کد خبر: ۶۸۴۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

فیلم| اعتراض کشاورزان رودانی

کشاورزان رودان هرمزگان در اعتراض به ارزان شدن بادمجان، محصولات خود را بر زمین می‌ریزند. دلالان هر کیلو بادمجان را زیر ۵۰۰ تومان می خرند و مصرف کننده به قیمت تقریبی ۱۰ هزارتومان!
فیلم| اعتراض کشاورزان رودانی
آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌های اخیر تصاویر مختلفی از اعتراض کشاورزان هرمزگانی به نرخ پایین قیمت بادمجان در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده که بادمجان‌های تولیدی‌شان را جلوی شتر‌ها ریخته‌اند و یا در کف و کنار جاده‌ها رها ساخته‌اند.

کشاورزان هرمزگانی می‌گویند هر کیلو بادمجان برای آن‌ها با احتساب هزینه‌های کاشت، نگهداری از محصول و برداشت و حمل آن ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان هزینه در بر دارد، اما دلالان هر کیلو بادمجان را از آن‌ها به قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

سوی دیگر ماجرا آن است که بادمجان در مرکز بندرعباس به قیمت هر کیلو ۶۰۰۰ تومان عرضه می‌شود و ابوطالب جوادی دبیر خانه کشاورز هرمزگان می‌گوید که دلیل اصلی این معضل، فقدان برنامه‌ریزی کلان وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در این زمینه است. او می‌گوید: کشت گلخانه‌ای در کشور رشد یافته و اکنون در مناطق سردسیر کشور نیز بادمجان و فلفل کشت می‌شود و عملا محصول خارج از فصل هرمزگان بر زمین مانده است.

خرید ۱۵۰ تن بادمجان از توسط تعاون روستایی هرمزگان

از ابتدای هفته اخیر، تعاون روستایی هرمزگان شروع به خرید توافقی بادمجان تولیدی کشاورزان هرمزگانی در مناطق مختلف کرده و سیروس اسدپور مدیرتعاون روستایی هرمزگان در این زمینه می‌گوید: در راستای حمایت از کشاورزان هرمزگانی، تاکنون بیش از ۱۵۰ تن بادمجان در این استان برای نخستین بار بصورت توافقی خریداری شده است.

وی افزود: خرید توافقی بادمجان از نیمه آذرماه توسط اتحادیه تعاون روستایی خلیج فارس آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اسدپور با بیان اینکه ورود تعاون روستایی روستایی تاثیر خوبی در افزایش قیمت این محصول داشته است، تصریح کرد: حضور همکاران ما در مزارع بادمجان نسبتا موثر بوده و با این رویه قیمت خرید این محصول رو به افزایش است.

میزان تولید بادمجان هرمزگان چقدر است؟

بنابر اطلاعات ارائه شده از سوی خانه کشاورز و همین طور جهاد کشاورزی هرمزگان، سالانه قریب به ۴۷۰ تا ۵۰۰ هزار تن بادمجان از زمین‌های کشاورزی هرمزگان برداشت می‌شود که این روند در سال‌های اخیر با توسعه کشاورزی قطره‌ای افزایش یافته است.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان نیز با تأیید این آمار دلیل اصلی افت قیمت بادمجان در شرایط کنونی را صادرات کمتر این محصول و محدودیت‌های عرضه و صادرات آن به کشور‌های پیرامونی خلیج فارس عنوان می‌کند و می‌گوید: تقاضا در داخل نیز برای این محصول پایین آمده است که به تولید محصول گلخانه‌ای در دیگر استان‌ها باز می‌گردد.

برای تداوم خرید توافقی به تسهیلات ارزان قیمت نیاز داریم

در حالی که میزان خرید توافقی تعاون روستایی با قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان بسیار کم بوده و از ۵۰۰ هزار تن تولید سالانه بادمجان فقط ۱۵۰ تن آن تاکنون به صورت توافقی خریداری شده و این میزان نسبت به کل تولید بسیار نازل است، اما مدیر تعاون روستایی هرمزگان، شرط تداوم خرید توافقی را تخصیص منابع و تسهیلات ارزان قیمت عنوان کرده است. موضوعی که ضروری است تا مدیریت کلان استان نیز در این زمینه ورود کرده و امکان خرید توافقی میزان بالاتری از محصول را از کشاورزان هرمزگانی فراهم کند.

برداشت بادمجان در هرمزگان تا ابتدای اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و اگر تعاون روستایی و جهاد کشاورزی و مدیریت عالی استان در زمینه خرید تضمینی و توافقی این محصول که جایگزینی برای گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومانی در سفره‌های مردم است، نکند، صحنه‌های بیشتری از به دور ریختن این محصول در مناطق مختلف استان را شاهد خواهیم بود که تکرار تصویری از سطح توان مدیریتی در این حوزه از سوی افراد ذی‌صلاح است.

بی‌خیالی مسؤولان در این زمینه فقط سبب پرشدن جیب دلالانی خواهد شد که بادمجان را کیلویی ۴۰۰ تومان در سر مزارع خریداری و کیلویی ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسانند. القصه درد کهنه ایجاد مراکزی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استان در کلانشهر بندرعباس با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، اما همچنان باقی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین