کد خبر: ۶۹۱۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

بلومبرگ: لغو تحریم‌های نفتی ایران در اولویت‌های پایین دولت بایدن قرار دارد

شبکه بلومبرگ در گزارشی با اشاره به این که جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد به توافق هایی بین المللی از جمله توافق هسته ای ایران بازگردد، مطرح کرد که لغو تحریم های نفتی ایران در اولویت پایین تری برای او قرار دارد که حل و فصل مسائل پیرامون آن ممکن است به زودی اتفاق نیفتد.
بلومبرگ: لغو تحریم‌های نفتی ایران در اولویت‌های پایین دولت بایدن قرار دارد
آفتاب‌‌نیوز :

 جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قصدش برای بازگرداندن آمریکا به طرح های بین المللی از جمله معاهده آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای را پنهان نکرده است. وب سایت بایدن اعلام کرده است که او در اولین روز ریاست جمهوری اش به معاهده پاریس ملحق می شود اما اتخاذ رویکردی جدید نسبت به ایران که شامل لغو تحریم ها علیه صادرات نفتی ایران می شود، در لیست اولویت های پایین تر است و مدت بیشتری طول می کشد.

به گزارش شبکه بلومبرگ، دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا هنگامی که مذاکرات توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ انجام می شد، با آن مخالف بودند که مانع از به تصویب رسیدن آن در سنای آمریکا شد. این مخالفت هنوز هم پابرجاست.

اکنون هم ایران و هم آمریکا در حال تخطی از شروط توافق هستند؛ آمریکا از طریق اعمال تحریم های چندگانه و ایران از طریق افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد و فراتر از محدودیت های تعیین شده در توافق هسته ای، این تخطی ها را انجام داده اند.

ساده ترین مسیر به سمت حالت اولیه برای هر دو طرف، لغو این اقدامات و بازگشت به توافق هسته ای همانند چهار سال پیش و تلاش برای مطرح کردن نگرانی های دیگر است. اگر آمریکا به جای آن، لغو تحریم ها را مشروط به پایان بخشیدن حمایت از حزب الله، حماس و حوثی های یمن کند، مشکل می توان شاهد این بود که این دو کشور چگونه می توانند به اختلافاتشان غلبه کنند.

اگر تحریم های نفتی علیه ایران لغو شود، ایران قادر خواهد بود سطح تولید قبلی اش تا ۴ میلیون بشکه در روز را نسبتا سریع از سر بگیرد، همان طور که با لغو تحریم ها در سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داد. اما روی این که چنین اتفاقی در آینده نزدیک اتفاق بیفتد، حساب نکنید.

بنابراین، اولین مشتریان نفتی ایران منتظر آینده ای قابل پیش بینی خواهند ماند. تصورش سخت است که صاحبان پالایشگاه ها در اروپا، ژاپن، کره جنوبی یا هند، آشکارا نفت خام ایران را خریداری کنند در حالی که اقدامات تنبیهی هنوز در مقرارت آمریکا وجود دارد، مگر این که اطمینان قابل اعتمادی به آن ها داده شود که با واکنشی مواجه نمی شوند و این به معنای لغو تحریم ها است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین