کد خبر: ۶۹۱۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
تبلیغات

ترانسمیتر فشار چیست؟

- یکی از نقش‌های اصلی ترانسمیتر فشار این است که در طول فرایند تحت تاثیر فشار بیش از حد پایین یا بالا قرار نمی‌گیرند و بیشتر کاربرد‌های آن مربوط به تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است.
ترانسمیتر فشار چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از تجهیزات مهم اتوماسیون صنعتی، ترانسمیتر‌ها هستند که اطلاعاتی مانند میزان حرارت، اختلاف فشار و ... را به صورت سیگنال به مرکز کنترل ارسال می‌کنند. در واقع می‌توان گفت از جمله تجهیزات پرکاربرد در ابزار دقیق ترانسمیتر فشار است که برای کنترل فرایند‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا هم در اندازه گیری فشار گاز یا مایع کاربرد بیشتری دارد.

ترانسمیتر فشار معمولا روی مخازن و لوله‌ها نصب می‌شود. ترانسمیتر‌ها نیز از سه قسمت اصلی سنسور، مبدل و تقویت کننده ساخته شده اند. از دیگر کاربرد‌های ترانسمیتر فشار می‌توان مواردی مانند کنترل فشار و نمایش دادن مقدار‌های فشار را نام برد که در مخازن به عنوان ترانسمیتر مقادیر سطح مایعات، کاربرد فراوان دارد. همچنین در مانیتورینگ و کنترل برای مدل‌های دیفرانسیلی به کار می‌رود. این تجهیزات در صورتی که از نوع قلمی باشند قیمت پایین تری دارند. به علاوه اینکه می‌توان گفت ترانسمیتر فشار در مکانیزم‌های متفاوت برای اندازه گیری دقیق فشار نیز به کار می‌رود.

شرکت ‌ای شاپ صنعت یکی از معتبرترین تامین‌کننده‌های تجهیزات ابزار دقیق است که سال‌ها تجربه موفق در این زمینه دارد، هم چنین قابل ذکر است که در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی از مشاورین مجرب برخوردار است.

کاربرد ترانسمیتر فشار:

- یکی از نقش‌های اصلی ترانسمیتر فشار این است که در طول فرایند تحت تاثیر فشار بیش از حد پایین یا بالا قرار نمی‌گیرند و بیشتر کاربرد‌های آن مربوط به تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است.

- اندازه گیری عمق، شدت جریان، ارتفاع و افت فشار یکی از کاربرد‌های مهم ترانسمیتر فشار است که برای جلوگیری از نشتی به کار می‌رود. همچنین می‌توان گفت برای اندازه گیری مایعات، فشار و گاز‌ها نیز استفاده می‌شود.

- در سیستم‌های صنعتی به صورت انفرادی و ترکیبی استفاده می‌شوند که برای جلوگیری از افزایش یا کاهش بیش از حد فشار استفاده می‌شوند.

ساختار داخلی ترانسمیتر فشار‌

می‌توان گفت که مانومتر و المان‌های فشار نوع مکانیکی ساختار داخلی ترانسمیتر فشار هستند. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از مانومتر داشته باشیم بهتر است بگوییم که مانومتر دستگاه بسیار ساده‌ای است که برای اندازه گیری فشار استفاده می‌شود. المان‌های فشار مکانیکی نیز عبارتند از بیلوز، لوله بوردون و دیافراگم.

بیلوز در واقع یک آکادئون است و در صورتی ارتفاع آن بیشتر یا دراز‌تر می‌شود که فشار درون آن افزایش یابد.

لوله بوردون از آلیاژ فلزی که مانند فنر است تشکیل شده است و به شکل دایره به داخل خمیده است.

بخش دیگری از المان‌های فشار مکانیکی دیافراگم است که به یک صفحه نازک گفته می‌شود و این صفحه نازک با فشار سیال به خارج خمیده می‌شود. قابل ذکر است که بیشتر این دیافراگم‌ها از فلز هستند.

مزایای ترانسمیتر فشار

از جمله مزایای ترانسمیتر فشار به این صورت هستند:

• اندازه گیری سطح فشار
• مورد استفاده قرار گرفتن به صورت غرق شده و توانایی تحمل کردن همه محیط‌ها
• استفاده از مواد پیزو الکتریک برای ساخت ترانسمیتر
• توانایی اتصال به سیستم‌هایی مثل مدار الکتریکی

معایب ترانسمیتر فشار

با اینکه ترانسمیتر فشار مزایای بسیاری دارد، اما معایبی هم نیز دارد که اگر بهتر بررسی شود ایراد‌ها را بهتر می‌شناسیم و متوجه معایب دستگاه می‌شویم. این دستگاه برای اندازه گیری فشار و اختلاف فشار کاربرد‌های بسیاری دارد، اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این ابزار قیمت آن است که بسیار بالا محسوب می‌شود البته این موضوع هم قابل ذکر است که مدل‌های متنوع و متفاوتی وجود دارد و قیمت‌های آن هم با توجه به کارایی و امکانات ابزار متفاوت است. در واقع موضوع اختلاف قیمت یکی از مسائلی است که باعث می‌شود انتخاب سخت شود بنابراین بهتر است که اگر ابهامی هنگام خرید پیش آید از متخصصین مجرب بهره جست و مشورت گرفت.

نحوه عملکرد ترانسمیتر فشار

انواع مختلفی از ترانسمیتر‌ها وجود دارند که هرکدام از آن‌ها با سبک خاصی کار می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که ترانسمیتر‌های فشار تغییرات فشار را در شرایط مختلف می‌سنجند و نتیجه را به صورت عدد دیجیتالی نمایش می‌دهند.
عملکرد ترانسمیتر فشار نسبت به ترانسمیتر اختلاف فشار کاملا متفاوت است. هارت کالیبراتور ۴۷۵ امرسون یکی از ابزار‌هایی است که برای کالیبره کردن سیستم بر اساس پروتکل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین باید گفت که ترانسمیتر به گونه‌ای عمل می‌کند که بخشی از آن برای تشخیص فشار و بخش دیگر وظیفه انتقال نتیجه را انجام می‌دهد.

انواع ترانسمیتر‌های فشار

ترانسمیتر‌های فشار انواع مختلفی دارند و در سه دسته ترانسمیتر دیفرانسیل، ترانسمیتر گیج و ترانسمیتر مطلق دسته بندی می‌شوند. در ترانسمیتر دیفرانسیل تفاوت بین فشار‌های ورودی مختلف اندازه گیری می‌شود، در ترانسمیتر گیج فشار فرایند با فشار جوی مکان اندازه گیری می‌شود و در ترانسمیتر مطلق وظیفه این است که فشارخلا به عنوان پایه خود بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین