کد خبر: ۶۹۰۶۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
مقام ارشد افغانستان:

جنجال عدد ۳۹ پلاک‌ خودروها در افغانستان

از آنجا که شمار قابل توجهی از شهروندان افغانستان عدد ۳۹ را نشانه "بی‌غیرتی" می‌دانند، این عدد از پلاک خودروها حذف می‌شود. این باور مردم باعث خسارات مالی و بروز رشوه‌خواری در اداره راهنمایی و رانندگی شده است.
جنجال عدد ۳۹ پلاک‌ خودروها در افغانستان
آفتاب‌‌نیوز :

امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که در روزهای آینده فرمانی برای حذف عدد ۳۹ در پلاک‌ خودروها صادر می‌شود.

او در یک پیام فیس‌بوکی نوشت، مردم حاضرند برای دریافت پلاک‌هایی که عاری از این رقم باشد تا ۳۰۰ دلار رشوه بپردازند.

علت این اقدام مقامات افغانستان این است که شمار زیادی از شهروندان این کشور عدد ۳۹ را نشانه "بی‌غیرتی" یا "بی‌ناموسی" می‌دانند و از شماره‌هایی که در ترکیب آن ۳۹ به‌کار رفته باشد، می‌پرهیزند.

منشا این باور عجیب و غریب که گفته می‌شود نخستین بار در ولایت هرات گسترش یافته است مشخص نیست.

برخی معتقدند که سال‌ها پیش پلاک خانه یک "دلال محبت" یا به اصطلاح "پاانداز" در شهر هرات ۳۹ بوده و علاوه بر این، عدد ۳۹ در پلاک خودروی او هم وجود داشته است.

زیان مالی به دولت

این باور از هر کجا که سرچشمه گرفته باشد، منبع درآمدی برای کارمندان رشوه‌بگیر اداره راهنمایی و رانندگی شده و در مقابل به دولت أفغانستان زیان‌ وارد کرده است.

پیش‌تر صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله این کشور گفته بود که پرهیز مردم از دریافت پلاک حاوی ۳۹ یا خط تلفن با این عدد، دو میلیارد افغانی به دولت ضرر زده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک فروشنده خودرو به نام حکیم در کابل نوشت، مالکان جدید خودرو برای جلوگیری از صدور پلاک با رقم ۳۹ به پرداخت رشوه متوسل می‌شوند و این امر دکان خوبی برای کارمندان شده است.

حکیم تصریح کرده است: «در بخش ترافیک از شما می‌پرسند که آیا پلاک با عدد ۳۹ می‌خواهید یا نه. اگر پاسخ منفی بدهید، آنها درخواست رشوه می کنند.»

به گفته او "هیچ کس خودروی دست دوم دارای پلاکی با این عدد را نمی‌خرد"، زیرا خریداران آن را "شرم آور" می‌دانند.

حکیم سال گذشته دو خودروی دست دوم را به خاطر پلاکشان نصف قیمت فروخته است.

تغییر نام یک کارگروه

شمار زیادی از مردم از داشتن شماره تلفن یا آدرس دارای عدد ۳۹ هم خودداری می‌کنند.

در سال ۲۰۱۱ حامد کرزی، رییس جمهوری وقت افغانستان، لویه جرگه‌ای را برای رایزنی در باره پیمان استراتژیک با آمریکا بر‌گزار کرد که در آن ۴۰ کارگروه ایجاد شده بود. از آنجا که شمار زیادی از نمایندگان حاضر نبودند در گروه ۳۹ کار کنند، نام گروه ۳۹ به ۴۰ تغییر یافت و گروه ۴۰ به گروه ۴۱ تبدیل شد.

در أفغانستان علاوه بر ۳۹، عدد ۱۳ نیز عدد منفور است زیرا در این کشور نیز مردم، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، ۱۳ را "نحس" می‌دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
خرافات و خرافه گرایی تو خون برخی افراد هست و به هیچ عنوان ازش جدا نمی شوند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین