کد خبر: ۶۸۲۳۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

تاخیر در جوجه‌ریزی، علت اصلی گرانی گوشت مرغ است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، وقفه و تاخیر ۱۰ روزه در جوجه‌ریزی و تولید جوجه یکروزه و نیز افزایش قیمت غذای طیور را علت اصلی گرانی گوشت مرغ در بازار اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

نوبخت اژدری روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: از ۹ تا ۱۹ مهرماه امسال، بنا به ابلاغ انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ایران، عرضه و تولید جوجه یک روزه در کشور متوقف شده و جوجه‌ریزی جدید به مدت ۱۰ روز در همه مرغداری‌های کشور و استان اردبیل انجام نشد.

وی بیان کرد: تبعات و آثار این تصمیم از ۲۵ آبان ماه که زمان عرضه منطقی جوجه‌های پرورشی نیمه مهرماه به شمار می‌رود، شروع شده و همین امر سبب کاهش عرضه گوشت مرغ در بازار و در پی آن بالا رفتن قیمت این محصول پرمصرف شده است.

تاخیر در جوجه‌ریزی، علت اصلی گرانی گوشت مرغ است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پیش بینی ادامه این روند تا یک هفته آینده افزود: علاوه بر این، با آغاز توزیع نهاده‌های دام و طیور به خصوص برای واحدهای تولید گوشت مرغ به صورت سیستمی و از طریق سامانه بازارگاه از اول آبان ماه، مشکلاتی نیز در تامین غذای طیور از طریق این سیستم به وجود آمده و به همین مرغداران نتوانسته‌اند نیاز تغذیه طیور خود را از طریق این سامانه تامین کنند.

وی اظهار کرد: در این سامانه برای هر قطعه جوجه تاییده شده در سامانه در طول یک دوره پرورشی ۴۰ روزه، تامین چهار کیلو دان مرغ شامل ۲.۵ کیلوگرم ذرت و ۱.۵ کیلوگرم کنجاله سویا پیش‌بینی شده که همین میزان هم تخصیص نیافته است و مرغداران مجبور شده‌اند که بخشی از نیاز خود را با چند برابر قیمت از بازار آزاد تامین کنند.

اژدری اضافه کرد: به خاطر این نابسامانی در تامین غذای طیور، تولید کنندکان به ناچار غذای مورد نیاز طیور خود را از بازار آزاد تامین کرده‌اند و همین امر نیز سبب بالارفتن قیمت تولید و افزایش نرخ فروش در بازار شده است.

وی با اشاره به افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دام و طیور از سوی دولت گفت: در صورت تامین غذای طیور با ارز دولتی، باید هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده به قیمت ۱۳۱ هزار ریال و برای مصرف کننده هر کیلوگرم به قیمت ۲۰۴ هزار ریال تولید و عرضه شود ولی به علت نارسایی و کمبود در تامین نهاده‌‎ها و غذای طیور، هزینه تولید بالا رفته و قیمت ها نیز در بازار افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با نرخ تامین غذای طیور از بازار آزاد، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ۲۴۸ هزار ریال و در بازار مصرف نیز ۳۷۴ هزار ریال برآورد شده که هم‌اکنون نرخ های بازار در حد همین ارقام است.

وی با اشاره به تامین نیمی از نیاز تغذیه‌ای مرغداری‌های استان اردبیل از طریق دولت افزود: با وجود این مشکلات، آمار جوجه‌ریزی در استان اردبیل کاهش نیافته و بالغ بر ۲.۷ میلیون قطعه جوجه در ۱۲۳ مرغداری استان در حال پرورش است.

اژدری نیاز غذایی صنعت دام و طیور استان اردبیل را در هر ماه حدود ۱۳ هزار تن شامل هفت هزار تن کنجاله سویا و ذرت و پنج هزار تن جو اعلام کرد و گفت: در تامین ذرت و به خصوص کنجاله سویا مشکل جدی وجود دارد و همین کمبود موجب تهیه غذای طیور توسط مرغداران از بازار آزاد و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ شده است.

وی اضافه کرد: به طور میانگین در هر ماه در سالن‌های پرورش طیور استان اردبیل اعم از مرغ گوشتی، مادر گوشتی و سایر ماکیان، چهار میلیون قطعه تولید می‌شود که نیمی از نیاز غذایی آن از سوی دولت تامین شده و الباقی از بازار آزاد تامین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیاز سالانه مرغداری‌های فعال این استان به غذای طیور را ۱۸۹ هزار تن دان مرغ شامل ذرت و کنجاله سویا اعلام کرد و گفت: در صورت تامین غذای طیور با نرخ‌های مصوب دولتی، قیمت گوشت مرغ در بازار تعدیل می‌شود.

وی میانگین تولید جوجه یک روزه استان در هر ماه را ۸.۲ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: برای تولید گوشت مرغ، ماهانه ۲.۵ میلیون قطعه از این تعداد در مرغداری‌های استان جوجه‌ریزی شده و ۵.۷ میلیون قطعه مازاد بر نیاز استان نیز برای جوجه‌ریزی به مرغداری‌های مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود.

اژدری آمار جوجه‌ریزی مرغداری‌های گوشتی استان اردبیل در هشت ماهه امسال را ۲۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: میزان جوجه ریزی در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می شود امسال بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان اردبیل تولید شود که حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن آن در داخل استان مصرف شده و مابقی به صورت مرغ زنده و یا کشتار شده در بازار استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و زنجان عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، قیمت مصوب کنونی تنظیم بازار گوشت مرغ زنده درب مرغداری را ۱۳۱ هزار ریال و قیمت برای مصرف کننده را ۲۰۴ هزار ریال اعلام کرد و ادامه داد: کنترل قیمت در این زمینه بر عهده شورای اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش ایرنا، در یک هفته اخیر قیمت گوشت مرغ در استان اردبیل با بیش از ۴۰ درصد افزایش، از حدود ۲۵۰ هزار ریال به ۳۵۰ هزار ریال افزایش یافت و همین امر موجب اعتراض مردم شد.

هم‌اکنون هر کیلوگرم گوشت کشتار روز مرغ در استان اردبیل ۳۳۰ تا ۳۷۰ هزار ریال فه فروش می‌رسد و شواهد نشان می‌دهد که نظارت دقیقی بر تنظیم بازار این محصول حاکم نیست.

قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده برای مصرف کننده ۲۰۴ هزار ریال تعیین شده ولی فروش محصول طی ۲ ماه اخیر بالاتر از این قیمت مصوب بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
شر نگین...دنبال دلایل چرند هم نباشین...دلیلش گرانی غذای مرغ و هزینه های دیگر هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
جوجه هاروزنده زنده می کشه تا مرغ گرون بشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین