کد خبر: ۶۹۱۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

آنتونی بلینکن: قرارگرفتن حوثی‌ها در فهرست تروریستی را بازنگری می‌کنیم

گزینه جو بایدن برای هدایت وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که قرارگرفتن حوثی‌های یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی به زودی در دولت آمریکا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
آنتونی بلینکن: قرارگرفتن حوثی‌ها در فهرست تروریستی را بازنگری می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن که سه شنبه شب که در نشست ویژه مجلس سنا برای تایید نامزدهای پست‌های کلیدی دولت جدید ایالات متحده حضور یافته بود در سخنانی خطاب به اعضای کنگره وعده داد که تصمیم دولت ترامپ در این خصوص را به زودی مورد تجدید نظر قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به مناقشه و جنگ داخلی در یمن تصریح کرد که این تصمیم بدون لحاظ کردن امکان تشدید و وخیم شدن بحران انسانی در این کشور اتخاذ شده است.

آقای بلینکن در ادامه یادآور شد که دولت جدید ایالات متحده به حمایت از کارزار نظامی و ائتلافی که به رهبری عربستان سعودی برای مداخله در جنگ داخلی یمن به راه افتاده پایان خواهد داد.

آنتونی بلینکن با اشاره به قرار گرفتن جنبش انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی تصریح کرد: «ما برای اطمینان از اینکه آنچه انجام می‌دهیم خللی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن ایجاد نمی‌کند، پیشنهاد بازنگری فوری این تصمیم را مطرح خواهیم کرد.»

این موضع در حالی مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه موارد استثنا و معافیت‌هایی را برای تحریم‌های در نظرگرفته شده اعلام کرد که به برخی معاملات و نقل و انتقلات مالی مرتبط با فروش محصولات کشاورزی، دارویی و یا تجهیزات پزشکی مربوط می‌شود.

این معافیت‌ها همچنان شامل آندسته از سازمان‌های غیردولتی می‌شود که از «پروژه‌های بشردوستانه» و همچنین «فعالیت‌های رسمی» دولت ایالات متحده حمایت می‌کنند و نیز حامی سازمان ملل متحد یا کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هستند؛ با این شرط که معاملات به کلی تحت شرایط تعیین شده در قوانین و مقررات صورت گیرد و مورد تایید دستگاه قضایی آمریکا باشد.

تصمیم دولت ترامپ مبنی بر قرارگرفتن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی از روز سه‌شنبه اجرایی شد. این تصمیم مخالفت نمایندگان دموکرات کنگره ایالات متحده را به همراه داشت به نحوی که این دسته از نمایندگان کنگره از جوبایدن خواسته‌اند این تصمیم را مورد تجدید نظر قرار دهد.

مایک پمپئو اما برخلاف دموکرات‌ها معتقد بود که اجرایی شدن این تصمیم فشار را بر شبه نظامیان حوثی افزایش می‌دهد و راه را برای از بن بست خارج کردن مذاکرات سیاسی در این کشور باز می‌کند.

معافیت‌هایی که از سوی دولت آمریکا برای تحریم‌‌های مرتبط با این تصمیم در نظر گرفته شده با هدف کاستن از تبعات این ماجرا بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن اتخاذ شده است.

این در حالیست که استفان دوژاریک، یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد روز سه شنبه در جلسه مطبوعاتی روزانه خود تاکید کرد که برغم وضع معافیت‌ها موضع سازمان ملل تغییر نکرده و این سازمان همچنان خواهان لغو تصمیم دولت آمریکا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین