کد خبر: ۶۸۸۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴

زدن ماسک باعث کاهش اکسیژن و عملکرد مغز می‌شود؟

یک فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب، در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر کاهش سطح اکسیژن با استفاده از ماسک، گفت: حتی زدن پنج ماسک هم تاثیری ندارد.
زدن ماسک باعث کاهش اکسیژن و عملکرد مغز می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

رضا جلیلی خشنود، در برنامه طبیب با اشاره به اینکه یکی از شاخه‌های اصلی و با تکنولوژی بالا در جراحی مغز و اعصاب، تحریک‌های الکتریکی مغز است، افزود: در حال حاضر این تکنولوژی با تحریک الکتریکی مغز به کمک بیماران آماده و در تمام زمینه‌ها از جمله تشنج‌هایی که با دارو درمان و کنترل نمی‌شود، مشکلات ادراری و یا افرادی که مشکلات کمر، پا، لگن داشته و یا دردهای شدیدی دارند و یا تصادف‌های شدید کردند و بیماری پارکینسون می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این روش با گذاشتن الکترود در داخل هسته‌های مغز روند زندگی و کیفیت زندگی این افراد به حالت طبیعی نزدیک می‌شود، در حال حاضر این روش بر روی گروه‌هایی انجام می‌شود که سازمان‌های بهداشت جهانی آن را تأیید کرده باشند و این گروه‌ها شامل بیماری‌های وسواس شدید، لرزش شدید دست جوانان، کسانی که حرکات غیر نرمال بدن، پارکینسون و همچنین تشنج دارند و افرادی که قبلاً به آن اشاره کردم می‌شود.

جلیلی خشنود همچنین تصریح کرد: روش کار به این شکل است که ابتدا با بررسی فرکانس‌های مغزی محل دقیق کار گذاشتن الکترود مشخص شده و طی عمل جراحی قطعه در داخل مغز کار گذاشته شده و سیم آن از زیر پوست رد شده و به یک باتری متصل می‌شود، زمان عمل جراحی طولانی و حدوداً بالای ۱۰ ساعت است و در طول جراحی بیمار هوشیار بوده و باید با پزشک همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً افراد تا سن ۷۵ سال کاندید این عمل هستند، عنوان کرد: در طول دوره درمان جراح مغز و اعصاب و پزشک مغز و اعصاب باید به صورت تیمی با یکدیگر همکاری داشته باشند، ضمن اینکه بیمار پس از جراحی نیاز به فیزیوتراپی نیز خواهد داشت، در اغلب عمل‌ها اگر پس از جراحی داروها نیز به صورت مرتب استفاده شود شرایط فرد به حالت طبیعی برمی‌گردد.

فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب تأکید کرد: این دستگاه آخرین تکنولوژی در این حوزه است و در حال حاضر دو مرکز در تهران و یک مرکز در شیراز است مجهز به آن هستند که یکی از آنها بیمارستان شهدای تجریش است. این جراحی تحت پوشش بیمه بوده و هزینه آن حدوداً ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.

وی در ادامه در خصوص روش اس ان اس و تحریکات الکترونیکی مثانه نیز گفت: برای درمان بی‌اختیاری‌ها نیز در واقع با گذاشتن این الکترودها کارکرد ریشه‌های عصبی که به مثانه می‌رود تنظیم می‌شود، البته اگر بی‌اختیاری بر اثر آسیب نخاعی باشد و یا در افرادی که قطع نخاع شدند این روش کارکرد ندارد.

رئیس بیمارستان شهدای تجریش، به روش‌های درمانی جدید برای افراد دچار آسیب‌های نخاعی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دو مسیر خوب در حال پیگیری و بررسی است، یکی تزریق سلول‌های بنیادی و یکی دیگر از مسیر تکنولوژی که در این روش گیرنده‌هایی روی عضلات می‌گذارند، چون در بیماران مغز فعال است، لذا اعصاب یا پیام رسانانی که آسیب‌دیده میان‌بر می‌زنند و عضلات فرمان را از طریق بلوتوث از مغز دریافت کرده و فعال می‌شوند، همین‌طور این روش کمک می‌کند کسانی که مشکل بینایی دارند بدون اعصاب بتوانند لااقل بینایی حداقلی داشته باشند.

جلیلی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا زدن ماسک باعث عوارض بعدی به ویژه در کودکان خواهد شد، گفت: ما در خیلی از مراکز بارها این مسئله را با دستگاه آزمایش و اعلام کردیم که حتی زدن پنج ماسک روی هم نیز تأثیری بر سطح اکسیژن خون و کاهش عملکرد مغز ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین