کد خبر: ۶۸۸۸۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
رئیسی گفته "پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی را رها نخواهیم کرد"

رئیس قوه قضاییه: درباره قدرت دفاعی و امنیتی مذاکره نمی‌کنیم/ ترامپ باید سزای جنایتی که مرتکب شده را ببیند

رئیس قوه قضاییه گفت: «حاج قاسمِ شهید» برای دشمن خطرناک‌تر از حاج قاسم در حال حیات معمولی این دنیاست چرا که امروز هر مرد و زن و دختر و پسری در عالم اسلام احساس می‌کند باید خودش حاج قاسم باشد و از وجود ایشان چهره‌های مصمم و خطرپذیر در مواجهه با استکبار و رژیم صهیونیستی پدید آمده است.
رئیس قوه قضاییه: درباره قدرت دفاعی و امنیتی مذاکره نمی‌کنیم/ ترامپ باید سزای جنایتی که مرتکب شده را ببیند
آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان که به مناسبت سالگرد شهادت شهید سلیمانی و همرزمانش از این شبکه پخش می‌شد، از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان پرورش یافته مکتب امام خمینی یاد کرد و گفت: سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی (ره)، ایمان به خداوند متعال بود که عالم را محضر خدا می‌دانستند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که عالم هستی بر مدار حق استوار است و باطل را نمی‌پذیرد، خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا و مدعیان طاغوتی و استکباری در عالم امری باطل و ضایع شدنی هستند و آنچه در عالم می‌ماند حق است که در همه اجزا و زوایای عالم جاری و ساری است.

براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه؛ رئیسی گفت: امروز پرچم امام خمینی (ره) در دست جانشین بر حق او امام خامنه‌ای است و شهید سلیمانی به عنوان یک سردار ولایی و چهره‌ای انقلابی که اقتضای انقلاب را به درستی درک کرده و همه توجه او در این مسیر به امام و مقتدایش بود، در وصیت‌نامه خود سفارش کرده اگر می‌خواهید کشور، نظام و ارزش‌ها آسیب نبینند، باید از، ولی و رهبری تبعیت کرد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که توجه به، ولی و مقتدا محوری‌ترین اصل در جهاد فی سبیل الله است، علت معرفی حاج قاسم به عنوان یک مکتب از سوی مقام معظم رهبری را نگرش جهانی وی عنوان کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی جایگاه و شخصیت عظیمی دارد که در یک لشکر و کشور و قوم و مذهب نمی‌گنجد بلکه یک رجل الهی مصمم در راه هدف است که مساله او فقط ایران نیست و به جهان اسلام می‌اندیشد.

رئیسی با بیان این که جریان فکری نبوی و علوی و فاطمی توقف ناپذیر است، افزود: مکتب حاج قاسم جدا از مکتب ابراهیم خلیل الله، پیامبر عظیم الشأن اسلام، امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای نیست و مهم‌ترین ویژگی این مکتب تداوم آن است که شاهد بروز و ظهور انقلاب اسلامی در امتداد عاشورا هستیم و تداوم انقلاب اسلامی منتهی به شکل گیری حزب الله لبنان می‌شود و مکتب حاج قاسم سلمیانی و ابومهدی المهندس هم در همین سیر به وجود آمده است.

وی بر همین اساس بر لزوم شناخت ویژگی‌های این مکتب فکری و اعتقادی تأکید کرد و گفت که ایمان، اخلاص، بصیرت در دین، توکل و صبر در مصائب و صبر در عبادت و دشمن شناسی و دشمن ستیزی از مهم‌ترین درس‌های مکتب عاشورا و مکتب حاج قاسم است که باید به همه نسل‌ها شناسانده شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از این گفتگو به تأثیر ترور سرلشکر سلیمانی در جهان اسلام و منطقه پرداخت و اظهار داشت: حاج قاسم شخصیت تأثیرگذاری بر کل منطقه بود و دشمن تصور کرد با ترور او این خط مسدود می‌شود و جریان مقاومت با از دست دادن سردار و سپهسالار و برزگ خود متوقف می‌شود.

رئیسی افزود: دشمن پیش از این هم تصور می‌کرد با حذف سید عباس موسوی جریان حزب الله در لبنان زمین می‌خورد، اما حالا نگاه عالم این است که جریان مقاومت با ترور سید عباس موسوی متوقف نشد و امروز از همه زمان‌ها با شکوه‌تر و با عظمت‌تر و مقتدرتر ظاهر شده است.

رئیس دستگاه قضا گفت: دشمن تصور می‌کرد با شهادت حاج قاسم جریان حق گرایی و عدالت خواهی و ضدیت با استکبار و رژیم صهیونیستی متوقف می‌شود، اما این گونه نبود و دیدیم که برای ایشان در ایران اسلامی و عراق تشییع با شکوه و مثال زدنی برگزار شد که نمونه آن را تنها پس از رحلت حضرت امام (ره) دیدیم. شهادت حاج قاسم وحدت و انسجامی مثال زدنی بین ملت ایران و ملت‌های منطقه ایجاد کرد.

رئیسی با بیان این که «حاج قاسمِ شهید» برای دشمن خطرناک‌تر شد از حاج قاسم در حال حیات معمولی این دنیاست، افزود: امروز هر مرد و زن و دختر و پسری در عالم اسلام احساس می‌کند باید خودش حاج قاسم باشد و حاج قاسم تکثیر شده و از وجود ایشان چهره‌های مصمم و خطرپذیر در مواجهه با استکبار و رژیم صهیونیستی پدید آمده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: در صدر اسلام دشمن تصور می‌کرد اگر پیامبر عظیم الشان و یاران ایشان و سربازان این میدان نباشند، جریان اسلامیت متوقف می‌شود، اما وعده پیامبر این بود که روز به روز این تفکر و حرکت توسعه می‌یابد و جغرافیا و دل‌ها را فتح خواهد کرد و امروز می‌بینیم که حاج قاسم بسیاری از دل‌ها و قلب‌ها را در جهان فتح کرده است.

رئیسی با تأکید بر این که حاج قاسم شهید شده، اما مکتب او زنده است و همواره انسان‌های آزاده را به پیروی از این مکتب فرامی خواند، افزود: وجود حاج قاسم و مکتبش در دل هاست و از نیروهای پراکنده، نیروهای منسجم و مصمم در راه هدف ساخته است.

وی ادامه داد: حاج قاسم پرچم برافراشته‌ای است که به ما می‌گوید بدانید رژیم صهیونیستی دشمن دین و دشمن انقلاب است و رژیمی است که باید از بین برود و از بین هم خواهد رفت و بدانید که آمریکا ماندگار نیست و ما امروز افول آمریکا و آمریکایی‌ها را می‌بینیم.

 رئیسی افزود: آمریکا به خاطر نژاد پرستی و فساد و مسائل و مشکلات اقتصادی فراوانی که دارد از درون دچار آسیب بسیار جدی شده و کشوری که مدعی تمدن و حقوق بشر است، در منجلابی از توحش افتاده که هیچ نشانی از مدنیت در آن نیست و این پرده‌ها به واسطه خون مطهر شهدا کنار رفته است.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که خون امام حسین (ع) عامل جهل زدایی از عالم شد، افزود: خون حاج قاسم هم باعث بیداری اسلامی می‌شود که این که امروز همگان متوجه شده اند دوست و دشمن کیست و ملت‌ها بیش از هر زمانی از آمریکا تنفر دارند، ثمره خون امثال سید عباس موسوی و حاج عماد مغنیه و حاج قاسم سلیمانی است.

رئیسی در بخش دیگری از این گفتگو به تبیین روند پیگیری حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی پرداخت و گفت: ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یارانشان مصداق تروریست دولتی است که در کشوری ثالث و در زمانی رخ داده که حاج قاسم مهمان رسمی نخست وزیر عراق بود.

وی تصریح کرد: این کار قطعاً یک جنایت است که با هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی و اصول حقوق بشر سازگاری ندارد و آمران و عاملان و کسانی که در این ترور معاونت و مشارکت داشتند قابل تعقیب هستند و این تعقیب نیز، تعطیل نخواهد شد.

رئیس قوه قضاییه گفت: ترامپ این جنایت را مرتکب شده و علناً هم در رسانه‌ها اعلام کرده که او دستور این کار را داده است و چه در آمریکا رئیس دولت باشد یا نباشد، باید سزای جنایتی که مرتکب شده ببیند و تمام کسانی هم که در این زمینه به او کمک کردند یا مباشرت داشتند، شناسایی شده اند.

رئیسی افزود: در ایران دادگاهی ویژه مأمور پیگیری این مساله شده، اما چون محل وقوع ترور در کشور عراق بوده با مسئولان عراقی مذاکره داشتیم و مسئولان سیاسی و قضایی دو کشور جلساتی داشته اند تا به صورت مشترک این کار پیگیری شود و این پیگیری را تا مجازات همه جنایتکاران رها نخواهیم کرد.

رئیس دستگاه قضا گفت: با وجود اینکه دادگاه بین المللی، مثل دادگاه لاهه یا دادگاه‌های کیفری بین المللی تحت اشراف نظام سلطه هستند، اما ما از پیگیری موضوع نا امید نیستیم و با همکاری عراق و مجامع بین المللی مساله را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان این که آمران این جنایت به کار خود معترف هستند، تأکید کرد: مجامع بین المللی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر و دادگاه‌های بین المللی باید موضوع را دنبال کنند و ما هم از طریق سازمان ملل و نهادهای حقوقی مساله را پیگیری می‌کنیم و در این پیگیری خسته هم نمی‌شویم و یقین داریم که خون حاج قاسم کمک می‌کند که به نتیجه بایسته برسیم.

رئیسی به ترور شهید فخری زاده هم اشاره کرد و درباره نحوه انتقام از ترور وی توضیح داد: ما رسماً اعلام کردیم که در انتقام گرفتن از خون این عزیران ساکت نمی‌نشینیم و متوقف نخواهیم شد، اما ابتکار عمل در این که چگونه و چه زمانی و با چه سلاحی انتقام بگیریم در دست جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دستگاه قضا گفت: پیگیری قضایی موضوع در محافل حقوقی با جدیت دنبال می‌شود و در خصوص مساله شهادت حاج قاسم مستندات قانونی قابل توجهی برای ارائه به همه محافل حقوقی داریم که اگر آن‌ها را آزادانه بررسی کنند و بر اساس حقوق بین الملل و حقوق بشر حکم دهند، این تلاش‌ها منجر به نتیجه خواهد شد.

رئیسی با بیان این که در عالم آزادگانی هستند که حتماً حق خواه و عدالت طلب هستند و استدلالات و استنادات حقوقی ما را می‌فهمند، متذکر شد: عوامل ترور حاج قاسم قبل از محکومیت در دادگاه، اول باید در افکار عمومی و نزد وجدان‌های بیدار بشریت محکوم شوند و آمریکا و جنایتی که مرتکب شده، باید از سوی همه حقوقدانان و کسانی که به حقوق بشر فکر می‌کنند محکوم تلقی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که تلاش می‌کنیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها به جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی در دادگاهی عادلانه رسیدگی شود، اظهار داشت: باور ما این است که وضعیت و شرایط به نفع آمریکا و اسرائیل نخواهد بود و این حق ماست که از عاملان ترور حاج قاسم انتقام بگیریم و این حق خواهی را داشته باشیم.

وی با ابراز تأسف از ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده، تأکید کرد: در این ماجرا نیز اسرائیل و صهیونیست‌ها بازنده خواهند شد چرا که با وجود ترور بسیاری از دانشمندان هسته‌ای ما، جریان هسته‌ای در ایران متوقف نشده، بومی شد و امروز ما در ایران و جهان اسلام فخری زاده‌ها و شهریاری‌ها و چهره‌های ماندگار فراوانی داریم.

رئیسی افزود: فقدان حاج قاسم و فخری زاده خسارت بار است، اما باید نقطه امید و یک حرکت انقلابی بسازیم که ما را توانمندتر و دشمن را ضعیف‌تر کند و خون آن‌ها ایران را قوی‌تر و ما را برای ایستادگی در برابر دشمن مقتدرتر و مصمم‌تر می‌کند.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اهرم‌های مورد استفاده ایران برای بازدارندگی دشمن از تهدیداتش گفت: هر اقدام بازدارنده‌ای که نظام سلطه و آمریکا و رژیم صهیونیستی را از حرکت‌های شیطنت آمیز باز دارد، اگر لازم بدانیم انجام دهیم.

رئیسی با بیان اینکه قدرت دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران در جهت بازدارندگی است، افزود: ما حق خودمان می‌دانیم از هر ظرفیت بازدارنده‌ای که دشمن را از تجاوز به حقوق ملت ایران و ملت‌های منطقه بازدارد و بر توان ما بیفزاید، برخودردار باشیم و از آن استفاده کنیم.

رئیس دستگاه قضا تنها خط قرمز در این ساحت را استفاده از سلاح هسته‌ای عنوان کرد و گفت: امام خامنه‌ای رفتن به سوی تولید سلاح هسته‌ای را ممنوع و حرام شرعی اعلام کردند. اما جمهوری اسلامی تلاش می‌کند قدرت بازدارندگی خود را بالا ببرد همانطور که علی‌رغم همه تحریم‌ها دانشمندان ما بی وقفه برای ارتقا قدرت دفاعی و موشکی و امنیت منطقه تلاش کردند و موفقیت‌های چشمگیری در این عرصه داشته ایم.

رئیسی در عین حال گفت که مهم‌تر از قدرت دفاعی و موشکی، قدرت منطقه‌ای ایران است که آمریکا و اسرائیل می‌دانند ایران قدرت عمل بالایی دارد و حرف اول را ایران می‌زند، حقیقت هم این است که امروز هیچ معادله‌ای در منطقه جز با نگاه و نظر مساعد جمهوری اسلامی شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمن برای محدودسازی نفوذ ایران در منطقه گفت: آن‌ها با طرح موضوع مذاکره دنبال محدودسازی نفوذ و قدرت منطقه‌ای و قدرت امنیتی و دفاعی ما هستند، اما رهبری بیدار و حکیم ما همواره تأکید کرده اند و این تأکید به حق در تمام لایه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام جمهوری اسلامی هم ساری و جاری است که به هیچ عنوان پای میز مذاکره‌ای نخواهیم نشست که دنبال محدودسازی قدرت دفاعی و امنیتی ما باشد و این محدودیت را خلاف امنیت جمهوری اسلامی می‌دانیم و زیر بار آن نخواهیم رفت.

رئیس قوه قضاییه درباره فضای عاطفی کشور بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: بعد از انتشار خبر شهادت حاج قاسم، یک نفر ایرانی نبود که متاثر از این شهادت نباشد و حتی کسانی که تصور نمی‌کردیم از این حادثه متاثر شوند نسبت به این موضوع ابراز تاثر می‌کردند.

رئیسی افزود: مردم احساس می‌کردند حاج قاسم کسی بود که ۴۰ سال برای امنیت ایران اسلامی شب و روز نشناخت و خود را وقف امنیت مردم ایران و منطقه کرد و لذا خود را به نوعی مدیون حاج قاسم می‌دانستند و مبالغه نیست بگویم کسی نبود که در فراق او دلش نالان و چشمش گریان نباشد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: حاج قاسم سردار مبارزه با تروریسم و چهره‌ای امنیت ساز در منطقه بود که از نظر همه مظلومانه به شهادت رسید و کسی که او را ترور کرد، ظالم‌ترین اشقیاست که دستش به خون بسیاری از بی گناهان آلوده است.

رئیسی افزود: سردار سلیمانی پرچم امنیت را علیه داعشی برافراشت که دست ساخته آمریکا و اسرائیل است و آمریکایی‌ها کسی را به شهادت رساندند که به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم شناخته شده است و به همین دلیل نه تنها مردم ایران که ملت‌های منطقه و آزادی خواهان جهان از شهادت او متاثر شدند.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار المنار درباره واکنش مقام معظم رهبری در لحظه شنیدن خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، گفت: مقام معظم رهبری بیش از همه حاج قاسم را به خوبی می‌شناختند و طبیعی است هر که معرفت بیشتری داشت، تاثر بیشتری هم داشت.

رئیسی افزود: حاج قاسم از سرداران برجسته سپاه انقلاب و نظام بود که همواره تحت فرمان، ولی و رهبری حرکت می‌کرد و تاثر مقام معظم رهبری بیش از همه بود که می‌دانستند چه کسی را از دست داده ایم.

رئیس قوه قضاییه گفت: مقام معظم رهبری در کنار تاثر عمیق از فقدان این فرمانده عزیز، در عین حال فرمودند که ما تسلیم خدا هستیم و این شهادت برکات زیادی برای نظام و کشور دارد که حکمت آن شاید الان معلوم نباشد، اما به مرور زمان مکشوف می‌شود.

رئیسی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیش از اقامه نماز بر پیکر مطهر حاج قاسم در مصلی در جمع معدودی فرمودند «ببینید چه قیامتی به خاطر شهادت حاج قاسم برپا شده است» و واقعا برای خود من هیچ زمانی ورود به مصلی به دلیل ازدحام و حجم بالای جمعیت، تا این اندازه دشوار نبود و این حالت نه فقط در تهران که در دیگر شهرهای ایران و عراق که پیکر ایشان تشییع شد، به وجود آمد.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: دشمن بر خلاف تصوری که داشت و فکر می‌کرد با ترور حاج قاسم کارش را پیش می‌برد، از این جنایتی که مرتکب شده بسیار خسارت خواهد دید و یقین بداند خودش را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.

رئیسی با بیان اینکه حاج قاسم رمز احیای ظرفیت‌های موجود در کشورهای مختلف منطقه بود، افزود: مردم در کشورهای منطقه مثل افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه و یمن از شهادت حاج قاسم بسیار متاثر شدند و این تاثر با خشم انقلابی و تصمیم قاطع آن‌ها در ضدیت با رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها همراه بود که تاکیدی بر آن است که برای انتقام خون حاج قاسم نباید ساکت بنشینیم.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضایی در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری اظهار داشت: جمهوری اسلامی نظام عادلانه‌ای است که مطلقا اجازه نمی‌دهد در هیچ کجای نظام فساد لانه کند و اساس نظام ما ضدفساد است.

رئیسی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره با زمینه‌های فساد و عوامل آن برخورد شد، ولی بالاخره کشور ما در حال پیشرفت و توسعه و جذب سرمایه‌ها برای حرکت به سوی استقلال اقتصادی و صنعتی است و در این فضا طبعا افرادی به دنبال سوءاستفاده و منفعت پرستی و سوداگری هستند.

وی تصریح کرد: در زمان جنگ هم عده‌ای در حال مبارزه با دشمن بودند و عده‌ای دیگر در پشت جبهه کمک می‌کردند، اما در همان روزهای سخت عده‌ای دنبال سوءاستفاده و ثروت اندوزی و مال اندوزی از راه‌های نامشروع همچون احتکار بودند و با افراد فاسد همان زمان هم برخورد می‌شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سلامت نظام اداری از نکات محوری و ضروری است، گفت: نظام اداری ما از سوی افراد سوداگر و فرصت طلب که برخی از آن‌ها به خاطر منفعت پرستی و هواپرستی دنبال فساد هستند و برخی هم ارتباطات خارجی دارند، تهدید می‌شود.

رئیسی افزود: امام خامنه‌ای چند سال پیش با احساس خطر از این مسئله، دستورالعملی برای مبارزه با فساد اقتصادی صادر کردند و وظایف هر یک از قوای سه گانه را در آن تبیین و مشخص فرمودند.

رئیس قوه قضاییه وظیفه قوه مقننه را اصلاح قوانین و مقررات برای از بین بردن منافذ فساد و وظیفه قوه مجریه را اصلاح بسترهای فسادزاد در نظامات اجرایی مانند نظام مالیاتی و نظام گمرکی و نظام پولی و بانکی عنوان کرد که بر اساس آن افراد دارای انگیزه فساد زمینه برای انجام فساد نخواهند داشت.

رئیسی افزود: قوه قضاییه هم موظف است با افراد فاسد و مفسد برخورد کرده و آن‌ها را به کیفر برساند که این ماموریت در دوره مسئولیت من با جدیت و در دو حوزه نظارت و قضاوت پیگیری می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی در جمهوری اسلامی نظارت و قضاوت بر عهده دستگاه قضا قرار دارد، تصریح کرد: قوه قضاییه به میزان قضاوت باید بر دستگاه‌های اداری کشور نظارت کند و همه نظامات اداری تحت نظارت ناظران و بازرسان سازمان بازرسی و قوه قضاییه قرار دارد.

رئیسی تاکید کرد: بخش نظارت دستگاه قضا تلاش دارد بسترهای فساد را اصلاح و برطرف کند و از مجلس و دولت نیز می‌خواهیم بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند.

رئیس دستگاه قضا ۴ نکته اساسی برای موفقیت در مبارزه با فساد و اجرای عدالت اداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: گام اول این است که کارگزاران و مسئولان در تمام رده‌ها از وزیر تا مدیران میانی و کارمندان از افراد صالح و بهترین‌ها انتخاب شوند که خودشان ضدفساد باشند و اجازه ندهند در مجموعه شان فساد و رانت خواری و رشوه گیری شود.

رئیسی افزود: مسئله دوم نظارت همگانی و فعال کردن ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر است که همه احساس مسئولیت کنند و اگر در یک اداره، فساد، رشوه خواری و پارتی بازی دیدند برنتابند و فریاد بزنند که البته این مسئله شامل رسانه‌ها هم می‌شود و آن‌ها می‌توانند با رعایت چهارچوب‌های اساسی و حفظ آبروی افراد در مسائل شخصی هرجا فساد دیدند به نحوی اعلام کنند.

وی پاسخگویی سلسله مراتب اداری به مسئولان ذی ربط را سومین عامل سلامت نظام اداری عنوان کرد و از برخورد عبرت آموز با فساد به عنوان رکن چهارم موفقیت در مبارزه با فساد یاد کرد و گفت: هر جا فساد پیدا شد نباید نگاه شود چه شخصیتی مرتکب فساد شده و به کجا و چه کسی وصل است.

رئیسی تاکید کرد: هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد نباید وجود داشته باشد و هرکس به هر نقطه از ثروت و قدرت وصل بود و مرتکب فساد و تخلف شد، باید قاطعانه با او برخورد شود.

خبرنگار المنار از رئیس قوه قضاییه سوال کرد که با توجه به بازگشت میلیاردها دلار به خزانه بیت المال در جریان مبارزه دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی و اداری در مدت اخیر، آیا امکان استفاده از این تجربه موفق در کشورهای دیگر مانند لبنان هم وجود دارد که رئیسی پاسخ داد: این تجربه در لبنان کاملا قابل استفاده است اگر مسئولان لبنانی بر اساس صلاحیت و پاسخگو بودن و بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های حزبی و سیاسی انتخاب شوند.

رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان باید خود را خادم خلق خدا و گره گشا از کار مردم بدانند و خدا را ناظر بر رفتارشان ببینند و خود را در مقابل خدا و مردم و مسئولان بالادستی پاسخگو بدانند و یک ریال جابجایی پول و اموال ملت و یک پارتی بازی و حرکت خلاف حق را خیانت به ملت تلقی کنند.

رئیسی با اشاره به تنوع ادیان و اقوام و مذاهب در لبنان و تأکید بر این که همه مردم به یک اندازه در حکومت صاحب حق هستند و انتظار اجرای حق و عدالت دارند، تصریح کرد: یقین دارم اگر مسئولان هر جا احساس کردند مسئول اجرای قانون و عدالت هستند و به خود اجازه کوچک‌ترین تخلف از قانون ندهند، بسیاری از مفاسد کاهش می‌یابد و حل می‌شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: در کشور ما پرونده‌های زیادی در دادگاه‌ها مطرح است که با رسیدگی به آنها، پول‌های زیادی به خزانه دولت و نظام بانکی برگشته و اموال خیلی از نهادها که به یغما رفته بود، با پیگیری‌های دستگاه قضایی به این نهادها مسترد شده است.

رئیسی افزود: امروز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به انجام سه مأموریت مهم می‌داند که در درجه اول تلاش برای رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است و به هیچ عنوان نباید اجازه داد کارخانه یا کارگاهی تعطیل شده یا در فعالیت آن وقفه ایجاد شود.

وی ادامه داد: مساله دوم مجازات مجرمین است و مساله آخر بازگرداندن اموال به یغما رفته بیت المال است که ما مصمم هستیم به هر طریقی شده این موضوع را پیگیری کنیم و اقدامات تأثیرگذاری هم در این مدت انجام شده و این کار نباید هرگز متوقف شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که مبارزه با فساد باید حرکتی مداوم و پیگیرانه باشد، خطاب به مردم و مقامات لبنانی تأکید کرد «هماهنگی بین بخش‌های مسئول و پیگیری مستمر و پرهیز از حرکت‌های مقطعی و پراکنده کاری از مهم‌ترین عوامل موفقیت در مبارزه با فساد است».

رئیسی افزود: برخی حرکت‌های قوه قضاییه در مبارزه با فساد جنبه تسکینی دارد، ولی کارهای مقطعی علاج کننده بیماری نیست و علاج واقعی در این است که ساختارهای فسادزا اصلاح و زمینه‌ها و بسترهای بروز فساد برطرف شوند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از گفتگوی خود با شبکه تلویزیونی المنار در پاسخ به سوالی درباره عادی سازی روابط با اسرائیل و پیامدهای آن اظهار داشت: این مناسبات و تعاملات را بین ملت‌های منطقه و رژیم صهیونیستی به وجود نیامده بلکه بین دولت‌های دست نشانده با اسرائیل صورت گرفته است.

رئیسی افزود: حاکمان این کشورها حاکمان خودفروخته به آمریکا و اسرائیل هستند و مردم این کشورها به هیچ عنوان با رژیم صهیونیستی کنار نمی‌آیند، چون این ارتباطات را شراکت و دست دادن با قاتل کودکان و نوجوانان و اشغالگران می‌دانند ولذا مردم منطقه اجازه چنین مناسباتی را نمی‌دهند.

رئیس قوه قضاییه گفت: پیمانی که بین برخی کشورهای منطقه با اسرائیل بسته شده، پیمان جریان خودباخته آمریکا و رژیم صهیونیستی است که به هیچ عنوان ماندگار نیست، چون صهیونیست‌ها هرگز پای قرار نمی‌مانند و پیمان شکن هستند و هرگونه مناسبات با آن‌ها خطای بزرگ راهبردی است.

رئیسی متذکر شد کشورهایی که مرتکب این خطای استراتژیک شده اند تصور کرده اند آرامش آن‌ها با این توافق تضمین می‌شود در حالی که این کار اول دغدغه و به هم خوردن آرامش آنهاست؛ زیرا رژیم صهیونیستی خوی استکباری و شیطانی دارد و به هیچ کس رحم نخواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی از پشت خنجرزدن به قدس شریف و آرمان‌های ملت فلسطین است، خاطر نشان کرد: مردم فلسطین از این جنایت نخواهند گذشت و ما یقین داریم این مناسبات هیچ اثر و سودی ندارد و تنها راه پیروزی ملت‌ها مقاومت است و مقاومت است و مقاومت.

رئیسی در بخش پایانی این گفتگو به بیان خاطره‌ای از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و با اشاره به رفاقت دیرینه اش با سیدالشهدای مقاومت و ابراز لطف‌های مکرر آن شهید عزیز نسبت به خود، اظهار داشت: حاج قاسم بارها به مشهد مقدس مشرف شدند، اما در دورانی که من خادم آستان مقدس امام رضا (ع) بودم از ایشان برای مراسم معنوی غبارروبی از ضریح مطهر حضرت دعوت کردیم.

تولیت سابق آستان قدس رضوی افزود: مراسم غبارروبی یک مراسم بسیار باشکوه است که چند نفر از علما در ضریح مطهر حضور می‌یابند و آن روز چشمم به حاج قاسم افتاد که بیرون مضجع شریف امام رضا (ع) ایستاده بود و خیلی هم متأثر شده بود؛ با خودم گفتم این آقا که کنار ضریح ایستاده، خیلی از حریم حرم اهل بیت دفاع کرده و خادم واقعی امام رضاست.

رئیسی ادامه داد: بر خلاف رویه جاری که علما در مراسم غبارروبی حضور می‌یابند، گفتم از او دعوت کنند وارد ضریح مطهر شوند که ایشان آمد و کنار مزار امام قرار گرفت و یک حالت خاصی هم داشت که تصورم این است که مجاهدت او نیاز به یک مدال شهادت داشت که شاید در آن تشرف از امام دریافت کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت که بعد از این مراسم در یک مراسم رسمی در تالار ولایت حرم مظهر رضوی عنوان رسمی خادمی امام رضا (ع) به حاج قاسم اعطا شد و سردار سلیمانی با آن که خاطرات زیادی از دوران ۸ سال دفاع مقدس و رشادت‌ها و شهادت‌های رزمندگان اسلام داشت، همواره از خاطره حضورش در آیین عبارروبی ضریح مطهر امام رضا (ع) به عنوان خاطره‌ای به یاد ماندنی یاد می‌کرد.

رئیسی در پایان این گفتگو شبکه تلویزیونی المنار را شبکه‌ای اثر گذار در منطقه معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد این شبکه در انتشار پیام ارزش‌های اسلامی مجاهدت، ایستادگی، شجاعت و پیام آزادگی و آزاده زیستن و استقلال و دشمن شناسی و دشمن ستیزی همچون گذشته موثر و موفق باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
3
3
امیدواریم که در قوه قضاییه ات موفق تر از هر روزت باشی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
3
3
درودبرشرف این سیدپاکدست وتلاشگر،که باآمدنش تحرکی نودرقوه قضائیه ایجادکرده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین