کد خبر: ۶۸۸۲۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶

خاورمیانه در حالت آماده‌باش / ترامپ تعطیلات خود را نیمه‌کاره رها می‌کند/تحرکات نظامی آمریکا برای پیشگیری از درگیری با ایران؟

از واشنگتن خبر می رسد که ترامپ تعطیلات خود را نیمه کاره رها می کند و امروز زودتر از زمان پیش‌بینی شده به واشینگتن برمی گردد.
خاورمیانه در حالت آماده‌باش / ترامپ تعطیلات خود را نیمه‌کاره رها می‌کند/تحرکات نظامی آمریکا برای پیشگیری از درگیری با ایران؟
آفتاب‌‌نیوز :

سی ان ان در گزارشی در این خصوص یادآور شده که این اقدام در آستانه تایید نتایج انتخابات آمریکا در کنگره و سنا در روز ششم ژانویه صورت می پذیرد. تاکنون یکی از سناتورهای حمهوری خواه گفته است که از تایید نتایج انتخابات پرهیز خواهد کرد که این به منزله ی تاخیر در اعلام پیروزی بایدن خواهد بود و احتمال می رود نمایندگان دیگری از حزب جمهوری خواه در کنگره و سنا نیز به او بپیوندند.

در این حال سی ان ان اعلام داشته این بازگشت زودهنگام ممکن است به موضوع سالگرد ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا و احتمال انتقام ایران ارتباط داشته باشد.

سی ان ان در گزارشی دیگر با اعلام آماده باش پنتاگون، یادآور شده که گروهی از مشاوران ترامپ مدعی شده‌اند که سطح تهدیدات علیه نیروهایی آمریکایی در عراق به بالاترین سطح خود رسیده و احتمال حمله به منافع آمریکا در عراق از سوی گروه‌های نظامی طرفدار ایران وجود دارد و در روزهای اخیر تعدادی موشک‌های کوتاه‌برد به عراق وارد شده است.

گروهی دیگر از مشاوران نظامی و امنیتی در کاخ سفید نیز بر این عقیده‌اند که درباره این تهدیدات بزرگنمایی شده است و این تهدیدات در حدی نبوده که آن مشاوران مدعی هستند.

تحرکات نظامی آمریکا از جمله اعزام ناو هواپیمابر و جنگنده‌های بی ۵۲ به منطقه خلیج فارس و پرواز بر فراز خلیج فارس از جمله اقدامات غیرمعمول نظامی آمریکا در روزهای اخیر بوده است که به اختلافات در پنتاگون و در نزد مقامات سیاسی و امنیتی کاخ سفید نیز دامن زده است.

آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که این اقدامات صرفا بازدارنده است و با هدف آغاز درگیری نیست اما تحلیل گرانی دیگر نیز معتقدند این اقدامات با هدف بهانه‌جویی و آغاز یک درگیری نظامی صورت می‌پذیرد. پیشتر نیز عنوان شده بود که ترامپ ممکن است در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری خود، آمریکا را به درگیری نظامی با ایران بکشاند.

از جمله وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حساب توییتری خود با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است، تاکید کرد: ایران به دنبال جنگ نیست، اما آشکارا و مستقیم از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف عصر روز پنج شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، ترامپ و همپالگی‌هایش میلیاردها دلار برای ارسال بمب افکن‌های B52 و ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند.»

وی اضافه کرد: «اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است.»

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌«ایران به دنبال جنگ نیست، اما آشکارا و مستقیم از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.»

به نظر می‌رسد روزهای آینده، روزهایی است که نیروهای ایران و آمریکا چشم در چشم هم دوخته‌اند و منطقه در شرایط آماده‌باش به سر می‌برد و باید دید تحولات چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد و جریانات منطقه به سمت مخالفان و یا مشوقان درگیری نظامی خواهد چرحید. بسیاری در آمریکا و منطقه با ماجراجویی‌های ترامپ مخالفت جدی دارند و آن را جنون‌آمیز می‌دانند و تلاش‌های جدی برای پیشگیری از درگیری دارند. در این حال ارزیابی می‌شود که نتانیاهو و چه بسا بن سلمان از مشوقان ترامپ در ماجراجویی و کشاندن پای آمریکا به درگیری نظامی باشند. شاید هیج رئیس‌جمهوری در آمریکا تاکنون به اندازه ترامپ در خدمت اسرائیل نبوده است و اسرائیلی‌ها بعید می‌دانند به این زودی‌ها کسی به اندازه ترامپ در خدمت آنها باشد، بنابراین در روزهای پایانی ترامپ، تلاش خواهند داشت به هر شکلی پای آمریکا به یک درگیری بلندمدت با ایران کشیده شود.

ایران اعلام داشته، مخالف درگیری نظامی است اما در صورت وقوع هرگونه درگیری، به شدت از منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
2
0
همش فیلم هیچی نمیشه جو ندید
کورد
|
Germany
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
خب این همه اسرائیل و عربستان تلاش میکنن برای جنگ خودشون بی خبرن اسرائیل رو باخاک یکسان میکنیم و عربستان را به زمان مار مولک خوردن بر میگردونیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین