کد خبر: ۶۸۳۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید بارش در کشور

سازمان هواشناسی از بارش باران در مناطق سردسیر نیمه شمالی کشور، بارش برف در دامنه‌های زاگرس و وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.
هشدار هواشناسی نسبت به تشدید بارش در کشور
آفتاب‌‌نیوز :

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که فعالیت این سامانه بارشی امروز (۱۵ آذر) در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کرمان پیش‌بینی می‌شود و فردا (۱۶ آذرماه) در استان‌های بوشهر، فارس، کرمان، خوزستان، لرستان، خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خراسان رضوی، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، قزوین، البرز، همدان و تهران خواهد بود.

روز دوشنبه (۱۷ آذر) نیز برقراری این شرایط جوی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی در ادامه هشدار داده است که در چنین شرایطی احتمال دارد خسارت به محصولات کشاورزی وارد شود. از این رو به صاحبان مزارع و باغات توصیه کرده که زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سمپاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، عدم کشت محصولات پائیزه و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف جهت جلوگیری از خسارت برف و باران شدید، استحکام سازه‌های باغی در برابر وزش باد شدید، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف و حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر وقوع تگرگ صورت گیرد.

همچنین برای سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار، تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف، استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر باد، پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی و به صاحبان سالن‌های مرغداری و دامداری نیز تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن‌ها را توصیه کرده است.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی آمده است که در چنین شرایطی برای استخرهای پرورش ماهی پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها ، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما مد نظر قرار گیرد.

به عشایر و زنبورداران نیز نسبت به خودداری از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی توصیه می‌شود.

در زمینه ماشین آلات و ادوات کشاورزی نیز تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‏‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما و بارش‏ برف، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی روی زمین هنگام وقوع بارش‌ها در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری زرد رنگ نسبت به افزایش موج بین یک تا ۱.۵ متر در خلیج فارس و دریای خزر خبر داد.

در این هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده است که امروز (۱۵ آذر) وزش باد نسبتا شدید همراه با افزایش ارتفاع موج در در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و دریای خزر رخ می‌دهد.

در ادامه این هشدار آمده است که این شرایط تا فردا (۱۶ آذر) نیز ادامه خواهد داشت و روز دوشنبه (۱۷ آذر) درخلیج فارس و تنگه هرمز و در شمال کشور در دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در این هشدار آمده است که در چنین شرایطی غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل دور از انتظار نخواهد بود. از این رو نسبت به محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی بویژه فراساحل توصیه شده است.

هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین