کد خبر: ۶۹۱۲۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳

آیا تجمع سهامداران معترض کارساز است؟

زمزمه‌هایی از جلسه حمایتی با حضور حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در سازمان بورس به گوش می‌رسد که هنوز صحت و درستی آن به‌طور کامل تأیید نشده و این اخبار در فضای مجازی درحال دست به دست‌شدن است.
آیا تجمع سهامداران معترض کارساز است؟
آفتاب‌‌نیوز :

کاهش قیمت دلار و جو منفی بازار سهام دست به‌ دست هم دادند تا افت بازار سهام ادامه پیدا کند و امروز نیز در ادامه روند نزولی بورس شاخص کل بیش از ۲/۵‌درصد ریزش کرد.

از دیگر سو، جمعی از سهامداران مالباخته همزمان با افت ۳۷‌هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه مقابل سازمان بورس اوراق بهادار تهران گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان بورس برسانند. تصاویر گردهمایی اعتراضی سهامداران متضرر مقابل سازمان بورس در گروه‌های بورسی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ اقدامی که در روزها و هفته‌های اخیر بارها تکرار شده است.

با این‌همه نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت با سهامداران حقوقی، بازدید نمایندگان مجلس از سازمان بورس و انواع حمایت‌های زیرپوستی و آشکار از بازار سرمایه هم نتوانست مانع سقوط شاخص کل شود.

همچنین زمزمه‌هایی از جلسه حمایتی با حضور حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در سازمان بورس به گوش می‌رسد که هنوز صحت و درستی آن به‌طور کامل تأیید نشده و این اخبار در فضای مجازی درحال دست به دست‌شدن است.

از طرفی عرضه‌ها در بازار سهام زیاد و حمایت از بورس نیازمند منابع مالی زیادی است و همین امر حمایت از بازار سهام را سخت‌تر خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان، دلیل اصلی افت بازار سهام ریزش قیمت دلار و انتظار بازار برای افت بیشتر قیمت دلار است و این موضوع درحالی است که بازار سهام با دلار زیر ۲۰‌هزار تومان معامله می‌شود و قیمت دلار درحال حاضر حدود ۲۲‌هزار تومان است و کارشناسان عقیده دارند با شرایط تورمی و افزایش حجم نقدینگی قیمت دلار از ۲۰‌هزار تومان پایین‌تر نخواهد رفت.

به عقیده کارشناسان، اعتماد برخی بازیگران بزرگ بعد از سخنان رئیس‌جمهوری در رابطه با دلار ۱۵‌هزار تومانی نسبت به بازار سهام از بین رفته و همین بی‌اعتمادی مانع از ورود پول هوشمند به بازار سهام می‌شود.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: «سهامداران باید به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس فکر کنند، زیرا با این رویکرد از خریدوفروش‌های هیجانی در بازار خودداری می‌کنند و دیگر بسیاری از اتفاقاتی را که اکنون در معاملات بورس ایجاد شده است، شاهد نخواهیم بود.»

«مهدی مومن‌زاده» روند نزولی شاخص بورس در بازار را ناشی از هیجان دانست و افزود: «از ابتدای‌ سال‌جاری شاهد دو روند هیجانی در بازار بودیم که باعث خروج بازار از مسیر اصلی معاملات خود شد.»

او ادامه داد: «نخستین روند، ورود هیجانی سهامداران به بازار و خریدهای هیجانی آنها بود که در زمان روند صعودی بازار این اتفاق رخ داد.»

مومن‌زاده اظهار داشت: «هیجان دیگر در بازار در زمان روند افت شاخص بورس و ورود بازار به فاز هیجانی برای فروش بود که در هر دو حالت رفتار هیجانی سهامداران، معاملات بورس را دچار روند غیرمنطقی کرد. این امر باعث شد تا کلیت معاملات بورس مخدوش و بازار از حالت تعادل عرضه و تقاضا خارج شود.»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «با توجه به قیمت‌های جهانی، ارزنده‌بودن قیمت سهام، پیش‌بینی سود و آینده شرکت‌ها و نیز رشد اقتصادی کشور، فروش بسیاری از سهم‌ها در وضع فعلی توجیهی ندارد و روندی که اکنون بازار در پیش گرفته است، به هیچ‌عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد.»

او با بیان اینکه آمارهای رسمی نشان‌دهنده وضعیتی مثبت در رشد اقتصادی کشور است، افزود: «در تابستان رشد اقتصادی خوبی را شاهد بودیم و اثر کرونا در وضع اقتصادی کشور محدود بود که طبق آمارهای رسمی، ایران در وضع کرونا بسیار بهتر از دیگر کشورها عمل کرد.»

مومن‌زاده با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌ها سود کمی را بین سهامداران تقسیم کرده‌اند و با توجه به قرارگرفتن بودجه در اختیار شرکت‌ها، پتانسیل رشد برای شرکت‌ها در‌ سال آینده فراهم شده است، گفت: «شرایط بنیادی در کشور و شرکت‌ها نشان‌دهنده رشد بازار و سهام شرکت‌هاست.»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «مسأله‌ای که اکنون بازار را تحت‌تأثیر قرار داده، اصلاح اخیر شاخص بورس است که سهامداران را نگران کرده است. بخش زیادی از این موضوع ناشی از رفتارهای هیجانی است که سهامداران از خود نشان داده‌اند.»

جمعی از سهامداران مالباخته همزمان با افت ۳۷‌هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه مقابل سازمان بورس اوراق بهادار تهران گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان بورس برسانند.

زمزمه‌هایی از جلسه حمایتی با حضور حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در سازمان بورس به گوش می‌رسد که هنوز صحت و درستی آن به‌طور کامل تأیید نشده و این اخبار در فضای مجازی درحال دست به دست‌شدن است.

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
ماست مالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
منظور شما از دید بلند مدت، چند سال و یا چند قرن است؟!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین