کد خبر: ۶۹۰۸۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
اروپا گفته "تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی داشته باشد"

نگرانی اروپا درباره تولید اورانیوم فلزی در ایران| پاسخ سازمان انرژی اتمی

کشورهای اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) روز شنبه با صدور بیانیه‌ای به آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران واکنش نشان دادند. سازمان انرژی اتمی ایران نیز در بیانیه ای در پاسخ به تروئیکای اروپایی اعلام کرد: این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی را به آژانس ارائه نکرده و پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام می شود.
نگرانی اروپا درباره تولید اورانیوم فلزی در ایران| پاسخ سازمان انرژی اتمی
آفتاب‌‌نیوز :

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده 4 "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" که مجلس محترم شورای اسلامی سازمان انرژی اتمی را نسبت به آن موظف نموده است و موضوع تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است. این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده 4 قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه ننموده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد.

برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) همانطوریکه در گزارش اخیر آژانس نیز آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است. ضمناً یادآوری می‌نماید که در اوایل دهة 80 طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیّت انجام شده بود.

 در ادامه این بیانیه آمده است: توضیح اینکه در فرآیند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می‌گردد.

امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیر ضرور در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری نماید.

ادعای تروئیکای اروپا در واکنش به تولید اورانیوم فلزی در ایران

در بیانیه کشورهای اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) ادعا شده که توجیه معتبری برای استفاده از اورانیوم فلزی توسط ایران وجود ندارد.

این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی داشته باشد، بدون اشاره به بی‌عمل اروپایی‌های نسبت به تعهدات برجامی خود، می‌افزاید:‌ ایران وفق برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود.

تروئیکا از ایران خواسته‌اند که «اگر نسبت به حفظ برجام جدی است، این فعالیت‌ها را متوقف کند و بدون فوت وقت به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.»

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد.

کاظم غریب آبادی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

نماینده دائم کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع اژانس رسیده است، اظهار کرد: این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد. وی همچنین افزود: تمامی این مراحل به اطلاع اژانس رسیده و می رسد ‌و بازرسان اژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
1
از این کلمه تروییکا خیلی بدم میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
2
امیدوارم باعث بشه قدرت چانه زنیمون رو ببره بالا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
1
0
چرا خود کشورها اروپای مثل فرانسه و انگلیس در حال توسعه جنگ ابزار هسته ای هستن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین