کد خبر: ۶۹۱۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

بلینکن: سفارت آمریکا در قدس باقی خواهد ماند

گزینه پیشنهادی بایدن تأکید کرد که دولت بعدی آمریکا به هیچ عنوان قصد انتقال سفارت این کشور از قدس به تل‌آویو را ندارد.
بلینکن: سفارت آمریکا در قدس باقی خواهد ماند
آفتاب‌‌نیوز :

«آنتونی بلینکن» گزینه پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده برای ریاست وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (سه شنبه) تأکید کرد که دولت بایدن همچنان سفارت آمریکا را در شهر بیت‌المقدس حفظ خواهد کرد.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، بلینکن در جلسه تأیید نامزدی‌اش در سنا تصریح کرد که دولت بایدن قصد انتقال سفارت آمریکا از قدس به تل‌آویو را ندارد و تأیید کرد که ایالات متحده قدس را بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد.

در جلسه روز گذشته سنا، سناتور «تد کروز» از ایالت تگزاس پرسید: «آیا موافقید که قدس پایتخت اسرائیل است و آیا متعهدید که ایالات متحده سفارت ما را در اورشلیم (قدس) حفظ می‌کند؟»

بلینکن در پاسخ به تد کروز گفت: «بله و بله».

آمریکا مراسم انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس اشغالی را روز ۱۴ می سال ۲۰۱۸ برگزار کرد. در این روز دست‌کم ۶۰ فلسطینی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا قبل‌تر از آن ( روز ششم دسامبر ۲۰۱۷ ) اعلام کرده بود که دولتش قدس را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت می‌شناسد. او همچنین اعلام کرد واشنگتن سفارتش را به قدس منتقل خواهد کرد.

این اقدام ترامپ که به مفهوم نادیده‌ گرفتن حق فلسطینیان برای برپایی پایتخت دولت آینده خود در قدس و حاکمیت بر شرق آن بوده است، خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

رژیم صهیونیستی پس از اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷، در سال ۱۹۸۰ به صورت یکجانبه قدس شرقی و غربی را پایتخت خود اعلام کرد. شورای امنیت سازمان ملل در همین سال در قالب قطعنامه شماره ۴۷۸ اقدام رژیم صهیونیستی را غیر قانونی اعلام کرد.

بلینکن روز گذشته تأکید کرد که درباره تلاش‌های کوتاه‌مدت برای ازسرگیری مذاکرات بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان خوشبین نیست اما از طرفین درخواست کرد که از هرگونه اقدامات یکجانبه‌ای که بازگشت به میز مذاکره را دشوارتر سازد، خودداری کنند.

وی همچنین خواستار اقدامات اعتمادسازی شد تا به موجب آن جوی ایجاد شود که بتوان بار دیگر به یافتن راه‌حلی برای روابط صهیونیست‌ها و فلسطینیان کمک کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین