کد خبر: ۶۸۷۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱

پویش «ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی» آغاز شد

شهرداری تهران پویش «ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی» را با شعار «هم سایه هم» از ابتدای دی ماه آغاز کرده و تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه خواهد داد.
پویش «ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی» آغاز شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این پویش طی فرایند ۱۵ماهه با تشکیل گروه‌های تخصصی تولید محتوا، اعم از روانشناسان، جامعه‌شناسان، شهرسازان، مدیران واحدهای تخصصی شهر تدوین و به مرحله اجرا رسیده است.

پویش «ارتقاء فرهنگ آپارتمان‌نشینی» با شعار «هم سایه هم» در سه محور قوانین و حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت و محیط زیست و کاهش پسماند از اول دی ماه ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ برگزار می‌شود تا به بسترسازی در زمینه ارتقای این فرهنگ کمک کند.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن بیش از ۸۷ درصد از خانوارهای پایتخت در آپارتمان‌ها سکونت دارند، این آمار نشان دهنده غلبه سبک زندگی آپارتمانی به صورت بسیار فراگیر در شهر تهران است.

این عدد نشانگر آن است که آپارتمان نه تنها به مثابه کالبد بلکه به عنوان بستری اجتماعی توانایی نقش‌آفرینی دوگانه، برای نهادهای سیاستگذار و شهروندان دارد.


آپارتمان یکی از مهمترین بسترهای گفت و گو درباره بایدها و نبایدهای زیست شهری و میدانی برای آموزش شهروندی متقابل و ارتباط میان سیاستگذاران و شهروندان است.

با توجه به رواج و پایداری سبک زندگی آپارتمان‌نشینی طی چند دهه اخیر در ایران و به ویژه در کلان‌شهر تهران، ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی حائز اهمیت است؛ به گونه‌ای که انتظار بر این بوده که همگام با افزایش کمی آپارتمان، بر بعد کیفیت این سبک زندگی نیز تاکید شود، در حالی که جای خالی این موضوع پررنگ است.

از سویی نظر به تفاوت میان «شهرنشین» و «شهروند» و تأکید بر این اصل که شهروندی نه‌ تنها به‌ معنای سکونت در یک‌ شهر به‌ مدت مشخص که به ‌معنای مجموعه‌ای از آگاهی‌های حقوقی، فردی و اجتماعی است و شهروندی بر تکالیف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر و در قبال شهر و دولتی که در آن زندگی می‌کنند، تأکید دارد، مشارکت به مثابه میثاق نوین اجتماعی عبارت از اشکال گوناگون اداره امور شهری، ضرورت ابداع روش‌های جدید مشورت با مردم و تمرکززدایی در مدیریت و تصمیم‌گیری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین