کد خبر: ۶۸۲۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

اولین بار نام شهید فخری‌زاده اولین بار چه زمان در رسانه‌ها مطرح شد؟

در سال 2018 در جریان برنامه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص اسناد ادعایی برنامه هسته‌ای ایران، او از یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران نام برد و وی را مسئول اصلی برنامه هسته‌ای ایران معرفی کرد: محسن فخری‌زاده.
اولین بار نام شهید فخری‌زاده اولین بار چه زمان در رسانه‌ها مطرح شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

شاید برخی از فعالان رسانه‌ای و مردم عادی برای اولین بار بود که نام محسن فخری‌زاده را می‌شنیدند، اما خبرنگاران و تحلیلگرانی که پرونده هسته‌ای ایران را به طور جدی دنبال می‌کردند، از مدت‌ها قبل با این نام آشنا بودند.

سابقه اولین انتشار رسمی نام این شهید سرافراز به بیش از یک دهه پیش از آن، یعنی مارس سال 2007 (فروردین 1386) بازمی‌گردد.

در آن سال، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه 1747، نام محسن فخری‌زاده را تحت عنوان یکی از دانشمندان ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطرح و اعلام کرد که خواهان مصاحبه با این دانشمند بوده است، اما ایران از پذیرش این درخواست خودداری کرده است.

از همان سال، نام شهید فخری‌زاده در فهرست‌های تحریمی شورای امنیت قرار گرفت و تحریم‌های مربوط به منع سفر ایشان تا مهر ماه امسال نیز پابرجا بود، تا اینکه با لغو تحریم‌های تسلیحاتی و ممنوعیت‌های مسافرتی مندرج در قطعنامه‌های شورای امنیت، این تحریم نیز رفع شد.

علاوه بر این، بررسی سوابق اخبار حول برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد حتی فهرست سازمان ملل هم اولین مورد اشاره به نام شهید فخری‌زاده نبوده است، بلکه در سال‌های پیش از آن هم این نام از سوی گروهک تروریستی منافقین و اندیشکده‌های غربی مطرح شده است.

به عنوان نمونه، در سال 2004، گروهک تروریستی منافقین در جریان یک نشست خبری ضمن انتشار برخی ادعاها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع و برنامه هسته‌ای ایران یاد کرد. پیش از این بارها در رسانه‌ها عنوان شده است که این اطلاعات از طریق رژیم صهیونیستی در اختیار گروهک منافقین قرار گرفته و درز داده شده است. از آن تاریخ اندیشکده‌های صهیونیستی و آمریکایی بارها به این نام اشاره کرده‌اند.

ظاهرا از همان زمان هم رژیم صهیونیستی تلاش‌هایی برای ترور این دانشمند ایرانی انجام داده بود. فریدون عباسی نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی و از دانشمندان هسته‌ای که پیش از این هدف سوء قصد ناکام قرار گرفته، در این خصوص گفته است: «این ترور در آستانه دهمین سال ترور بنده و شهید شهریاری بود؛ در سال ۸۷ دشمن تیم ترور برای ایشان فرستاده بود ولی با درایت نیروهای امنیتی خنثی شد، در این مدت دشمن برای ترور این شهید کار می‌کرد و وی را یکی از دانشمندان کلیدی در صنعت هسته‌ای می‌دانست و دشمنان حدود ۱۵ سال دنبال ترور ایشان بودند و به هر حال دست بر نمی‌دارد.»

نام شهید محسن فخری‌زاده و فعالیت وی در برنامه هسته‌ای ایران موضوعی غیررسانه‌ای نبوده و افرادی که اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کردند، با نام این دانشمند برجسته آشنا بوده‌اند و طرح ادعای افشای نام ایشان در خلال مذاکرات هسته‌ای یا از طریق متن توافق هسته‌ای، ادعایی نادرست به نظر می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین