازگشت به دیپلماسی با جمهوری اسلامی خبر داده، پمپئو همراه با کشورهای هم‌پیمانش در منطقه مانند رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان سعودی اصرار دارند که ایران مهمترین تهدید منطقه است. پمپئو گفته است: من امیدوارم که این اهرمی که دولت (ترامپ) آن را به سختی بدست آورده به خوبی استفاده شود تا ایرانیان بار دیگر مانند یک کشور عادی رفتار کنند.

کارشناسان معتقدند که برخلاف دیدگاه پمپئو این رفتار آمریکا است که با خروج از برجام و در پیش گرفتن رویکرد یکجانبه گرایانه غیر عادی به نظر می‌رسد. ایران تاکنون به رغم آنکه از دستاوردهای برجام استفاده لازم را نکرده اما هنوز در این پیمان باقی مانده است.

او همچنین در اورشلیم در بیانیه ای گفت که واشنگتن سیاست «فشار حداکثری» خود را برای منزوی کردن ایران ادامه خواهد داد. وی این سیاست را فوق العاده خواند و هشدار داد که آمریکا می تواند در "هفته ها و ماه های" آینده تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کند.

نویسنده گزارش آسیا تایمز بر این باور است: از طرفی منتقدان سیاست خارجی ترامپ وی را متهم کرده اند که تنش‌ها را به نقطه ای بدون بازگشت افزایش می دهد تا اینکه بایدن قادر به از سرگیری گفتگو با تهران نباشد. این در حالی است که انتظار می‌رود که بایدن برای زنده کردن برجام تلاش کند و در یک مسیر احتمالی برخورد با برخی کشورهای منطقه قرار گیرد.

در عین حال گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت ترامپ در روزهای پایانی کار خود قصد دارد حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کند. لازم به ذکر است که هیچ یک از مقامات همراه پمپئو این امر را رد یا تأیید نکرده‌اند.

عربستان سعودی نیز گفته است که انتظار نمی رود در روابط خود با آمریکا در دوره بایدن تغییر اساسی ایجاد کند. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه ای به سی ان ان گفت: ما با رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان یک دوست ، خواه جمهوری خواه و خواه دموکرات معامله می کنیم.

پمپئو و سودای ریاست جمهوری ۲۰۲۴

در گزارش آسیاتایمز به اهداف سیاسی و شخصی پمپئو اشاره شده و آمده است: هرچند برخی سفر پمپئو را بی‌هدف و بدون دستاورد در نظر می‌گیرند اما در ایستگاه چهارم، یعنی در سرزمین‌های اشغالی با تابو شکنی اولین وزیر امور خارجه‌ای بودکه از شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری بازدید کرد. او همچنین از بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائیل است دیدن کرد که ترامپ قبلا آن را جزو خاک رژیم صهیونیستی شناسایی کرده بود.

برخی بر این باورند که این تحرکات پمپئو با نگاه به ریاست جمهوری ۲۰۲۴ صورت می‌گیرد. در این مورد «بن رودز» دستیار ارشد رئیس جمهور پیشین باراک اوباما و منتقد اصلی پمپئو ، به ان بی سی گفته است که پمپئو نه تنها می‌خواهد کار را برای بایدن پیچیده تر کند بلکه به دنبال منافع سیاسی خود نیز هست.

البته بایدن همیشه حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرده و بنیامین نتانیاهو نیز اگرچه از «دوستی فوق العاده» با پمپئو صحبت کرده اما با آگاهی از آینده، روز سه شنبه گفتگوی گرمی با جو بایدن داشته است.

نکته مهم دیگر در سفر پمپئو دیدار او با محمد بن سلمان در عربستان سعودی است. اهمیت این دیدار به خاطر این است که نتانیاهو و رئیس آژانس جاسوسی موساد، یوسی کوهن نیز در شهر نئوم با آنها ملاقات کرده‌اند. کارشناسان این دیدار را نیز در راستای دست اندازی در راه بازگشت بایدن به برجام ارزیابی کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین