کد خبر: ۶۸۷۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
در ستاد توسعه گیاهان دارویی جهاد کشاورزی مطرح شد؛

خوزستان سرآمد تنوع و پوشش گیاهان دارویی در کشور/ لزوم ایجاد تعاونی زنان و نقش آن‌ها در تولید داروهای گیاهی

وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور، استان خوزستان را باتوجه به شرایط اقلیمی، به‌عنوان سرآمد تنوع در گیاهان دارویی کشور معرفی کرد و از تهیه و تنظیم برنامه راهبردی صادرات گیاهان دارویی، با اتحادیه اروپا خبر داد.
خوزستان سرآمد تنوع و پوشش گیاهان دارویی در کشور/ لزوم ایجاد تعاونی زنان و نقش آن‌ها در تولید داروهای گیاهی
آفتاب‌‌نیوز :

حسین زینلی امروز جمعه پنجم دی‌ماه در جلسه ستاد توسعه گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: نبود انجمن و اتحادیه فعالِ مستقل برای پیگیری موضوعات مربوط به گیاهان دارویی یکی از مشکلات اساسی این حوزه محسوب می‌شود. این‌ انجمن‌ها می‌توانند ضمن ارتباط با نمایندگان این حوزه نقاط ضعف و قوت را شناسایی و گوشزد کنند.

او بابیان اینکه در صورت تصویب طرحی در زمینهٔ تولید، توسط سازمان برنامه‌وبودجه، در ارائه تسهیلات و یارانه به کشاورزان محدودیت نخواهیم داشت، افزود: ضعیف بودن ارتباط دانشگاه با بازار از دیگر مشکلات این حوزه است، به‌طور مثال بازار نیازمند نوعی از آویشن هست اما در دانشگاه، بر نوع دیگری از آن تحقیق می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور گفت: بحث کشت ارگانیک گیاهان دارویی موضوعی است که باید در دستور کار قرار دهیم چراکه در بازار موردتوجه ویژه‌ای قرارگرفته است.

زینلی عنوان کرد: برای نخستین بار در کشور، برنامه استراتژی راهبردی صادرات گیاهان دارویی، با اتحادیه اروپا تهیه و تنظیم شده است و همچنین در صورت نیاز به نیروی متخصص جهت آموزش، مراتب و مقدمات آن را فراهم خواهند کرد.

تأکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی و اشتغال افراد شرکت کننده در این دوره، همچنین نقش زنان و ایجاد تعاونی زنان در تولید محصولات و داروهای گیاهی، ازجمله نکات مطرح شده از سوی وی بود.

خدا رحم امیری زاده (رئیس سازمان کشاورزی خوزستان)، ایران را به‌عنوان یکی از کشورهای غنی دنیا در بخش گیاهان دارویی معرفی کرد و گفت: باتوجه به اقلیم هر منطقه، می‌توان گیاهان دارویی مختلفی کاشت و خوزستان در این حوزه با توجه به تنوع اقلیمی، در کشور سرآمد است.

او می‌گوید: متأسفانه ایران و استان خوزستان، در این حوزه شرایط خوبی ندارد. با ظرفیت بالایی که استان دارد بعضی گونه‌ها بر اثر غارت و برداشت‌های غیرقانونی در حال منقرض شدن هستند. بستر استان برای کشت گیاهان دارویی مناسب هست و نسبت به دیگر محصولات زراعی عرصه وسیع‌تری دارد.

رئیس سازمان‌ جهاد کشاورزی خوزستان افزود: واردات گیاهان دارویی و عدم برنامه‌ریزی مسئولان در کشت این گیاهان، از دیگر مشکلات این حوزه محسوب می‌شود.

وی تشکیل اتحادیه گیاهان دارویی به‌عنوان یک اتاق فکر را ضروری دانست و تشریح کرد: بکار گیری افراد تحصیل کرده در کشت و شناسایی گیاهان دارویی از دیگر اقداماتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

در تمام خانه‌های کشور از گیاهان دارویی استفاده می‌شود، حتی در خصوص ویروس کرونا، به مصرف این نوع گیاهان نیز توصیه شده و این نشان از نیاز این محصولات در کشور و سراسر دنیا دارد.

وی در پایان به آموزش و ترویج کشت این گیاهان در شهرستان‌ها و همچنین راه‌اندازی بازارچه گیاهان دارویی تأکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین