کد خبر: ۶۸۲۷۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

هشدار ستاد کرونا به بیمارستان‌ها و پزشکان خاطی در زایمان‌های تقویمی

در حالیکه بیمارستان‌ها و سیستم بهداشت و درمان کشور این روزها با مشکلات و بار ناشی از اپیدمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ معضل تکراری اما عجیب تولدهای تقویمی و مناسبتی مساله‌ایست که اگر مورد توجه مسئولین امر قرار نگیرد می‌تواند در کنار تهدید سلامت نوزاد و مادر، به افزایش فشار و کار بیمارستان‌ها در این تاریخ‌ها منجر شود.
هشدار ستاد کرونا به بیمارستان‌ها و پزشکان خاطی در زایمان‌های تقویمی
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر نادر توکلی - معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در آستانه تاریخ 99.9.9 ضمن انتقاد از فرهنگ غلط و غیر علمی زایمان‌های مناسبتی و عوارض و تبعات آن برای سلامت مادر و نوزاد، اظهار کرد: اولین و مهمترین اثر دستکاری در تاریخ مشخص و طبیعی تولد، ایجاد زایمان‌های زودرس و عوارض خطرناک آن برای سلامت نوزادان و حتی مادر است.

وی با تاکید بر اینکه انجام تولدهای تقویمی منجر به افزایش آمار زایمان به روش سزارین و در کنار آن تولد نوزادان نارس می‌شود، گفت: بر این اساس معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها به شدت با این مساله برخورد کرده و همچنین در حوزه نظارت درمان نیز با بیمارستان ها و پزشکانی که در این زمینه قصور کرده و برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو اقدام کنند، برخورد می‌کند.

معاون درمان ستاد کرونای تهران با بیان اینکه در آستانه تاریخ 99.9.9، ابلاغیه‌ای در این رابطه به بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه ارسال شده است، گفت: در این بخشنامه بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های مناسبتی و برخورد با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده مطرح شده است.

توکلی با تاکید بر عوارض خطرناک زایمان زودرس برای نوزاد و مادر، گفت: در همین راستا طی این ابلاغیه سهمیه اتاق عمل برای بیمارستان‌ها مشخص شده و همچنین بر عملکرد پزشکان نیز به صورت جدی نظارت خواهد شد و پزشکانی که خلاف این رویه را در پیش بگیرند، طبیعتاً با برخورد مشخص از سوی حوزه نظارت درمان روبرو خواهند شد.

معاون درمان ستاد کرونای تهران در پایان با اشاره به وضعیت شیوع اپیدمی کرونا در کشور، تاکید کرد: از طرف دیگر این فرهنگ غلط زایمان‌های تقویمی و مناسبتی علاوه بر عوارض و تبعات جدی برای سلامت نوزاد، منجر به شلوغ شدن و ایجاد ازدحام بی دلیل بیمارستان‌ها در شرایط کرونایی می‌شود که به هیچ عنوان با مسایل بهداشتی و پروتکل‌های کرونایی مطابقت ندارد و بنابراین با بیمارستان‌ها و پزشکان خاطی برخورد می‌شود.

دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز چندی پیش در ابلاغیه ای در این زمینه تاکید کرد که: "چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد شده است که متاسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیر ضرور توسط بعضی از پزشکان و بیمارستان‌ها است."

وی همچنین تاکید کرده که"عملکرد افزایش آماری سزارین‌های بیمارستان‌ها و پزشکان در تاریخ 99.9.9 مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و به مسئول فنی بیمارستان‌های دارای آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ می‌شود. بیمارستان همچنین موظف است پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیات انتظامی استان معرفی و گزارش اقدامات را ارائه کند. معاونت درمان وزارت بهداشت اطلاعات ارسالی را با سایر داده‌های دریافتی از سامانه‌های در اختیار و اطلاعات بازدیدهای نظارتی حضوری را راستی آزمایی می‌کند و با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، مطابق با ضوابط و مقررات برخورد خواهد کرد."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
هرکاربی نمک وغیرمنطقی ازماایرانی هابرمی آید.نمی داندهمون بچه ای که ازحالا به همه چیزش فکرمی کنندفردا وقتی بزرگ شدچنان کاری انجام خواهددادکه می گویدای کاش تورانزاده بودم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین