کد خبر: ۶۸۸۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲

۳۰ درصد دانش‌آموز ایران در معرض خطر چاقی

وزیر آموزش و پرورش گفت: ورزش و سلامت جسمی تنها یک سرگرمی نیست بلکه یک بخشی از تربیت واقعی است.
۳۰ درصد دانش‌آموز ایران در معرض خطر چاقی
آفتاب‌‌نیوز :

محسن حاجی میرزایی در برنامه گفت و گوی تخصصی با مدیران آموزش و پرورش و معاونان تربیت بدنی استان ها با موضوع اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) که از طریق ویدئو کنفرانس و در بستر شاد برگزارشد، افزود: در ادبیات بسیاری از این جمله استفاده می‌کنند که آموزش و پرورش آینده ساز است ممکن است خیلی از افراد این جمله را به کار ببرند اما به همه محتوای آن توجه نکنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی تصریح کرد: مهم ترین فرصت برای فراهم آوردن آرمان‌هایی که برای آینده این کشور جستجو می‌کنیم در نظام تعلیم و تربیت نهفته است و باید هر اقدامی از مدرسه آغاز شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: در شرایط کرونا اقبال خانواده‌ها از طرح کوچ «کنترل وزن و چاقی» بسیار خوب بوده است و باید از این فرصت به نحو شایسته ای بهره مند شویم.

وزیر آموزش و پرورش به اجرای طرح کوچ اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح کاری فراتر از کار یک وزارتخانه است بلکه طرحی ملی است بنابراین همه بخش ها از جمله وزارت بهداشت، صنایع غذایی، خانواده ها و ... باید تلاش کنند تا این طرح به خوبی محقق شود.

حاجی میرزایی توضیح داد که با فعالیت‌های متعارف نمی‌شود به پدیده چاقی به صورت اساسی پرداخت بلکه باید بر روی آن به طور ویژه کار کرد.

وی یادآورشد: جسم و روح هر دو اهمیت دارند و باید سلامتشان حفظ شود؛ بنابراین برنامه درسی ما باید ۶ ساحت سند تحول بنیادین را پوشش دهد، بنابراین برای پرداختن به ساحت تربیت بدنی و تدوین موقعیت‌های یادگیری به آمار دقیق نیازمندیم تا شرایط تحرک و پویایی بیشتر با جسمی سالم تر را برای دانش آموزان فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تحقق متوازن ساحت های تربیتی ادامه داد: اهداف سند تحول بنیادین مبتنی بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در ساحت‌های شش گانه می باشد و تربیت تک بعدی و تک ساحتی دانش‌آموزان به هیچ عنوان مورد نظر آموزش و پرورش نیست.

حاجی میرزایی گفت: ضروری است در شورای عالی ورزش و سلامت به این موضوع پرداخته شود چرا که این موضوع نیازمند همکاری های ملی است و ما در این عرصه یک موقعیت طلایی داریم که در راستای خواست خانواده‌ها است.

وی تصریح کرد: فرصت یادگیری طلایی ترین مجالی است که در جامعه وجود دارد، بنابراین خانواده‌ها چنانکه فرزندان خود را برای علم آموزی و مهارت آموزی به نظام تعلیم و ترببت می سپارند در این طرح نیز فرزندانشان را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده اند پس باید ماموریت خود را به خوبی انجام دهیم.

وی گفت: هنگامی که ۳۰ درصد جمعیت دانش آموزی کشور در معرض خطر چاقی قرار دارند یعنی زنگ خطر بزرگی به صدا در آمده که ناشی از سبک زندگی آنها است.

وزیر آموزش و پرورش به غربالگری دانش آموزان در طرح کوچ و با بیان اینکه بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیق نمی توان میزان محرومیت افراد در استان ها را مشخص کرد، افزود: اکنون با توجه به خروجی داده ها و آمارهای ارائه شده از طرح کوچ، یک شاخص مهم درباره سوء تغذیه دانش آموزان در اختیار داریم و می توانیم بر اساس آن برنامه های اصلاحی و آموزشی خود را ارائه کنیم.

حاجی میرزایی باتاکید بر حمایت سایر بخش ها، ادامه داد: صداوسیما باید در اجرای این طرح با برنامه های ریزی های هدفمند مانند آموزش سبک زندگی سالم و تبلیغات مناسب در اجرای این طرح به آموزش و پرورش کمک کند به گونه ای که جزو برنامه‌های مستمر و همیشگی آن باشد.

وی گفت : با وزارت صنعت و مجموعه صنایع غذایی نیز باید در این خصوص وارد گفت‌وگوهای جدی شویم تا موضوع تغذیه سالم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان که از سوم آبان ماه آغاز شده، قرار است تا ۳۰ بهمن ماه برنامه هایی در زمینه راهنمایی، حمایت و مشاوره کنترل تغذیه و افزایش تحرک بدنی، برای دانش آموزان اجرا شود. همچنین از دوم تا هشتم اسفند ماه انجام امور مربوط به غربالگری و ارزیابی ثانویه دانش آموزان برنامه ریزی شده است.

وزارت آموزش و پرورش در طرح کوچ با مشارکت معلمان، خانواده ها و دستگاه های عضو ائتلاف اجرای این طرح به ویژه وزارت بهداشت و رسانه ملی، ضمن کنترل وزن و BMI دانش آموزان، با مداخله و ارایه برنامه های لازم، دانش آموزان را در تناسب وزن و افزایش تحرک و شادابی یاری می کند.

BMI شاخص توده بدنی است که بر اساس نسبت قد و وزن شخص، چربی های بدن محاسبه می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین