کد خبر: ۶۸۲۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

کام عروس و داماد شیرین می‌شود یا کرونا؟

گاهی زمزمه‌هایی از برگزاری جشن ازدواج طی دوره شیوع کرونا در خانه‌ها یا خانه‌باغ‌ها و تالارهای زیرزمینی به گوش می‌رسد؛ جشن‌هایی که با تعداد محدود یا گاهی زیاد میهمانان و با وجود محدودیت‌های تجمع برگزار و در برخی موارد ابتلای گروهی را موجب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

شکی نیست که شیوع این ویروس تمام برنامه‌های زندگی بشری را با تغییر بنیادین مواجه کرده است اما همچنان شور و نشاط در وجود برخی از جوانان برای آغاز زندگی مشترک موج می‌زند و آنان را پس از عقد ازدواج در دو راهی جشن و کرونا قرار می‌دهد.

خانواده‌های زوجین هم معمولا توجیه‌های بسیاری برای برگزار کردن این جشن، ولو با تعداد محدودی از میهمانان دارند و در بیشتر موارد حداقل یک میهمانی خودمانی به این ازدواج پیوند می‌خورد.

کام عروس و داماد شیرین می‌شود یا کرونا؟

این در حالی است که دکتر «علیرضا زالی»، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از شهروندان تهرانی تقاضا دارد که در شرایط کرونایی از حضور در دورهمی‌های خانوادگی به شدت اجتناب کنند و می‌گوید: این دورهمی‌ها به شدت کانون ابتلا به بیماری است.

«جواد» که به تازگی تشکیل خانواده داده، می‌گوید: تعیین زمان برای جشن عروسی جزو آداب و رسوم مورد توجه خانواده‌های عروس و داماد است و به نظر می‌رسد برپایی حداقل یک دورهمی خودمانی پس از ازدواج اجتناب‌ناپذیر باشد.

وی ادامه می‌دهد: خانواده‌های ما تاریخ برگزاری جشن عروسی را فروردین ماه تعیین کرده بودند و چند مرحله هم عقب انداختند تا کرونا رخت ببندد اما این میهمان ناخوانده ماندگار شد و صبر و حوصله آنان هم تا تابستان دوام آورد.

«در نهایت هم بدون هیچگونه تجملی و تنها با حضور ۱۵ نفر، آن هم متشکل از اعضای دو خانواده کنار هم جمع شدند و این عروسی را جشن گرفتند؛ بالاخره آرزوی هر دختر و پسری است که یک جشن حداقلی برای مراسم ازدواج خود برپا کند».

وی می‌گوید: البته این ویروس به ما آموخت که می‌توان بدون چشم‌ و ‌هم‌چشمی و صرف هزینه‌های سرسام‌آور هم ازدواج کرد.

«سارا» که مراسم ازدواج خود را یکی دوماه قبل و با حدود ۱۰۰ میهمان در یکی از تالارهای زیرزمینی برگزار کرده، می‌گوید: فضای سالن وسیع بود و فاصله‌گذاری اجتماعی در چیدمان میز و صندلی رعایت شده بود؛ جشن ازدواج ما با تشریفات و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی در لابلای صحبت‌هایش این را هم گفت که برخی از میهمان‌ها ماسک بر صورت نداشتند یا زمانی که گرم صحبت می‌شدند، ماسک خود را بر زیر چانه می‌زدند؛ خدا به ما بسیار رحم کرد که کسی در آن جمع ناقل بیماری کووید ۱۹ نبود وگرنه دیگران را نیز به این بیماری مبتلا می‌کرد.

«نرگس» که در دوران نامزدی به سر می‌برد، چنین می‌گوید که تاکنون دوبار برای برگزاری جشن عروسی خود در مرکز تهران سالن رزرو کرده اما با توجه به گسترش این ویروس و اعمال محدودیت‌ها در موعد مقرر سالن‌ها تعطیل شده است.

وی گویا اصرار بر برپایی جشن دارد و ادامه می‌دهد: با توجه به اخباری که هر روزه به گوش می‌رسد تجمع‌ها عامل اصلی انتقال ویروس کروناست و به همین دلیل تا زمان بهتر شدن اوضاع صبر می‌کنیم.

تازه‌دامادی که به تازگی بر سر زندگی‌اش رفته است، خود را «علی» معرفی کرده و بیان می‌کند که شیوع این ویروس برایش شانس هم آورد زیرا مجبور بود برای برگزاری مراسم ازدواج وام بگیرد و تا سال‌ها قسط پرداخت کند اما خانواده عروس مسیر ازدواج آسان را در پیش گرفته و بدون جشن به خانه آرزوهایشان رفتند.

پیامدهای تلخ و شیرین کرونا در ازدواج
یک متخصص روانشناس در خصوص پیامدهای کرونا در ازدواج می‌گوید: ازدواج جوانان مانند سایر مسائل تحت تاثیر کرونا قرار گرفته که دارای عواقب مثبت و منفی است؛ از مهمترین نتایج مثبت کرونا در ازدواج جوانان، کاهش هزینه‌ها به دلیل برگزار نشدن مراسم عقد و عروسی می‌باشد.

زهرا حیدری افزود: هزینه‌های اقتصادی برگزاری مراسم عقد، عروسی و آرایشگاه می‌تواند برای زندگی مشترک زوجین هزینه شود و این امر تنش اختلاف سلیقه خانواده عروس و داماد در انتخاب‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: اما برخی از جوانان و خانواده‌ها اصرار بر برگزاری مراسم نامزدی، عقد و عروسی دارند و این مساله، ازدواج جوانان را با چالش روبه‌رو می‌کند؛ در واقع تعویق ازدواج و تشکیل زندگی مشترک به جهت برگزاری آداب و رسوم جامعه یکی از آثار و تبعات مخرب تاثیر این بیماری است که گاهی به جهت اصرار خانواده‌ها سبب اعتراض جوانان نیز می‌شود.

حیدری اضافه کرد: تعویق در ازدواج به دلیل برگزار نشدن مراسم عقد و عروسی با هدف گذار از بحران کرونا، سبب تضعیف ارتباط صمیمی زوجین و کاهش انگیزه جوانان برای تشکیل زندگی مشترک می‌شود.

افزایش ابتدایی نرخ ازدواج
با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی موارد هم به طور کامل حذف شد اما برخلاف تصور عمومی مبنی بر کاهش آمار ازدواج به‌دلیل حذف مراسم عروسی، کشور طی چهارماهه نخست سال‌جاری با آمار افزایشی در این زمینه مواجه شد.
به گفته «علی مظفری»، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق طی چهار ماه نخست امسال حدود ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق ثبت شد در حالی ‌که در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق به ثبت رسیده بود.

تالارها همچنان تعطیل
رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس با اشاره به تداوم تعطیلی تالارها می‌گوید: بر اساس آمارهای موجود رقم ازدواج در کشور پایین نیامده اما تالارها همچنان تعطیل است؛ این در حالی است که با توجه به تعطیلی تالارها بسیاری از مردم مراسم خود را در محیط‌های غیراستریل و آلوده برگزار می‌کنند؛ حتی دیده شده است که در یک کارواش مراسم عروسی گرفته‌اند.

به گفته «خسرو ابراهیمی‌نیا» ظرفیت تالارها مشخص است و می‌توان با ۵۰ درصد یا ۳۰ درصد ظرفیت‌ها و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مراسم را برگزار کرد.

ستاد ملی کرونا با هدف به حداقل رساندن «تجمع‌ها» و «ترددها» محدودیت‌های جدی‌تری از اول آذرماه به مرحله اجرا گذاشته است و چنانچه وضعیت شیوع کرونا بحرانی گزارش شود، مرحله «لاک داون» یا «قرنطینه کامل» مطرح می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین