کد خبر: ۶۸۵۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹

۵۰ درصد کرونایی‌های قزوین در تجمعات خانوادگی شرکت داشتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی عامل اصلی ابتلا به کرونا محسوب می‌شوند به‌طوری‌که ۵۰ درصد از مبتلایان کرونا در استان قزوین در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی حضور داشتند.
۵۰ درصد کرونایی‌های قزوین در تجمعات خانوادگی شرکت داشتند
آفتاب‌‌نیوز :

پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۲ آذر ماه در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به کاهش شیوع کرونا در استان هم‌اکنون وضعیت شهرستان آوج زرد و وضعیت چهار شهرستان دیگر استان یعنی قزوین، البرز، آبیک و بوئین‌زهرا نارنجی است اما وضعیت نارنجی به معنای خوب بودن شرایط نیست.

وی افزود: وضعیت نارنجی به معنای خطر و هشدار و شرایط کاملاً شکننده است؛ در کنار فصل سرد سال نیز شب یلدا را در پیش داریم که می‌تواند شرایط بسیار پرمخاطره‌ای ایجاد کند بنابراین اجتماعات کوچک در شب یلدا نیز می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشتیم و وضعیت رو به بهبود است، نکته‌ای که همه دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار دهند سیر صعودی بیماری در استان گیلان است، اکنون گیلان اولین استان از نظر میزان شیوع بیماری در کشور است با توجه به اینکه ارتباط تنگاتنگی بین استان ما و گیلان وجود دارد وضعیت این استان می‌تواند برای ما خطرناک باشد.

کمبود کیت آزمایشگاهی نداریم

وی خاطر نشان کرد: کمبود کیت آزمایشگاهی معضلی بود که از روز اول با آن روبه‌رو بودیم اما هم اکنون این معضل رفع شده و بستر مناسب برای کاهش چرخه بیماری ایجاد شده است.

نامدار یادآور شد: بیش از ۴۵ درصد مبتلایان به کرونا در استان قزوین را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل دادند، این مسئله باید به طور جدی مورد بررسی قرار بگیرد که چگونه می‌شود از ابتلای افراد سالمند به کرونا جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۶ درصد از فوتی‌ها دارای بیماری زمینه‌ای هستند درحالی که می‌بینیم بسیاری از کشورهای اروپایی فوتی‌های دارای بیماری زمینه‌ای را در آمار خود وارد نمی‌کنند، میزان فوت در افراد بالای ۶۰ سال نیز در استان قزوین بالا است به طوری که میانگین کشوری در فوت بالای ۶۰ سال ۶۲ درصد و این میزان در قزوین ۷۷ درصد است، نگاه خوشبینانه این است که خدمات خوبی در استان دریافت شده و نگاه نگران‌کننده هم این است که جمعیت استان قزوین رو به پیری و سالمندی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: بیش از ۵۶ درصد مبتلایان استان قزوین آقا و ۴۳ درصد خانم هستند که این میزان تفاوت قابل توجهی ندارد.

وی عنوان کرد: پیک بیماری استان قزوین در آبان ماه بیشترین میزان طی ۹ ماه گذشته بود، در آذر ماه نیز با کاهش بیماری روبه‌رو بودیم، موارد مثبت در شهرستان قزوین نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشتر بوده است، ممکن است محدودیت‌ها را بتوانیم کوتاه مدت مدیریت کنیم یا اینکه تا پایان سال ادامه دهیم در این میان طرح شهید سلیمانی بستر مناسبی است که باید از آن برای کنترل شرایط استفاده کنیم و چرخه بیماری را کاهش دهیم.

نامدار تصریح کرد: بررسی‌های ابتلا و فوتی هر ده روز به‌روز می‌شود، شهرستان قزوین بیشترین آمار ابتلا را دارد و بعد از آن هم شهرستان‌های البرز، تاکستان، بوئین‌زهرا، آبیک و آوج قرار دارد، نقاهتگاه نیز آماده شده است و افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت می‌شود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت تمایل می‌توانند از نقاهتگاه استفاده کنند.

وی با اشاره به دلایل ابتلا به کرونا در استان بیان کرد: ۶۸ درصد از افراد مبتلا اعلام کرده‌اند که در تماس با فرد مبتلا بوده‌اند، همچنین ۱۷ درصد به علت حضور در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، ۱۲ درصد به دلیل استفاده از تاکسی و آژانس، ۱۳ درصد به دلیل عدم استفاده از ماسک، ۱۰ درصد به علت حضور در بازار و مراکز خرید شلوغ و استفاده از اتوبوس و مترو، ۷/۲ درصد نیز شرکت در مهمانی‌های بالای ۱۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: شرکت در دورهمی‌های زیر ده نفر را از بیماران نمی‌پرسیم وگرنه این تعداد بیشتر است، بالای ۵۰ درصد ابتلا به علت تجمعات خانگی است اما چون این تجمعات کمتر از ۱۰ نفر است محاسبه نمی‌شود، سابقه سفر در این دو هفته نیز پایین آمده اما استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دورهمی‌ها دو عامل مهم است.

وی تأکید کرد: همچنان زنان خانه‌دار با ۲۷ درصد و کارمندان و کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی با ۱۸ درصد بیشترین میزان ابتلا در استان را به خود اختصاص داده‌اند، این در حالی است که همواره تأکید شده در واحدهای تولیدی که در آن تعداد مبتلایان زیاد است به‌صورت روزانه تست کرونا انجام شود، از ابتدای شیوع کرونا واحدهای تولیدی را تعطیل نکردیم اما باید پروتکل‌های بهداشتی در این واحدها رعایت شود.

نامدار یادآور شد: بازنشستگان، کارمندان و فروشندگان ۴ درصد مبتلایان را تشکیل می‌دهند، همچنین میزان ابتلا در بین نیروی انتظامی، دانشجویان، رانندگان، کارگران شهرداری و کارمندان بانک زیر ۲ درصد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین