کد خبر: ۶۸۵۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱

دستور خرید واکسن صادر شد؟/ تست انسانی واکسن ایرانی کرونا؛ هفته اول دی

در روزی که گذشت بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت و تست‌های قطعی تعداد مبتلایان کشور به کوید19 به یک میلیون و دویست هزار نفر رسید.
دستور خرید واکسن صادر شد؟/ تست انسانی واکسن ایرانی کرونا؛ هفته اول دی
آفتاب‌‌نیوز :

سیما سادات لاری؛ سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته ۸ هزار و ۲۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۶ نفر از آنها بستری شدند و متاسفانه ۲۲۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهرستان نارنجی و ۲۰۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته لاری، شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

از واکسن ایرانی کرونا چه خبر؟

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: تست انسانی واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی با مجوز صادر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هفته اول دی آغاز و در سه فاز ۲۸ روزه انجام خواهد شد.

مخبر با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در هر دو حوزه امنیت غذایی و دارویی ورود کرده، گریزی به بحث تولید واکسن ایرانی کرونا کرد و افزود: تست انسانی واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی با مجوز صادر شده از سوی وزارت بهداشت از هفته اول دی آغاز و در سه فاز ۲۸ روزه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشمندان ستاد اجرایی اطمینان دارند که بهترین و مطمئن‌ترین واکسن کرونا در کشور را تولید خواهیم کرد و به دلیل استفاده از ویروس کشته‌شده، این واکسن هیچ خطری برای مردم عزیزمان نخواهد داشت.

مخبر خاطرنشان کرد: این واکسن ابتدا بر روی ۵۶ نفر تزریق خواهد شد، در فاز دوم این واکسن به ۵٠٠ نفر تزریق خواهد شد و برای فاز سوم هیچ محدودیتی اعمال نمی شود و می توانیم به تولید انبوه برسیم و سه الی چهار ماه بعد از تست انسانی ما به نقطه ای خواهیم رسید که کشور از واردات این واکسن بی نیاز خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) افزود: با سیل عظیمی از متقاضیان برای تست واکسن کرونا مواجه هستیم.

وضعیت تردد بین شهر در شرایط نارنجی

مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران با تاکید بر لزوم خودداری تردد غیرضرور توسط شهروندان در شرایط شیوع کرونا ویروس گفت: بهتر است برای موارد ضروری هم از حمل و نقل عمومی استفاده شود، اما در موارد خاص که ضرورت تردد بین شهرستانی و استانی با خودروی شخصی وجود دارد در فرمانداری شهرستان مربوطه با بررسی مدارک ارائه شده در صورت تایید برای یک بار مجوز تردد داده خواهد شد.

ایمان قربانی در تشریح روند بررسی درخواست تردد ضرور بین شهرستانی در وضعیت نارنجی گفت: افرادی که ضرورت دارد در موارد بسیار خاص همانند بیماری و یا اثاث کشی از خودرو شخصی برای تردد بین شهرستانی و استانی استفاده کنند می توانند برای ارائه مدارک و مستندات خود به فرمانداری شهرستان مربوطه و در تهران به فرمانداری تهران مراجعه کنند.

وی افزود: در فرمانداری مستندات فرد در مجموعه ای ویژه همین ترددها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تایید مستندات به فرد تنها برای یکبار مجوز تردد داده خواهد شد اما بی تردید حتی برای این افراد نیز توصیه این است که برای تردد ضرور خود از حمل و نقل عمومی بهره بگیرند.

دستور روحانی برای خرید واکسن کرونا

حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اقدامات موثر دستگاههای مختلف در زمینه مبارزه با بیماری کرونا گفت: همه ما توجه کنیم یک دستور العمل، یک ماسک، شستن دست و فاصله اجتماعی به تنهایی کافی نیست بلکه همه این دستورالعمل‌ها باید با هم اجرا شود. یک نفر مبتلای بی علامت ممکن است ۲۰ یا ۳۰ نفر را مبتلا کند و برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند می تواند خطرناک باشد.

او ادامه داد: ما امروز شاهد شرایط خوبی هستیم؛ همه آمارهایی که سر به آسمان می گذاشت الان خیلی بهتر شده است. قرار شد قرارگاه عملیاتی ما و صدا و سیما فکر کنند. من خواهش می‌کنم مردم در شب یلدا مراعات کنند و این شب یلدا را سایبری و در فضای مجازی برگزار کنند.

روحانی همچنین درباره تهیه و اکسن کرونا نیز گفت: دستور دادم واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت خریداری شود. با کمک هم از این مسیر عبور خواهیم کرد.

او گفت: برای واکسن هر اقدامی که لازم بوده انجام شده؛ هر کمکی برای شرکت‌ها دانش‌بنیان بوده داریم و خواهیم داشت.

کدام گروه در اولویت تزریق واکسن هستند؟

پیام طبرسی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا کودکان در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند یا خیر توضیح داد: کودکان درگیری شدیدی به این بیماری ندارند و واکسن کرونا قرار است، برای پیشگیری از بروز نوع شدید این بیماری در بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر کودکان در اولویت واکسیناسیون برای این بیماری نیستند.

وی با بیان اینکه افراد آسیب پذیر، بیماران زمینه‌ای و افراد مسن در اولویت تزریق واکسن قرار دارند اظهار داشت: پس از تزریق این واکسن برای گروه‌های مذکرو افراد عادی واکسن کرونا را تزریق خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ایمنی بدن افراد مبتلا به کرونا حدود سه ماه در نظر گرفته می‌شود خاطرنشان کرد: از آنجایی که ایمنی بهبودیافتگان در مقابل کرونا پایدار نیست و بعد از ۳ ماه از بین می‌رود، این افراد نیاز به واکسینه شدن در مقابل ویروس کووید۱۹ را دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین