کد خبر: ۶۸۲۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

پاشینیان: امنیت ساکنان قره‌باغ بر همه چیز اولویت دارد

نیکول پاشینان نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که در حال حاضر مهمترین اولویت بحران قفقاز جنوبی، تامین امنیت ساکنان منطقه قره باغ است.
پاشینیان: امنیت ساکنان قره‌باغ بر همه چیز اولویت دارد
آفتاب‌‌نیوز :

پاشینیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری دولتی تاس روسیه، در واکنش به این سوال که بر چه اساسی دوره پنج ساله برای حضور نیروی صلحبان روسیه در قره باغ تعیین شده است، اظهار کرد: این مساله توافق سیاسی است که بدست آمد و بدیهی است که در طول پنج سال باید تضمین هایی برای تامین امنیت و ثبات منطقه قره باغ بوجود آید.

وی افزود: اما با توجه به اینکه مناقشه قره باغ مناقشه ای طولانی بوده است، من فکر نمی کنم که دوره حضور صلحبانان روس در این منطقه به پنج سال محدود شود. به این ترتیب دوره پنج ساله آغاز روندی است که در آن تمدید خودکار دوره حضور صلحبانان پیش بینی شده است. در زمان حاضر مساله مهم تامین امنیت ساکنان قره باغ است و امیدوارم که صلحبانان روسی موفق عمل کنند و ماموریت را با موفقیت اجرا خواهند کرد.

لزوم ادامه مذاکرات در چارچوب گروه مینسک

پاشینیان در پاسخ به این سوال که چه رویکردی در مورد موقعیت قره باغ در شرایط تغییر یافته کنونی دارید، اظهار داشت: عملا بین سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و ارمنستان تفاهمی وجود دارد که روند مذاکرات باید در چارچوب سران گروه مینسک ادامه بیابد و مسائلی که در بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره قره باغ حل نشده است، باید در چارچوب گروه سران گروه مینسک حل و فصل شود.

وی ادامه داد: شما از موضع ما در مورد وضعیت حقوقی قره باغ اطلاع دارید و موضع ما در این مورد تغییر نیافته است.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که مذاکرات در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره قره باغ هر چه سریعتر باید ازسرگرفته شود.

وی افزود: اما در زمان حاضر مسائل فوری تری وجود دارد که باید حل و فصل شود منظورم مبادله اسرا و افراد دستگیر یا ربوده شده است. مسائل افراد مفقود شده و مبادله اجساد کشته شدگان هم باید رسیدگی و حل شود.

پاشینیان گفت: در زمان حاضر باید به این مسائل تمرکز شود.

وی همچنین به تماس های خود درباره مساله قره باغ با سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا اشاره کرد و گفت: با رئیس جمهوری روسیه همواره در تماسم و به تازگی با ولادیمیر پوتین گفت و گوی تلفنی داشتیم. با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم اخیرا گفت و گو کردم.

وی با بیان اینکه روند انتخابات هنوز جریان دارد، اظهار داشت: امیدوارم در آینده نزدیک قابلیت فعالیت سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا بار دیگر برقرار خواهد شد.

نخست وزیر ارمنستان در پاسخ به سوالی در مورد ناآرامی ها در کشورش گفت: در داخل کشور تنش های سیاسی وجود دارد اما واقعیت این است که این تنش ها و مسائلی که از سوی مخالفان دولت اعلام شد در جامعه ارمنستان بازتاب گسترده نیافت. من فکر می کنم مساله تعیین حکومت فقط با رای مردم حل می شود.

پاشینیان تامین ثبات و امنیت ارمنستان را مساله مهم این کشور خواند که برای دولت ارمنستان اولویت دارد.

به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین» رسید و ارتش مسکو وظیفه صلحبانی و تحقق آتش بس را به عهده گرفت.

روسیه در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واحدهای صلحبانی خود را در قالب حدود دو هزار نیرو به همراه تجهیزات به قره باغ اعزام و ۲۳ پست دیده بانی نیز تاسیس کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
u
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
پاشی پس چی شد؟ تو قره باغ می رقصیدی؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین