کد خبر: ۶۸۸۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶

فعالیت بدنی داریم یا کم تحرک هستیم؟

فعالیت بدنی شامل حرکات بدنی ایجاد شده توسط عضلات اسکلتی است که نیاز به مصرف انرژی دارد و نشستن، تکیه دادن و دراز کشیدن از نمونه های رفتار کم تحرک هستند.
فعالیت بدنی داریم یا کم تحرک هستیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

فعالیت بدنی شامل حرکات بدنی ایجاد شده توسط عضلات اسکلتی است که نیاز به مصرف انرژی دارد. انجام فعالیت بدنی با روش های مختلف مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، فعالیت در منزل، ورزش و تفریحات فعال مانند فوتبال و بازی های بومی محلی مقدور است و فعالیت بدنی در طول کار و شغل فعال مانند کار بدنی در کشاورزی، حمل وسایل، تردد روزانه از مسیر کار تا خانه با استفاده از دوچرخه و یا به صورت پیاده روی و نیز فعالیت در بیرون از منزل مانند ورزش در پارک یا باشگاه امکان پذیر است.

تمامی اشکال فعالیت بدنی در صورت انجام منظم و دارا بودن مدت و شدت کافی منجر به منافع برای سلامتی خواهند شد.

نوع فعالیت بدنی

فعالیت بدنی با شدت متوسط شامل فعالیت هایی است که حداقل ۱۰ دقیقه به طور مداوم طول بکشد و موجب افزایش اندک تنفس و ضربان قلب شود (مانند حمل بارهای سبک، بالا رفتن مکرر از پله های کوتاه یا پیاده روی).

فعالیت بدنی با شدت بالا شامل فعالیت هایی است که حداقل ۱۰ دقیقه به طور مداوم طول بکشد و موجب افزایش شدید تنفس و ضربان قلب شود (مانند حمل بارهای سنگین، دویدن و کارهای ساختمانی و حفاری)؛ در فعالیت های شدید فرد نمی تواند بیش از یک یا دو کلمه بدون نیاز به نفس گیری صحبت کند.

انجام یک تست ساده جهت تعیین شدت ورزش، انجام تست صحبت کردن است؛ فرد در حین انجام فعالیت بدنی با شدت متوسط، افزایش تعداد تنفس دارد و قادر به صحبت کردن است اما قادر به آواز خواندن نبوده و در حین انجام فعالیت بدنی شدید، هر دو کلمه صحبت کردن نیاز به نفس گیری دارد و فرد بریده بریده صحبت می کند.

رفتار کم تحرک

رفتار کم تحرک شامل هر نوع رفتار در حین بیداری، با مصرف انرژی کمتر و مساوی ۱.۵ مت (MET) است. نشستن، تکیه دادن و دراز کشیدن از نمونه های رفتار کم تحرک هستند و شواهد اخیر نشان داده که عادت به رفتار کم تحرک (مانند نشستن برای مدت طولانی) با سوخت و ساز طبیعی گلوکز، ابتلا به بیماری های قلبی متابولیک و مرگ و میر بیشتر مرتبط است.

کاهش رفتار کم تحرک از طریق راهکارهای ساده مانند ایستادن به جای نشستن طولانی مدت در محیط کار، بالا رفتن از پله و پیاده روی کوتاه می تواند جهت افزایش سطح فعالیت بدنی با هدف رسیدن به آستانه مورد نیاز و مطلوب سلامت، مفید واقع شود.

باید در نظر داشت میزان انرژی که یک فرد در حالت نشسته و بدون فعالیت مصرف می کند را یک MET برآورد می کنند و مابقی فعالیت را بر اساس آن می سنجند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین