کد خبر: ۶۸۵۰۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰

آمریکا واکسن کرونا فایزر را تایید کرد

سازمان غذا و دارو آمریکا، اف‌دی‌ای، مجوز اضطراری برای تزریق واکسن تولیدی شرکت فایزر-بیوان‌تک را تایید کرد تا زمینه قانونی برای استفاده از آن در واکسیناسیون عمومی این کشور فراهم شود.
آمریکا واکسن کرونا فایزر را تایید کرد
آفتاب‌‌نیوز :

نهادهای مرتبط با توزیع این واکسن اعلام کرده‌اند که ظرف ۴۸ ساعت آماده توزیع سراسری حدود ۶ و نیم میلیون دوز از این واکسن در سراسر آمریکا هستند که قرار است به حدود ۳ میلیون سالمند در معرض خطر تزریق شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا برای تایید مجوز اضطراری این واکسن تحت فشار قرار داشت و پس از آن که روز گذشته هیات مشاوران مستقل این سازمان هم به صدور مجوز برای آن رای داد، این فشارها تشدید شد تا جایی که روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شد رئیس این سازمان تهدید شده که یا تا پایان روز جمعه مجوز واکسن فایزر را تایید یا استعفانامه خود را تقدیم کند.

اگر چه رئیس این سازمان تهدید از سوی مارک مدوز، رئیس دفتر دونالد ترامپ را رد کرد اما رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه، ۱۲ دسامبر، مستقیما در توییتر سازمان غذا و دارو را به باد انتقاد گرفت و آن را یک نهاد «کند و تنبل همچون لاک‌پشت» خطاب کرد.

آلکس آزار، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) هم روز جمعه اعلام کرده بود که به محض صدور مجوز از سوی اف‌دی‌ای، این نهاد زمینه توزیع واکسن فایزر را تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه آینده فراهم خواهد کرد.

قرار است در فاز نخست حدود ۶ میلیون ۴۰۰ هزار دوز از واکسن فایزر برای تزریق به حدود ۳ میلیون سالمند آمریکایی توزیع شود - هر نفر دو دوز به فاصله سه هفته دریافت خواهد کرد.

در فاز دوم هم ۲۱ میلیون کارکنان بخش بهداشتی آمریکا واکسینه خواهند شد و فاز سوم هم شامل حال ۸۷ میلیون نفر از کسانی خواهد شد که مشاغل آنها «ضروری» طبقه بندی شده است. کسانی چون افسران پلیس یا معلم‌ها.

بریتانیا، کانادا، عربستان و بحرین پیش از آمریکا مجوز تزریق واکسن فایزر را صادر کرده بودند.

با این حال، تایید مجوز این واکسن در ایالات متحده که متحمل بیشترین آسیب‌ها از همه گیری کرونا شده است، اهمیت فراوانی دارد.

تا روز جمعه بیش از ۲۸۵ هزار آمریکایی قربانی کووید۱۹ شده‌اند.

تنها روز چهارشنبه گزارش شد که ۳۰۰۰ هزار نفر طی یک ۲۴ ساعت قربانی این ویروس شده‌اند؛ رکوردی جدید در جهان که برابر تعداد کشته‌شدگان حملات روز یازدهم سپتامبر در نیویورک است.

چرا واکسن مهم است؟

برای مهار پایدار همه‌گیری جهانی ویروسی مثل این ویروس که اسم رسمی‌اس سارس-کرونای-۲ است، تقریبا اتفاق‌نظر وجود دارد، تنها راه، مصون شدن درصد زیادی (۶۵ درصد به بالا) از جمعیت است، همان که به آن ایمنی گله‌ای یا جمعی می‌گویند.

این ایمنی از دو راه ایجاد می‌شود، یکی ابتلای جمعیتی بزرگ به بیماری است اما کرونا بسیاری را روانه بیمارستان کرده و جان بسیاری را گرفته است. اگر این رویکرد در پیش گرفته شود، اگر چه ممکن است جمعیت بطور طبیعی مصون شود اما بسیاری از کسانی که با وجود سالمندی یا بیماری‌زمینه‌ای می‌توانند سال‌ها عمر مفید و فعال داشته باشند جان خود را از دست می‌دهند و شمار قابل‌ملاحظه‌ای هم با عوارض طولانی کرونا دست به گریبان می‌شوند.

راه دوم واکسیناسیون سراسری است.

واکسن‌های فایزر و مُدرنا که انتظار می‌رود به زودی مجوز اضطراری آن هم از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا صادر شود، اولین واکسن‌های کرونا نیستند، اولین واکسن کرونا که اعلام کرد نتایج‌اولیه حاکی از ۹۲ درصد مصونیت بوده واکسن روسی اسپوتنیک پنج است. روسیه واکسیناسیون با این واکسن را شروع کرده است.

اما واکسن‌های فایزر و مدرنا از یک نظر اولین هستند، اینها اولین واکسن‌ها با فناوری پیشرفته ی اِم‌آراِن‌اِی (آراِن‌اِی پیام‌رسان) هستند و در شرف اخذ مجوز برای استفاده در انسان. در واکسن‌های رایج علیه بیماری‌های ویروسی معمولا از ویروس کشته شده، ضعیف شده یا اجزای پروتئینی آن برای ایجاد ایمنی اکتسابی استفاده می‌شود.

در واکسن‌های اِم‌آراِن‌اِی از بخشی از رمز ژنتیکی ویروس استفاده می‌شود که پس از تزریق، به داخل سلول راه یافته و پروتئین خارمانند (یا شاخکی) ویروس را بدون بیماری‌زایی تولید و دسترس سیستم ایمنی قرار می‌دهد تا بر ضد آن پادتن و سلول‌های ایمنی تی تولید کند. بنابراین وقتی خود ویروس کرونا وارد بدن شود سیستم ایمنی می‌تواند آن را شناسایی و خنثی ‌کند.

اما در ساخت واکسن اسپوتنیک از فناوری ویروس حامل و دستکاری ژنتیکی دو نوع آدنوویروس استفاده شده است. با این دستکاری، این ویروس‌ها رمز ژنتیکی کرونا را حمل و پس از ورود به سلول‌های بدن، شاخک‌‌ آن را کپی کرده و به سیستم ایمنی معرفی می‌کنند بدون آنکه ایجاد بیماری کنند. سیستم ایمنی وقتی با کپی‌ شاخک ویروس کرونا در تماس قرار میگیرد آن را شناسایی می‌کند و بر ضدش فعال می‌شود. بعد اگر سیستم ایمنی با خود ویروس کرونا مواجه شود به دلیل همان شباهت می‌تواند آن را شناسایی و خنثی کند. به خاطر داشته باشید یکی از دلایلی که کرونا چنین همه‌گیری‌ای ایجاد کرده این است که ویروس نوظهور بوده و سیستم ایمنی انسان‌ها با آن آشنا نیست.

واکسن ساخت شرکت چینی سینوواک از ویروس خنثی شده برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کند که روش سنتی تولید واکسن است.

آمریکا واکسن کرونا فایزر را تایید کرد

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
1
واکسن فایزر در حال حاضر آماده تزریق به 17 ملیون آمریکایی است و ایران هنوز سفارشی به هیچ کجا نداشته ، پس دیگه مطمئن هستیم که هیچ مسئولی دلش به حال ملت نسوخته و اگر کرونا در جهان ریشه کن بشه حالا حالا ها در ایران تلفات خواهد گرفت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین