کد خبر: ۶۸۹۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
ترامپ بعد از تعلیقی ۱۲ ساعته با پست یک پیام ویدئویی به توییتر بازگشت

ترامپ: روز ۲۰ ژانویه یک دولت تازه سر کار خواهد آمد/ من هم مثل همه آمریکایی‌ها از خشونت‌ها خشمگین هستم

ترامپ در این پیام "حمله زننده" به ساختمان کنگره در روز چهارشنبه را محکوم کرد و گفت: "من هم مثل همه آمریکایی ها از خشونت ها و بی قانونی و هرج و مرج خشمگین هستم."
ترامپ: روز ۲۰ ژانویه یک دولت تازه سر کار خواهد آمد/ من هم مثل همه آمریکایی‌ها از خشونت‌ها خشمگین هستم
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی ویدئویی گفته است که در روز ۲۰ ژانویه "دولتی تازه سوگند خواهد خورد" و افزود که او اکنون بر انتقال "آرام، قانونمند و روان قدرت" تمرکز دارد.

این پیام ویدئویی درحالی منتشر می شود که درخواست‌ها برای استیضاح و برکناری او در کنگره بالا گرفته است.

او در این پیام "حمله زننده" به ساختمان کنگره در روز چهارشنبه را محکوم کرد و گفت: "من هم مثل همه آمریکایی ها از خشونت ها و بی قانونی و هرج و مرج خشمگین هستم."

او یک روز قبل در پیامی به هوادرانش که پس از سخنرانی او در واشنگتن به کنگره یورش بردند گفته بود "به خانه برگردند" اما افزود که "آنها را دوست دارد."

او در سخنرانی تازه گفت که به سرعت گارد ملی را برای ایجاد امنیت و بیرون راندن مهاجمان مستقر کرد و افزود: "آمریکا کشور نظم و قانون است و خواهد بود."

پلیس واشنگتن گفته که چهار غیرنظامی جان باخته اند که یکی به دلیل تیراندازی پلیس در داخل کنگره بود و سه نفر دیگر به دلایل "اورژانسی" درگذشته اند.

آقای ترامپ گفت کسانی که دست به خشونت زدند و قانون را شکستند "هزینه آن را خواهند داد."

او گفت: "ما تازه یک انتخابات فشرده را پشت سر گذاشته ایم و احساسات جریحه دار است اما حالا باید بر اعصاب خود مسلط شویم و آرامش را برگردانیم و به کار مردم آمریکا رسیدگی کنیم."

او گفت هدف کمپین او از شکایت به دادگاه در مورد نتایج انتخابات "فقط اطمینان از سلامت رای گیری بود" و او با این کار "از دمکراسی در آمریکا دفاع کرد".

او اضافه کرد حالا که کنگره نتایج انتخابات را تصدیق کرده روز ۲۰ ژانویه یک دولت تازه سر کار خواهد آمد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: "تمرکز من اکنون انتقال آرام، قانونمند و روان قدرت خواهد بود. اکنون وقت التیام و آشتی جویی است. ۲۰۲۰ سالی پر از سختی برای مردم بود. یک همه گیری آزارنده زندگی مردم را زیر و رو کرده، میلیون ها نفر را در خانه منزوی کرده، به اقتصاد ما ضربه زده و جان تعداد بی شماری را گرفته."

او سپس خواستار همکاری ملی برای شکست این همه گیری و بازسازی اقتصاد شد: "ما باید پیوندهای مقدس عشق و وفاداری که ما را به عنوان یک خانواده ملی به هم وصل می کند احیا کنیم."

دونالد ترامپ در پایان گفت: "خدمت به عنوان رئیس جمهور افتخار مهم زندگی من بوده. باید خطاب به همه هواداران خوبم بگویم که می دانم مایوس هستید، اما می خواهم بدانید که سفر فوق العاده ما تازه شروع شده."

رویدادهای چهارشنبه و فشار برای استیضاح

هواداران آقای ترامپ روز چهارشنبه درست بعد از سخنرانی آتشین او در رد نتایج انتخابات به کنگره این کشور که سعی داشت نتایج کالج انتخاباتی را تایید کند یورش بردند.

دونالد ترامپ از هفته‌ها پیش، ششم ژانویه را روز تسویه حساب معرفی کرده بود.

او از طرفدارانش خواسته بود که در این روز به واشنگتن بروند و برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات ماه نوامبر و باقی ماندن قدرت در دست خودش به اعضای کنگره - و معاونش مایک پنس - فشار بیاورند.

سپس شخص رئیس‌جمهور از تجمع‌کنندگانی که با اشاره خودش شعارهای "مانع دزدی شوید" سر می‌دادند خواست که از کاخ سفید تا ساختمان کنگره راه‌پیمایی کنند.

او گفت "ما هرگز دست بر نخواهیم داشت. هرگز شکست را نخواهیم پذیرفت. تحمل کشور ما به پایان رسیده است. دیگر تحمل نخواهیم کرد."

با یورش جمعیت خشمگین به کنگره روند تایید نتایج انتخابات معلق شد با این حال بعد از پاکسازی کنگره از مهاجمان، جلسه مشترک سنا و مجلس نمایندگان عصر چهارشنبه کار خود را از سر گرفت و در ساعات نخست صبح پنجشنبه پیروزی جو بایدن در انتخابات را تایید کرد.

در پی این حوادث نانسی پلوسی و چاک شومر، رهبران دموکرات‌ها در کنگره، ماندن آقای ترامپ در کاخ‌سفید را خطرناک دانسته و خواستار برکناری او با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آین کشور شده‌اند.

خانم پلوسی و آقای شومر تهدید کرده‌اند که اگر معاون رئیس جمهوری و کابینه با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی برای خلع ید از دونالد ترامپ اقدام نکنند، کنگره از قدرت خود برای استیضاح او استفاده خواهد کرد.

عصر پنجشنبه گزارش می شود این دو در بیانیه ای نوشتند: "امروز صبح ما با مایک پنس معاون رئیس جمهور تماس گرفتیم تا او را به فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی ترغیب کنیم... ولی جوابی دریافت نکرده ایم."

روز پنجشنبه دو وزیر حمل و نقل و آموزش پرورش استعفا داده اند.

خانم الن چائو که همسر میچ مک کانل، رئیس مجلس سنا هم هست در متن استعفای خود که خطاب به همکارانش در وزارت حمل و نقل آمریکا نوشته شده، تلویحا حمله به کنگره را نتیجه تحریک دونالد ترامپ در سخنرانی صبح چهارشنبه او ارزیابی کرده و آن را "کاملا قابل پیشگیری" دانسته است.

بتسی دیواس وزیر آموزش و پرورش هم گفت به دلیل نقش دونالد ترامپ در تحریک آن حمله استعفا می دهد.

تایید مرگ چهار نفر

تایید شده است که در جریان هرج و مرگ روز چهارشنبه چهار نفر جان باخته اند.

اشلی بابیت، ۳۵ ساله، اهل سن دیه‌گو که سال ها در نیروی هوایی ارتش خدمت کرده بود زنی بود که در اثر تیراندازی یک مامور پلیس در کنگره زخمی شد و مرگ او بعدا در بیمارستان تایید شد.

پلیس گفت سه نفر دیگر در اثر شرایط اورژانسی که جزییات آن اعلام نشد در محوطه کنگره جان باخته اند.

اینها بنجامین فیلیپس ۵۰ ساله از پنسیلوانیا، کِوین گریسون ۵۵ ساله از آلاباما و روزَن بویلند ۳۴ ساله از جورجیا بودند. خانواده آقای گِریسون گفت که او در اثر حمله قبلی درگذشت.

عصر پنجشنبه دین فیلیپس نماینده کنگره از مینه‌سوتا در توییتی نوشت که یک مامور پلیس کنگره هم درگذشته است.

با این حال اداره پلیس بعدا گفت که این گزارش دقیق نیست.

براساس بیانیه پلیس "هرچند شماری از ماموران دیروز زخمی و بستری شدند اما هیچ یک از ماموران پلیس کنگره جان خود را از دست نداده اند."

پلیس چهارشنبه گفته بود که ۱۴ مامور در جریان آن ناآرامی زخمی شدند.

یکی از آنها به دلیل برخورد یک شی از ناحیه صورت دچار "جراحات قابل توجهی" شد و یک مامور دیگر به دلیل کشیده شدن روی زمین و تعرض جمعیت در بیمارستان بستری شد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین