کد خبر: ۶۸۳۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴

متوسط هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: متوسط هزینه بستری هر بیمار کرونایی ۲۰ میلیون تومان است.
متوسط هزینه بستری بیماران کرونایی چقدر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

پرویز قزلباش شامگاه دیروز (۹ آذرماه) در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان زنجان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت این بیماری در استان، اظهار کرد: خوشبختانه روند نزولی بیماری در دو بخش بستری و سرپایی در استان آغاز شده است. این روند در شهرستان‌ها نیز نمود دارد. البته زنجان همچنان در پیک بیماری قرار داشته و فقط نشانه‌های خوبی از کنترل بیماری دیده می‌شود که این امر خود را با شروع روند کاهشی نشان می‌دهد، لذا امیدواریم با همکاری مردم و مسئولان، این روند شتاب بیشتری به خود گیرد.

وی با بیان اینکه میزان اشغال تخت‌های بیمارستانی طی سه روز اخیر ۵۷۳ نفر بوده است، افزود: حتی این تعداد نیز فشار زیادی بر تخت‌های بیمارستانی می‌آورد، ولی روند نزولی جای امیدواری دارد. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که از بین بیش از ۱۱۰ هزار مراجعهکننده طی این مدت، از بیش از ۹۷ هزار نفر تست کرونا گرفته شده است و از این تعداد، تست ۳۱ هزار و ۵۳۰ نفر مورد مثبت سرپایی و ۱۶ هزار و ۷۹۳ نفر نیز موارد بستری هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه روند مراجعات سرپایی یکی از شاخص‌ها است، گفت: بیماریابی سرپایی نیز کاملاً روند نزولی را طی می‌کند. موارد فوتی نیز حالت برجسته ندارد. با تلاش‌های انجام شده، در موج سوم، این موارد کاملا کنترل شده‌تر و تدریجی است. در موارد مثبت بستری نیز در هفته‌های اخیر بالاتر از میانگین کشوری بودیم که خوشبختانه میزان بروز بیماری در حال حاضر کمتر از میانگین کشوری است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با تاکید بر این‌که هرچه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد موارد مثبت کرونا روند کاهشی به خود خواهد گرفت، یادآور شد: افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه و در کنار آن محدودیت‌های وضع شده تاثیر خود را در کاهش بیماری در استان به جای گذاشته است ولی باید تلاش کنیم این روند را نگه داریم، این در حالی است که رعایت پروتکل‌های ابلاغی، ضامن آن خواهد بود.

وی به ضرورت توجه بیشتر خانواده‌ها به سالمندان و دور نگه داشتن آن‌ها از تجمعات خانوادگی اشاره و تصریح ‌کرد: سالمندان بخش عمده مبتلایان به کرونا را در استان تشکیل می‌دهند. میانگین سنی ابتلا در استان ۵۹ سال و میانگین سنی افراد متوفی نیز ۷۱ سال است. این آمار نشان می‌دهد باید مراقبت بیشتری از این افراد انجام شود تا به سلامت این دوران را پشت سر بگذاریم.

این مسئول در ادامه، روند کاهشی آمار مرتبط با کرونا را امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌ها توجه لازم را داشته و از حضور در تجمعات و مراسم اجتناب کنند. همچنین با اقداماتی که انجام شده است، این روزها شاهد هستیم که میزان بستری‌های ابهر در ردیف اول و زنجان به همراه خرم‌دره و خدابنده در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان ادامه داد: البته با توجه به شرایط بسیار بد خرم‌دره، محدودیت‌های کرونایی از یک هفته قبل‌تر از وضع محدودیت‌های جدید در این شهرستان اعمال شد که همین امر در کنار اقدامات انجام شده توسط مسئولان، سبب شد که بیماری در این منطقه روند کاهشی خوبی داشته باشد. البته طی روزهای گذشته، ابهر نیز روزهای سختی را پشت سر گذاشت و بیمارستان‌ها فشار سنگینی را تحمل کردند ولی خوشبختانه روند بیماری در این شهرستان نیز علی‌رغم نوسانات آماری، روند نزولی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه تماس با افراد مبتلا در خانواده و مسافرت‌ها و محل کار، دورهمی‌های خانوادگی و حضور در تجمعاتی از قبیل مراسم عروسی و عزا از مهم‌ترین دلایل آلوده شدن افراد به کرونا در زنجان است، متذکر شد: هرچند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه افزایش یافته است اما در بعضی از موارد نیازمند توجه بیشتری هستیم.

این مسئول همچنین به اجرای طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و یادآور شد: اهداف اختصاصی که برای این طرح تعیین شده بسیار مهم است؛ زیرا اهداف‌ اختصاصی هدف‌های کمی هستند و قابلیت رصد و مقایسه دارند که این امر برای استان و شهرستان‌ها بسیار مهم است. از طرفی باید از ظرفیت‌های موجود برای بهبود شرایط، بهترین استفاده را کرد و در این بین نیاز به کمک همه بخش‌ها داریم.

قزلباش در ادامه، با ابراز نگرانی از اینکه وقتی بیماری روند کاهش می‌یابد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم نیز به صورت اتوماتیک کم ‌شود که همین امر نیازمند برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای این دوران و حفظ روند کاهشی است، اضافه کرد: اگر کوچک‌ترین کوتاهی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد دوباره شاهد افزایش آمار خواهیم بود. کاهش آمار نباید ما را گول بزند و خوش‌بینی بیش از حد در جامعه ایجاد کند. ضرر خوش‌بینی را در موج قبلی با افزایش مجدد آمارها شاهد بودیم.

این مسئول با تاکید بر قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، تصریح کرد: اگر رعایت پروتکل‌ها حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک‌ ماه و ۹۰ درصد در سه ماه برسد، هدف مهمی که باید در آن جهت حرکت کنیم، کاهش میزان بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد و ۵۰ درصد در سه ماه و نیز کاهش میزان مرگ و میر حداقل ۱۰ درصد در یک ماه و ۴۰ درصد در سه ماه را خواهیم رسید. البته این منوط به همکاری همه مردم است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با اشاره به ابتکار راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین و بارگذاری چک‌لیست‌ها، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، ناظران با حضور در محل‌های مورد نظر با چک‌لیست‌های مشخص دارای جی.پی.اس هستند و دقیقا بر اساس اطلاعات آنلاین در محل مورد نظر می‌توانند پایش را انجام دهند و اطلاعات وارد شده را بلافاصله در جایگاه خود و در سامانه بارگذاری می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین