کد خبر: ۶۹۱۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

توصیه بورل به دولت بایدن درباره ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با پیوستن دوباره به برجام به جای مذاکره بر سر یک توافق هسته ای جدید می تواند در زمان صرفه‌جویی کند.
توصیه بورل به دولت بایدن درباره ایران
آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگو با خبرگزاری رویترز به بیان دیدگاه هایش درباره ریاست جمهوری جو بایدن پرداخت.

وی در بخشی از این مصاحبه به برخی تصمیمات دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا برای خروج از توافقات بین المللی اشاره کرد و گفت: تنها با دو چیز؛ بازگشت آمریکا به توافق اقلیمی (پاریس) و پیوستن مجدد به توافق هسته ای با ایران، جهان جایی بهتر و امن تر خواهد بود.

بورل درباره وعده های انتخاباتی جو بایدن که گفته است، قصد بازگشت به برجام را دارد، تاکید کرد که واشنگتن با پیوستن مجدد به برجام به جای تلاش برای مذاکره بر سر یک توافق هسته ای جدید، در وقت صرفه جویی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت بایدن به عنوان اولین گام چه کاری می تواند انجام دهد، اظهار داشت: تهدید به اعمال تحریم علیه هر کسی که با ایران به گونه ای روابط اقتصادی دارد را متوقف کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خاطر نشان کرد که این اتحادیه از آمریکا حمایت می کند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ فرمان اجرایی خروج یک جانبه واشنگتن از برجام را امضاء کرد، اما جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا بارها گفته است که مایل به بازگشت به این توافق است.

پس از خروج آمریکا از برجام این کشور تحریم‌های تعلیق یا لغو شده علیه جمهوری اسلامی ایران را بازگرداند و دولت ترامپ در واپسین روزهای حضور خود در کاخ سفید نیز این تحریم ها را تشدید کرده است.

ایران نیز پس از نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا و عدم پایبندی طرف های اروپایی به تعهداتشان، مطابق با متن برجام شروع به کاهش اجرای تعهدات هسته ای اش کرده است که جدیدترین مورد آن آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد و آغاز روند تحقیق برای تولید فلز اورانیوم بوده است.

مقامات ایران بارها تاکید کرده اند که این اقدامات جمهوری اسلامی قابل بازگرداندن است و در صورت بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم ها تهران نیز به اجرای کامل تعهداتش ذیل این توافق بازمی گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین