کد خبر: ۶۸۷۴۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵

توضیح درباره سنگ‌مزار استاد شجریان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: طراحی و تهیه سنگ‌مزار برای نصب بر مقبره استاد فقید محمدرضا شجریان از سوی خانواده آن مرحوم در حال انجام است.
توضیح درباره سنگ‌مزار استاد شجریان
آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفضل مکرمی‌فر روز شنبه افزود: طراحی و تهیه این سنگ‌ مزار ویژه، با توجه به محل نصب آن در محوطه باغ آرامگاه فردوسی و ثبت این اثر شاخص در فهرست آثار ملی ایران مستلزم رعایت ویژگیها و موازین خاص در چارچوب قوانین و ضوابط میراث فرهنگی کشورمان است.

وی ادامه داد: این موازین قانونی و ضوابط میراث فرهنگی در چارچوب صورتجلسه‌ و تفاهمنامه امضا شده از سوی مسوولان ذیربط در خراسان رضوی و خانواده مرحوم شجریان اعلام و تشریح شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی استانداردهای مشخص شده در این تفاهمنامه را شامل مواردی همچون لزوم فقدان برجستگی در سنگ‌مزار، ابعاد معین آن و موارد مشابه ذکر کرد که مورد توافق لازم قرار گرفته و بر همین اساس لازم‌الاجرا هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه باغ آرامگاه فردوسی سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، انجام هر اقدامی در محوطه این اثر ملی و میراثی ایران زمین منوط به اجرای ضوابط خاص است که پیش از این در قالب تفاهمنامه امضا شده به اطلاع خانواده استاد مرحوم شجریان رسیده و مورد موافقت آنها قرار گرفته است.

مکرمی‌فر افزود: زیرسازی لازم نیز برای نصب سنگ‌مزار استاد فقید موسیقی ایران انجام شده و محل مقبره برای این اقدام آماده است.

وی ادامه داد: همچنین طراحی و ساخت سنگ‌مزار مرحوم شجریان بر عهده خانواده آن استاد فقید است لذا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و یا مدیریت مجموعه باغ آرامگاه فردوسی، هیچگونه دخالتی در این امر ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بر این اساس شرایط برای نصب سنگ‌مزار در حال تهیه از سوی خانواده مرحوم شجریان، در صورتی که مطابق توافقهای امضا شده در تفاهمنامه باشد، مهیا بوده و بلامانع است.

آرامگاه فردوسی در باغی شش و نیم هکتاری واقع در ۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد در مسیری منشعب از جاده مشهد - چناران با نام "بلوار شاهنامه" قرار دارد.

محوطه داخلی باغ آرامگاه فردوسی همچنین محل دفن "مهدی اخوان‌ثالث" شاعر خراسانی نامدار معاصر است.

پیکر مرحوم زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان نیز در پی درگذشت خسرو آواز ایران مهر ماه گذشته در همین محل به خاک سپرده شد.

"آرامستان شعرای مشهد" واقع در ۵۰ متری بیرون باغ آرامگاه فردوسی نیز مزار تنی چند از دیگر شاعران نامدار معاصر شامل مرحومان "عماد خراسانی، احمد گلچین‌معانی، احمد کمالپور، محمد قهرمان و عشرت قهرمان" است.

مراسم خاکسپاری استاد آواز ایران روز شنبه ۱۹ مهر ماه امسال با حضور اعضای خانواده مرحوم شجریان، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از مدیران خراسان رضوی همچون مدیران‌کل میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرماندار و شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای اسلامی این شهر، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان آن روانشاد در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری روز پنجشنبه ۱۷ مهر امسال در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
1
4
روحش شاد استاد بی نظیر و بی بدیل.
ن.خ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
1
1
چقدر کوته فکر کی میخایم پیشرفت کنیم با سنگ قبرم به مشکل میخورن .استاد روحش شاد بزرگ مرد موسیقی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
1
0
آخه این واسه مملکت چیکار کرده .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین