کد خبر: ۶۸۸۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

آیا بایدن راه ترامپ را درباره عربستان می‌پیماید

هرچند روابط واشنگتن–ریاض در چند دهه اخیر به دلیل بهرمندی از دلارهای نفتی سعودی در سطح عالی بوده، اما رابطه «دونالد ترامپ» با سران ریاض به ویژه "محمد بن سلمان" ولیعهد جویای نام و تشنه قدرت عربستان، آنقدر ویژه بوده که رییس جمهوری آمریکا، سعودیها را به عنوان «گاو شیرده» تصور خواند.
آیا بایدن راه ترامپ را درباره عربستان می‌پیماید
آفتاب‌‌نیوز :

روی کار آمدن ترامپ در آمریکا در چهار سال گذشته مصادف بود با ولیعهد شدن محمد بن سلمان در عربستان و همین مساله موجب شد تا رییس جمهوری ایالات متحده بتواند قرار داد ۴۶۰ میلیارد دلاری سلاح را به سعودیها تحمیل کند و نه تنها شرکت‌های اسلحه‌سازی‌های آمریکا را از خطر ورشکستگی نجات دهد، بلکه تجارت آنها را توسعه و رونق بخشد، موضوعی که در مقابل با کشتار مسلمانان دیگر کشورها همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان همراه بوده است که عموما با سلاح‌های خریداری شده با دلارهای نفتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچون امارات بوده است.

ترامپ که این روزها باید بساط خود را از کاخ سفید جمع کند، در دوران ریاست جمهوری اش تا آنجا که توانست عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی همچون امارات و بحرین را دوشید و از این راه توانست بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع آمریکا را سرپا نگه دارد، اقدامی که با خوش خدمتی ولیعهد سعودی انجام شد. ترامپ نیز در مقابل به خاطر تقدیر از بن سلمان، حمایت همه جانبه خود را از ولیعهد کم تجرجه عربستان برای تحکیم پایه‌های قدرت او و رسیدن به تخت و تاج پادشاهی هموار کرد، اما معلوم نیست این ماه عسل واشنگتن – ریاض در دوران "جو بایدن" رییس جمهوری منتخب آمریکا هم ادامه خواهد داشت یا خیر؟.

گروه بایدن هنوز نیامده به موضوع حقوق بشر در عربستان گیر داده‌اند، موضوعی که در دوران ترامپ نه تنها با چشم‌پوشی، بلکه با همراهی وی همزمان شد. از اقداماتی که رییس جمهوری آمریکا و هیات حاکمه آن چشم‌های خود را در مقابل آن بستند، قتل فجیع "جمال خاشقچی" خبرنگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه بود که به دستور مستقیم بن سلمان انجام شد.

اما این بار مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری منتخب آمریکا هنوز بر مسند قدرت نشسته پاپیچ آل سعود شده و حکم صادره علیه یک فعال حقوق بشر عربستانی به نام "لجین الهذول" را محکوم و اعلام کرده که دولت "بایدن- هریس" در برابر نقض حقوق بشر سران عربستان می‌ایستند.

"جیک سالیوان" دوشنبه گذشته تاکید کرد که صدور احکام دادگاه سعودی برای الهذلول به دلیل صرف استفاده از حق جهانی خود، ناعادلانه و نگران کننده است.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرد، "همانطور که گفتیم، دولت بایدن-هریس در برابر نقض حقوق بشر در هر کجا که رخ دهد، ایستادگی خواهد کرد".

الهذلول فعال برجسته حقوق زنان در عربستان است که در صف مبارزات لغو ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور بود؛ او در سال ۲۰۱۸ بازداشت و بر اساس قانون ضد تروریسم! به ۶ سال زندان محکوم شد و ۵ سال نیز ممنوعیت سفر دارد.

مهم‌ترین پرونده‌ای که دولت بایدن درباره عربستان با آن مواجه خواهد بود، پرونده حادثه ۱۱ سپتامبر می‌باشد، پرونده ای که با فشار دولت ترامپ مسکوت ماند.

فشار ترامپ به دادستان‌ کل آمریکا به حدی بود که وی مجبور شد اعلام کند که اسناد مرتبط به دست‌ داشتن عربستان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در اختیار خانواده قربانیان این حادثه قرار نخواهد گرفت.

«ویلیام بار» دادستان‌ کل آمریکا و «ریچارد گرنل» سرپرست نهاد اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا، با بهانه قرار دادن «مسائل امنیت ملی» اعلام کردند که امکان ارائه اسناد مرتبط با دست داشتن عربستان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به خانواده قربانیان این حادثه وجود ندارد.

عدم دسترسی خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر به اسناد مذکور شانس موفقیت آنها را در شکایتی که علیه رژیم عربستان سعودی طرح کرده‌اند، به‌میزان چشمگیری کاهش خواهد داد.

آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که گزارش‌های بیشماری وجود دارد که سران عربستان به گروه تروریستی القاعده در اجرای حملات ۱۱ سپتامبر کمک کرده‌اند.

خانواده‌های حدود ۲۵۰۰ قربانی و بیش از ۲۰ هزار مجروح حوادث ۱۱سپتامبر و شرکت‌های مختلف بیمه خواهان دریافت میلیاردها دلار غرامت از عربستان هستند، اما تاکنون قاضی دادگاه به دلیل فشارهای وارده تصمیمی درخصوص از سرگیری شکایت‌های قضایی علیه عربستان یا رد آن اتخاذ نکرده است؛ حال باید منتظر بود و دید بایدن و تیمش همچون ترامپ با دلارهای نفتی سعودی خاموش می‌شوند و یا این پرونده ملی آمریکا را که ۲۰ سال از آن گذشته پیگیری و به نتیجه خواهند رساند.

هنوز معلوم نیست که آیا بایدن راه ترامپ را در خصوص عربستان ادامه می‌دهد و یا به منافع آمریکایی‌ها توجه خواهد کرد؛ برای رسیدن به پاسخ این سئول باید مقداری تامل کرد تا واقعیت در آینده نزدیک مشخص شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین