کد خبر: ۶۸۵۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

تنهایی‌های «یلدا»

فقط مسئولان حوزه سلامت در ایران نیستند که از بابت گردهمایی‌های خانوادگی و دوستانه در این روزهای «کرونایی» و خطر تشدید مرگ و ابتلای کووید-‌۱۹ نگرانند. ماه‌های آذر و دی در ایران مصادف است با ماه‌های نوامبر و دسامبر در جهان و سه مناسبت مذهبی و آیینی در این دو ماه برای بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت مسیحیان که می‌خواهند جشن شکرگزاری، تولد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نوی میلادی را با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار کنند.
تنهایی‌های «یلدا»
آفتاب‌‌نیوز :

«مسئولان وزارت بهداشت چند روزی است که از نگرانی‌ها درباره «شب یلدا» می‌گویند؛ ایرانی‌ترین آیینی که هر سال، فرصتی بود برای تجدید صله‌ رحم و دورهمی‌های اقوام و دوستان و هر خانواده ایرانی در هر گوشه از دنیا و با هر سطح از درآمد و تفکر، تلاش می‌کرد این شب را با به یادماندنی‌ترین تمهیدات برگزار کرده و بلندترین شب سال را به کام خود و مهمانانش شیرین کند ولی حالا به بزرگ‌ترین تهدید سلامت میلیون‌ها زن و مرد و پیر و جوان ساکن در ایران تبدیل شده که می‌تواند خطر چند برابر شدن آمار ابتلای کرونا و فوتی‌های کووید-۱۹ را رقم بزند.

البته از روزهای گذشته، برخی مراکز فروش اینترنتی آجیل و خشکبار، تبلیغاتی متفاوت برای فروش ویژه آجیل شب یلدا آغاز کرده‌اند و یکی از این مراکز فروش اینترنتی، در صفحه اول سایت خود این توصیه را ضمیمه تبلیغاتش کرده: «شب یلدای امسال یه مهمون ویژه داره که ما دعوتش نکردیم، خودش اومده، به زور هم اومده. اما حالا که اومده دیگه کاریش نمیشه کرد و باید تحملش کنیم . فقط باید خیلی مراقب باشیم که همخونه ما نشه. حتما میدونی که کرونا رو میگم. پس برای این که زنجیره اون رو قطع کنیم تا آسیب کمتری به خودمون و عزیزانمون بزنه، شب یلدا دور هم جمع نشید تا خدای نکرده کم نشید...»

یکی دیگر از این مراکز فروش اینترنتی آجیل و خشکبار هم در کنار تبلیغات فروش ویژه آجیل شب یلدا این متن را ضمیمه کرده است: «شب یلدای امسال نمیتونیم دور هم جمع بشیم اما ... براتون بسته‌هایی تدارک دیده که هم خودتون تو جمع خانواده کوچکتون تنها نمونید، هم اونها رو به عنوان هدیه شب یلدا به دوستانتون بدید و با مهربانی براشون سلامتی آرزو کنید.»

با این حال مسئولان وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در اظهارات جداگانه، از مردم درخواست کرده‌اند که امسال، همچنان‌ که با صبر و خویشتنداری، مراسم سیزده به ‌در را هم به صورت مجازی و با خانه‌نشینی و خودداری از دورهمی‌های فامیلی برگزار کردند، هر مهمانی فامیلی و دوستانه به مناسبت «شب یلدا» را به روزهای خوش «بدون کرونا» موکول کنند تا مبادا یک ازدحام اقوام و دوستان، فهرست مرگ‌های کرونایی را پرشمارترین از این که حالا هست رقم بزند. علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا، با هشدار نسبت به این که دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه، علت ۵۱ درصد موارد ابتلا و انتقال زنجیره کروناست، گفت: «اگر شب یلدا از سوی مردم مدیریت نشود، همه دستاوردهایمان از بین خواهد رفت. از مردم خواهش می‌کنم همان طور که در مراسم ۱۳ فروردین مراعات کردند، از دورهمی‌ها پرهیز کنند؛ وگرنه دوباره شاهد قرمز شدن تهران و دیگر شهرهای نارنجی و اجبار به اجرای محدودیت‌های سختگیرانه‌ خواهیم بود.»

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم با هشدار نسبت به تبعات دوباره و جبران‌ناپذیر نادیده گرفتن پرهیز از دورهمی‌ها و دامن زدن به ازدحام و تردد غیر ضروری در خیابان‌ها گفت: «مردم باید بدانند این ویروس با هیچ‌کس شوخی ندارد و برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای کادر درمان است. ما از ابتدای شیوع کرونا بسیاری از عادات و سنت‌های خود را بر خلاف سال‌های قبل ترک کرده یا تغییر دادیم. نوروز ۹۹ به دید و بازدید نرفتیم، ۱۳ به در، هیچکس سبزه گره نزد، در ماه مبارک رمضان هیچ‌کس ولیمه نداد و ... به همین دلیل به نظر می‌رسد باید شب یلدا هم استثنایی برگزار شود. از مردم می‌خواهیم در خانه خودشان با همان جمع خانوادگی بمانند و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده کنند. وسایل ارتباط جمعی، اپلیکیشن‌های ارتباطی و ... در این شب می‌توانند سبب دیدار ما با اقوام و دوستان‌مان شوند.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم در توصیه به تمام هموطنان و شهروندان ساکن در ایران گفت: «یکی از نگرانی‌های جدی همکاران ما در وزارت بهداشت در حال حاضر، برگزاری دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها در شب یلداست و انتظار مدافعان سلامت کشور از مردم قدرشناس ایران اسلامی این است که با تداوم همکاری مسئولانه خود در عمل به توصیه‌های بهداشتی، از هر گونه اقدام نسبت به برگزاری دورهمی و مهمانی خانوادگی به ویژه در شب یلدا به‌ طور جدی خودداری کنند.»

البته فقط مسئولان حوزه سلامت در ایران نیستند که از بابت گردهمایی‌های خانوادگی و دوستانه در این روزهای «کرونایی» و خطر تشدید مرگ و ابتلای کووید-‌۱۹ نگرانند. ماه‌های آذر و دی در ایران مصادف است با ماه‌های نوامبر و دسامبر در جهان و سه مناسبت مذهبی و آیینی در این دو ماه برای بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت مسیحیان که می‌خواهند جشن شکرگزاری، تولد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نوی میلادی را با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار کنند. بهترین و بیشترین حراج‌ها، بیشترین بسته‌های ویژه و تخفیف‌ها در سفرهای توریستی به مقاصد گردشگری بین‌المللی و برنامه‌های ویژه و جدید در ۵ قاره جهان، برای این سه مناسبت مذهبی و آیینی تدارک می‌شود ولی امسال، حدود ۴۰درصد از جمعیت جهان، باید به احترام رعایت حقوق انسانی هموطنان خود، این اعیاد و جشن‌ها را انفرادی و بدون گردهمایی خانوادگی برگزار کنند. امسال تمام دولت‌های جهان هشدار می‌دهند که نادیده گرفتن توصیه‌ها و حضور در جشن‌ها و مهمانی‌ها می‌تواند مرگ همان عزیزان حاضر در مهمانی‌ها را رقم بزند و البته این هشدار چندان هم بیراه نبوده؛ چنان‌ که حالا جامعه پزشکی ایالات متحده می‌گوید علت صعود دوباره آمار کرونا در این کشور ظرف روزهای گذشته، دلیلی ندارد جز بی‌توجهی مردم و برگزاری جشن شکرگزاری (۲۶ نوامبر).

چند روز قبل، صدراعظم آلمان خطاب به هموطنانش گفت که اگر امسال و همزمان با شیوع کووید-۱۹ برای آغاز سال نو راهی خانه پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها شوند، احتمالا این دیدار، آخرین دیدار آنها خواهد بود. دولت ترکیه از چند هفته قبل و به دنبال نزدیک شدن به آغاز سال نوی میلادی، برگزاری هرگونه حراج و فروش حضوری در مغازه‌ها را ممنوع کرده و در بسیاری شهرهای بزرگ این کشور از جمله استانبول، ازمیر و آنکارا، حراج ویژه سال نو فقط به شیوه آنلاین و غیر حضوری امکان‌پذیر است. اعضای اتحادیه اروپا هم با نگرانی از افزایش دوباره آمار مبتلایان در این کشورها، تعطیلی مراکز تفریحی را تمدید کرده‌اند؛ آن هم در حالی که این روزهای سرد به روال معمول هر سال، از شلوغ‌ترین روزهای پایتخت‌های اروپایی به سبب حضور گردشگران بوده اما حالا در خیابان‌های پاریس و رم و لندن و آمستردام و در دالان دراز مغازه‌های تعطیل و چراغ‌های خاموش، فقط سکوت است که در پیاده‌روها قدم می‌زند.

شرایط تهران بدتر شده است

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از تمدید محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی از جمله تهران خبر داد و اعلام کرد که شهر تهران همچنان در وضعیت نارنجی است و همچون سه هفته قبل، محدودیت‌های تردد شبانه در تمام شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و ممنوعیت فعالیت اصناف گروه ۳ و ۴ در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی و همچنین ممنوعیت تردد خودروهای غیر بومی بین شهرهای قرمز و نارنجی اجرا می‌شود.

به گفته محسن فرهادی، با وجود کاهش بستری‌ها در کشور و افزایش ۹۰ درصدی میزان رعایت پروتکل‌ها در برخی مناطق، وضعیت رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران، کمتر از میانگین کشوری است و حالا به ۴۰ درصد کاهش یافته است. این هشدار درباره تنزل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت در حالی است که به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، وضعیت پایتخت از بابت افزایش ترددها بسیار نگران‌کننده است و علیرضا زالی، روز چهارشنبه در گزارشی از وضعیت تهران اعلام کرد: «در ۴۸ ساعت اخیر (دوشنبه تا چهارشنبه ۱۷ تا ۱۹ آذر) شاهد ازدحام و شلوغی قابل توجهی بودیم. بر اساس گزارش‌ها تردد مرکزی و درون‌شهری نسبت به هفته قبل ۱۳۵ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد داشته است. در میزان استفاده از مترو نسبت به هفته قبل ۳۹درصد افزایش را شاهد بودیم و فقط در ترددهای درون‌شهری ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح نسبت به هفته قبل ۱۲ درصد کاهش گزارش شده است. در ۲۴ ساعت اخیر (۱۸ تا ۱۹ آذر) ۸۰ نفر در تهران فوت شدند که از این تعداد ۵۲ نفر PCR مثبت بودند. همچنین ۳۷۸ بیمار بستری جدید در شهر تهران گزارش شده که از این تعداد ۱۳۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ بیمار سرپایی جدید هم به بیمارستان‌های پایتخت مراجعه کردند و در مجموع ۳۴۷۰ بیمار در بخش‌های درمانی بستری هستند که از این تعداد ۱۳۲۰ در بخش مراقبت ویژه هستند و به‌ طور کلی ۳۹۵ بیمار شرایط نامناسب تنفسی دارند.»

بنا به اعلام دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، در فاصله ظهر ۲۰ تا ۲۱ آذرماه ، ۹هزار و ۵۹۴ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که از این تعداد، هزار و ۴۰۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۲ هزار و ۶۱۷ نفر افزایش یافت. همچنین در همین فاصله زمانی ۲۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌های کووید ۱۹ در کشور هم به ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر رسید. در حال حاضر، هر ۵ دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر شدت ابتلای کووید-۱۹ از دست می‌دهد و سیدعباس متولیان، اپیدمیولوژیست، هم دو شب پیش با ابراز نگرانی نسبت به تبعات دورهمی‌های شب یلدا هشدار داد که در حال حاضر، یک درصد از ابتلای جهانی کووید-۱۹، مربوط به موارد ابتلا در ایران است اما ۳.۳ درصد مرگ کرونایی در ایران اتفاق می‌افتد که این عدد، از میانگین جهانی بیشتر است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین