کد خبر: ۶۸۲۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

چه زمانی واکسن‌های کووید-۱۹ در آسیا موجود خواهد بود؟

در ماه جاری شرکت‌های داروسازی فایزر (Pfizer) و شریک آن بیو ان تک (BioNTech)، شرکت مدرنا (Moderna) و آسترازنکا (AstraZeneca) نتایج آزمایش‌ها واکسن‌های کرونا خود را منتشر و اعلام کردند که واکسن کرونا آن‌ها در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ موثر هستند.
چه زمانی واکسن‌های کووید-۱۹ در آسیا موجود خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رویترز، شرکت‌های مذکور اعلام کردند: اگر هر یک از این واکسن‌ها برای استفاده عموم در هفته‌های آینده تایید شود، تقریبا بلافاصله برنامه توزیع آن با سایر دولت‌های سراسر جهان هماهنگ خواهد شود. اما انتظار دریافت مقادیر زیادی از این واکسن‌ها در بسیاری از کشورهای آسیایی وجود ندارند و جدول زمانی توزیع و معاملات عرضه این واکسن‌ها در کشورهای آسیایی به شرح ذیل تخمین زده‌شده است:

استرالیا

استرالیا توافق کرده است که ۱۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا؛ ۳۴ میلیون از آسترازنکا، ۴۰ میلیون شرکت نواواکس، ۱۰ میلیون از شرکت فایزر و ۵۱ میلیون از شرکت سی اس ال (CSL) خریداری کند. انتظار می‌رود ۳.۸ میلیون دوز واکسن کرونا شرکت آسترازنکا در ژانویه و فوریه سال آینده به استرالیا تحویل داده شود.

چین

چین معاملات عرضه با داروسازان غربی را اعلام نکرده اما با شرکت‌های خصوصی همکاری کرده است. واکسن آسترازنکا ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۱ در چین تایید شود و شریک چینی آن، محصولات بیولوژیکی شینزن کانگتایی (Shenzhen Kangtai) قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید سالانه حداقل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را داشته باشد. برای واکسن بیو ان تک و فایزر، واحدی از گروه دارویی شانگهای فوسان (Fosun) آزمایش فاز دوم را در نظر گرفته است. هلدینگ دارویی تبت رودیولا، نامزد واکسن روسی اسپوتینک (Sputnik V) را به چین وارد و برنامه‌ریزی آزمایش‌های اولیه و میانی تزریقی در چین را اجرا می‌کند.

چین همچنین سه نامزد واکسن تولیدشده توسط سینوواک (Sinovac) و واکسن دولتی سینوفارم (Sinopharm) را برای استفاده اضطراری تایید کرده است و سینوفارم امیدوار است که دو نامزد خود در سال جاری، تایید مشروط برای استفاده عمومی را دریافت کنند.

ژاپن

ژاپن برای خرید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن از شرکت فایزر و بیو ان تک در نیمه اول سال آینده و ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا از آسترازنکا، قرارداد منعقد کرده است که ۳۰ میلیون اول آن تا مارس ۲۰۲۱ دریافت می‌کند. همچنین ۲۵۰ میلیون از نوواکس دریافت خواهد کرد. ژاپن در حال مذاکره با جانسون و جانسون (Johnson & Johnson)و شرکت شینوجی (Shionogi & Co) است.

لازم به ذکر است، کارشناسان اعلام کردند که تولیدکنندگان واکسن قبل از درخواست تایید باید حداقل آزمایش‌های فاز یک و دو را در ژاپن انجام دهند.

کره جنوبی

هدف کره جنوبی تامین واکسن برای ۱۰ میلیون نفر از کوواکس و ۲۰ میلیون از معاملات جداگانه با تولیدکنندگان دارو تا پایان سال جاری است. توافقنامه کره جنوبی با کوواکس "خرید اختیاری" است که به آن امکان می‌دهد واکسن را از سازندگان خاص واکسن انتخاب کند. به گفته مقامات بهداشتی، زمان تهیه و مقدار واکسن به برنامه تولید این واکسن‌ها بستگی دارد. واکسیناسیون نیز احتمالا در سه‌ماهه دوم سال آینده آغاز می‌شود تا زمان بیشتری برای مشاهده عوارض جانبی احتمالی فراهم شود.

هند

رئیس انستیتوی سرم هند که واکسن آسترازنکا را تولید می‌کند، در ۲۳ نوامبر اعلام کرد که نتیجه مثبت آزمایش این واکسن به او اجازه می‌دهد تا پایان سال قبل از تایید برای استفاده گسترده در فوریه یا مارس سال آینده، مجوز استفاده اضطراری را کسب کند. درحالی‌که آزمایش اسپوتینک (Sputnik V) هند نیز در مراحل پایانی است، هند انتظار دارد که برنامه واکسن موردحمایت دولت از اوایل فوریه راه‌اندازی شود.

تایوان

تایوان باهدف تامین حدود ۱۵ میلیون دوز در ابتدا از طریق طرح کوواکس و هم با خرید مستقیم از سازندگان واکسن، همچنین ممکن است ۱۵ میلیون دوز اضافی را نیز خریداری کند. دولت تایوان امیدوار است واکسیناسیون را در سه‌ماهه اول سال آینده آغاز کند.

فیلیپین

فیلیپین در حال مذاکره با آسترازنکا برای تهیه حداقل ۲۰ میلیون دوز واکسن است که ممکن است در سه‌ماهه دوم سال آینده وارد این کشور شود. این شرکت امیدوار است که درمجموع ۶۰ میلیون دوز دریافت کند و همچنین در حال مذاکره با فایزر و سینوواک نیز است. سازندگان واکسن می‌توانند حتی بدون هیچ آزمایش بالینی در فیلیپین تایید تنظیم‌کننده‌های این کشور برای تزریق واکسن را دریافت کنند.

اندونزی

اندونزی نیز یکی از کشورهایی است که در فهرست ۹۲ اقتصاد کم‌درآمد و متوسط ‌قرارگرفته است، به این معنی که واکسیناسیون ۲۰ درصد از جمعیت خود را از طریق کوواکس فراهم می‌کند، یا تقریبا ۱۰۶-۱۰۷ میلیون دوز برای دو دوز واکسن هر فرد دریافت می‌کند. اندونزی در حال آزمایش واکسن سینوواک و آماده‌سازی واکسیناسیون گسترده برای کارکنان پزشکی و سایر کارگران خط مقدم از اواخر ژانویه است.

ویتنام

یک مقام دولتی ویتنام می‌گوید واکسن‌های کوواکس فقط ۲۰ درصد از جمعیت آن را پوشش می‌دهد و به‌احتمال‌زیاد این کشور به‌محض اینکه تقاضای کلی بسیار زیاد باشد، فرصتی برای دستیابی به معاملات جداگانه دارد.

بنگلادش

بنگلادش برای خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا با موسسه سرم هند، قرارداد منعقد کرده است. یک مقام ارشد وزارت بهداشت بنگلادش گفت: انتظار می‌رود ۶۸ میلیون دوز از گوی (GAVI) با نرخ یارانه دریافت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین