کد خبر: ۶۸۵۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

ویروس آنفلوآنزای پرندگان چگونه در مواد غذایی از بین می رود؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای پرندگان حتما گوشت و تخم آن ها کاملا پخته شود.
ویروس آنفلوآنزای پرندگان چگونه در مواد غذایی از بین می رود؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر افشین دلشاد با اشاره به این که در شرایط فعلی و شیوع همزمان پاندمی کرونا نباید از آنفلوانزای پرندگان غافل شویم، گفت: شنا کردن در آب هایی که پرندگان از آنان استفاده می‌کنند، خطرناک است و برای نوشیدن و هرگونه استفاده دیگری از این آب ها حتما در دمای بالایی جوشانده و سپس مصرف شوند.

وی بیان کرد: پوشاندن دست و بدن در هنگام کار با پرندگان و تمیز کردن کفش و پاها، قبل از ورود به خانه و اجتناب از زندگی در نزدیکی مزارع نگهداری پرندگان و آوردن آنان به خانه در کاهش ابتلا به این بیماری مفید است همچنین از بازی و ارتباط مستقیم کودکان با پرندگان و تخم آن ها و همچنین تماس زنان باردار با پرندگان جلوگیری شود.

دکتر دلشاد با اشاره به نحوه پخت و پز فرآورده‌های پرندگان از قبیل گوشت و تخم مرغ، گفت: گوشت خام پرندگان را از دیگر غذاها دور نگه دارید و پس از برش گوشت خام، شست و شو و نظافت دست و سطوح برش و سایر ابزارآلات را رعایت کرده و در صورت امکان از ضد عفونی کننده‌های قوی استفاده کنید.

وی با بیان اینکه یخ زدن و یا سرد نگه داشتن گوشت پرندگان، ویروس بیماری آنفلوآنزای پرندگان را از بین نخواهد برد، افزود: تنها پختن کامل آنان ویروس را خواهد کشت بنابراین حتما گوشت پرندگان قبل از مصرف کاملا پخته شود و در هنگام خوردن تخم پرندگان نیز قسمت زرده و سفیده تخم مرغ کاملا پخته و جامد شده باشند.

وی در خصوص محافظت از مزارع در برابر این بیماری توصیه کرد: هنگام خرید جوجه‌ها آن ها را از سایر پرندگانی که دارید به مدت حداقل دو هفته دور نگه داشته و ظرف آبی که پرندگان از آن مصرف می‌کنند را بپوشانید به طوری که توسط پرندگان وحشی مصرف نشوند و به محض اینکه یک پرنده بیمار به نظر رسید، آن را از محل زندگی سایر پرندگان دور کنید همچنین از امانت گرفتن تجهیزات مزارع دیگر و امانت دادن تجهیزات خود به دیگران خودداری کنید.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: نظافت و ضد عفونی ظرف و بسته‌های حمل این پرندگان از دیگر اقدامات محافظتی در برابر این بیماری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین