کد خبر: ۶۸۶۴۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

در سه‌ماهه اول بارداری، دم‌نوش نخورید

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: استفاده از هر نوع دم‌نوشی در ۳ ماه اول بارداری ممنوع است مگر اینکه با تشخیص پزشک از یک دم‌نوش باهدف خاصی استفاده کنند در غیر این صورت خانم باردار نباید از دم‌نوش استفاده کند.
در سه‌ماهه اول بارداری، دم‌نوش نخورید
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر الهام اختری با اشاره به‌سلامت بارداری، تصریح کرد: بارداری یک‌روند فیزیولوژیک و طبیعی دارد، بانوان برای طی کردن سالم این دوران باید اصول حفظ سلامتی را در دوران پیش از بارداری رعایت کنند تا بارداری بدون مشکلی داشته باشند.

وی افزود: سبک زندگی سالم شامل خواب شبانه کافی، فعالیت بدنی کافی، رژیم غذایی مناسب، دفع مناسب، اعراض نفسانی و آب‌وهوا است، خوابیدن کافی در حفظ سلامتی اهمیت بالایی دارد و افراد باید خواب شبانه کافی داشته باشند یعنی از ساعت ۲۳ تا ۷ صبح بخوابند و روز خوابی نداشته باشند.

این متخصص طب ایرانی اظهار کرد: فعالیت بدنی برای زنان باردار ضروری و بهتر است که پیاده‌روی صورت بگیرد، البته در پیاده‌روی انتخاب کفش مناسب باید موردتوجه قرار بگیرد و پیاده‌روی بدون کیف توصیه می‌شود، همچنین در تغذیه باید استفاده از کنسروها، غذاهای آماده و فرآوری شده را به حداقل برسانند و غذای سالم و تازه را در ساعت مشخصی مصرف کنند.

وی یادآور شد: در سبک زندگی سالم دفع روزانه نیز مهم است، فردی که یبوست ندارد درواقع دفع راحت بااحساس تخلیه کامل و همچنین خونریزی عادت ماهانه مناسب دارد دوران بارداری بهتری در انتظار اوست، در استرس‌ها نیز غم، درد و نگرانی و هیجان ناشی از اخبار روزمره باید مدیریت شود.

اختری خاطرنشان کرد: اگر فردی اصول ۶ گانه حفظ سلامتی را رعایت کند نباید نگران سلامتی دوران بارداری باشد، زمانی طب سنتی پاسخگوست که اصول سبک زندگی سالم نیز رعایت شده باشد، ما نمی‌توانیم صرفاً با خوردن دم‌نوش اثرات بی‌خوابی‌های شبانه یا استفاده از مواد غذایی ناسالم را جبران کنیم.

وی تأکید کرد: برخی دچار این سوءتفاهم هستند که استفاده از دم‌نوش یا مواد غذایی با طبع گرم باعث سلامتی در بارداری می‌شود، این سوءتفاهم‌ها باعث می‌شود که عوارض بارداری تشدید شود چراکه هیچ دم‌نوشی جای خواب شبانه کافی و هیچ ماده غذایی گرمی نمی‌تواند جایگزین گرمای ناشی از فعالیت بدنی روزمره باشد، بنابراین طب سنتی باید در کنار سبک زندگی سالم دنبال شود.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: به شکل کلی اگر بخواهیم به زنان باردار توصیه کنیم این است که شب بیدار نمانند مگر این‌که به‌واسطه شغلشان مجبور به بیداری هستند، بانویی که می‌تواند بخوابد باید خواب شبانه را جدی بگیرد چراکه خواب شبانه مادر از ابتلای نوزاد به رفلاکس و کولیک جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: استفاده از هر نوع دم‌نوشی در ۳ ماه اول بارداری ممنوع است مگر این‌که با تشخیص پزشک باید از یک دم‌نوش باهدف خاصی استفاده کنند در غیر این صورت خانم باردار نباید از دم‌نوش استفاده کند، همچنین مصرف چند گیاه است که خوردن آن در زنان باردار باید با امساک همراه باشد، برای مثال زنان باردار نباید از کرفس به شکل خورشت یا آب کرفس استفاده کنند بلکه تنها می‌توانند بخشی کمی از کرفس را برای مزه دادن به غذا استفاده کنند.

اختری تصریح کرد: خانم‌هایی که لکه بینی دارند نیز نباید از کنجد و کرفس استفاده کنند، همچنین استفاده از زرشک برای زنان باردار توصیه نمی‌شود و نباید بیشتر از یک قاشق در هفته استفاده کند، خوردن زرشک به‌صورت آب‌زرشک یا خوردن هوسانه که ویار دارد به‌طورکلی منع می‌شود.

وی اظهار کرد: زعفران نیز از ممنوعیات دوران بارداری است، زنان باردار نباید چای زعفران استفاده کنند همچنین استفاده مرتب از شربت زعفران غلط است بلکه مصرف آن باید در حد اندکی از دم‌کرده زعفران باشد که به غذا عطروطعم بدهد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: به زنان باردار توصیه می‌شود در رژیم غذایی‌شان حتماً از میوه استفاده کنند، «به» را می‌توانند به شکل خورشت، تاس کباب، چای به مربا و دسر استفاده کنند، استفاده از «به» منجر به‌سلامتی و زیبایی جنین می‌شود و نرخ بروز تهوع در بارداری را کاهش می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
چرا منع زرشک و کرفس؟؟ علت را بگویند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین